Sprawdź się
Wyjaśnij związek przyczynowo‑skutkowy pomiędzy problemem opisanym w tekście a wydarzeniem ukazanym przez francuskiego malarza.
Rewolucja francuska 1789-1794To prawda, że ordynacja wyborcza deformowała narodową wolę: kler i szlachta miały łącznie tyluż posłów, ilu wysłał Tiers, stan trzeci, czyli 98% narodu.
Na podstawie tekstu z części Audiobook (wstawiony poniżej fragment) wskaż prawdziwe stwierdzenia.
Rozstrzygnij, czy gubernator Massachusetts i Thomas Paine wyrażali podobny pogląd ws. polityki kolonialnej Wielkiej Brytanii. Odpowiedź uzasadnij.
Historia. Dzieje nowożytnePolityka angielska musi w odniesieniu do handlu z Ameryką mieć na uwadze dwa wielkie zadania, a mianowicie:
1) zmusić Amerykanów, aby wszystkie towary fabryczne i produkty europejskie, których potrzebują, sprowadzali tylko z Wielkiej Brytanii;
2) handel zagraniczny Amerykanów regulować tak, aby wszystkie korzyści z niego płynęły do Wielkiej Brytanii bądź przynosiły pożytek sprawom Imperium Brytyjskiego.
Rozstrzygnij, czy autor źródła 1. realistycznie przedstawił sposób obrad Kongresu wiedeńskiego. Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij genezę określenia: „tańczący kongres”.
Odwołując się do elementów graficznych rysunku satyrycznego, zidentyfikuj obecną w karykaturze postać króla Francji i uzasadnij swój wybór.
Wyjaśnij, w jaki sposób fenomen „cienkiej czerwonej linii” mógł być wykorzystywany w późniejszej, imperialnej propagandzie Wielkiej Brytanii.
„Cienka czerwona linia” oczami świadkówNasi ludzie się uspokoili, a kompania grenadierów dostała rozkaz zmiany frontu i oddania trzeciej salwy. Ta trzecia salwa, oddana ze znacznie bliższej odległości niż poprzednie, widocznie dotknęła przeciwnika, który się zatrzymał, odwrócił, a następnie uciekł żegnany dzikimi okrzykami z naszych szeregów. Byliśmy dumni, że pod naszym starym wodzem, obserwowani przez trzy armie, stojąc w dwuszeregu zdołaliśmy odeprzeć atak europejskiej kawalerii.
Rozstrzygnij, czy ilustracja potwierdza cele i metody polityki „żelaznego kanclerza”. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do przemówienia Bismarcka i elementów graficznych rysunku.
Historia 1789-1990. Wybór tekstów źródłowych dla szkół średnichMamy za gorącą krew, mamy skłonność do nakładania zbyt obszernych zbroi na nasze drobne ciało, a powinniśmy ją przecież użytkować. Niemcy nie oczekują od Prus liberalizmu, lecz siły. Bawaria, Wirtembergia, Badenia mogą tolerować liberalizm i dlatego nikt nie przeznacza im roli Prus. Prusy powinny zebrać i zachować swoje siły aż do odpowiedniej chwili, którą już niejednokrotnie zmarnowały. Granice Prus po traktacie wiedeńskim nie sprzyjają zdrowemu życiu państwowemu. Wielkich zagadnień chwili nie rozstrzyga się za pomocą mów czy postanowień większości (to właśnie był wielki błąd lat 1848 – 1849), lecz żelazem i krwią.
Udowodnij, że materiał źródłowy przedstawia konsekwencje zmiany układu sił w Europie i świecie po 1871 roku.
Wyjaśnij wymowę rysunku, interpretując elementy graficzne.