Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RpwqURd4lI7dZ1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary. Adjuwanty Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Białka jaj kurzych Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Antygeny Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki
RX2swAdvOMhzg1
Ćwiczenie 2
Podziel poniższe drogi uzyskiwania odporności przez człowieka na te, które zapewniają odporność długotrwałą, i te, które zapewniają odporność krótkotrwałą. Odporność krótkotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne Odporność długotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne
ROy1rQRIv7MjR1
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: 1. skojarzona szczepionka przeciw odrze, śwince, różyczce (MMR), 2. , 3. , 4.
2
Ćwiczenie 4
R1PHRC93o5vF51
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Gdy w czasie krótszym niż dwa tygodnie po zaszczepieniu żywą szczepionką przeciw odrze, śwince, różyczce lub ospie wietrznej zostaną podane ludzkie immunoglobuliny, szczepienie należy uznać za nieefektywne i powtórzyć je po okresie trzech miesięcy lub dłuższym, w zależności od ilości podanej immunoglobuliny. Zasada ta dotyczy również preparatów krwiopochodnych zawierających immunoglobuliny.
Indeks dolny Dorota Mrożek‑Budzyn, Wakcynologia praktyczna, alfa-medica press, Bielsko‑Biała 2018, s. 35 Indeks dolny koniec

Rn0JL7p7trxUh
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RaP9158WW6HFh
Wymień cztery formy, w których antygeny występują w szczepionkach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RxaNw0Anf9Gt0
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RE427pgiAymdS
(Uzupełnij).
R17aaOd0CkpD0
Na podstawie wiedzy wyniesionej z lekcji i własnych doświadczeń odpowiedz na pytanie: czy osoby dorosłe powinny się szczepić, mimo że nie mają takiego obowiązku? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1GYsvplt2z44
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRAUFOczDOB4e
(Uzupełnij).