Połącz w pary. Adjuwanty Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Białka jaj kurzych Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Antygeny Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki
Połącz w pary. Adjuwanty Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Stabilizatory Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Białka jaj kurzych Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki Antygeny Możliwe odpowiedzi: 1. Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, 2. Białka wirusowe, 3. Wzmacniają odpowiedź immunologiczną, 4. Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki
Połącz w pary składniki szczepionki z ich definicją.
Białka wirusowe, Zapobiegają przyleganiu antygenów do ścianek opakowania szczepionki, Pozostałości procesu produkcyjnego szczepionki, Wzmacniają odpowiedź immunologiczną
Adjuwanty
Stabilizatory
Białka jaj kurzych
Antygeny
RX2swAdvOMhzg1
Ćwiczenie 2
Podziel poniższe drogi uzyskiwania odporności przez człowieka na te, które zapewniają odporność długotrwałą, i te, które zapewniają odporność krótkotrwałą. Odporność krótkotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne Odporność długotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne
Podziel poniższe drogi uzyskiwania odporności przez człowieka na te, które zapewniają odporność długotrwałą, i te, które zapewniają odporność krótkotrwałą. Odporność krótkotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne Odporność długotrwała Możliwe odpowiedzi: 1. Przechorowanie choroby zakaźnej, 2. Surowica odpornościowa, 3. Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, 4. Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki, 5. Szczepienie ochronne
Podziel poniższe drogi uzyskiwania odporności przez człowieka na te, które zapewniają odporność długotrwałą, i te, które zapewniają odporność krótkotrwałą.
Transfer przeciwciał do płodu za pośrednictwem łożyska, Przechorowanie choroby zakaźnej, Surowica odpornościowa, Szczepienie ochronne, Przekazanie przeciwciał za pośrednictwem mleka matki
Odporność krótkotrwała
Odporność długotrwała
ROy1rQRIv7MjR1
Ćwiczenie 3
Możliwe odpowiedzi: 1. skojarzona szczepionka przeciw odrze, śwince, różyczce (MMR), 2. , 3. , 4.
2
Ćwiczenie 4
R1PHRC93o5vF51
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Uzupełnij tabelę odpowiednimi pojęciami.
Rodzaj odporności, Główny składnik aktywny, Czas nabierania odporności przez pacjenta, Utrzymywanie się odporności, Obecność przeciwciał, Produkt krwiopochodny
Cecha
Szczepionki
Surowice
Rodzaj odporności
Główny składnik aktywny
Czas nabierania odporności przez pacjenta
Utrzymywanie się odporności
Obecność przeciwciał
Produkt krwiopochodny
21
Ćwiczenie 5
Gdy w czasie krótszym niż dwa tygodnie po zaszczepieniu żywą szczepionką przeciw odrze, śwince, różyczce lub ospie wietrznej zostaną podane ludzkie immunoglobuliny, szczepienie należy uznać za nieefektywne i powtórzyć je po okresie trzech miesięcy lub dłuższym, w zależności od ilości podanej immunoglobuliny. Zasada ta dotyczy również preparatów krwiopochodnych zawierających immunoglobuliny. Indeks dolny Dorota Mrożek‑Budzyn, Wakcynologia praktyczna, αalfa-medica press, Bielsko‑Biała 2018, s. 35 Indeks dolny koniecDorota Mrożek‑Budzyn, Wakcynologia praktyczna, αalfa-medica press, Bielsko‑Biała 2018, s. 35
Rn0JL7p7trxUh
(Uzupełnij).
Uzyskiwanie odpowiedzi odpornościowej po szczepieniu trwa około dwóch tygodni.
Wymienione powyżej żywe szczepionki zawierają stosunkowo niewielką liczbę wirusów. Namnożenie się wirusów do poziomu, który wywołuje odpowiedź odpornościową, trwa około dwóch tygodni. Jeśli w tym czasie zaszczepiona osoba otrzyma preparat z immunoglobulinami, zneutralizują one natychmiast wirusy szczepionkowe, a szczepienie nie przyniesie zamierzonego rezultatu, czyli nie zostanie wytworzona odpowiedź immunologiczna. Po kilku tygodniach od podania immunoglobulin ich poziom w krwiobiegu spadnie, a pacjent pozostanie bez ochrony. Należy wtedy powtórzyć szczepienie ochronne.
21
Ćwiczenie 6
RaP9158WW6HFh
Wymień cztery formy, w których antygeny występują w szczepionkach. (Uzupełnij).
W jaki sposób modyfikuje się drobnoustroje i ich antygeny, aby nie wykazywały zakaźności?
Dwie ilustracje obok siebie. Na ilustracjach są ludzkie sylwetki. Pierwsza ilustracja dotyczy braku szczepień, druga stosowania szczepień. Na pierwszej ilustracji w przypadku braku szczepień obrazek z dwiema osobami zarażonymi i kilkoma zdrowymi przechodzi w obrazek z dwiema osobami zdrowymi i kilkoma zarażonymi. W przypadku stosowania szczepień obrazek z dwiema osobami zarażonymi, czterema zdrowymi i dziesięcioma zaszczepionymi przechodzi w obrazek z sześcioma osobami zarażonymi, jedną zdrową i jedenastoma zaszczepionymi.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RE427pgiAymdS
(Uzupełnij).
R17aaOd0CkpD0
Na podstawie wiedzy wyniesionej z lekcji i własnych doświadczeń odpowiedz na pytanie: czy osoby dorosłe powinny się szczepić, mimo że nie mają takiego obowiązku? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
Pomyśl, jak szczepienia ochronne wpływają na całą populację, a nie tylko jednego osobnika.
Osoby dorosłe powinny przyjmować dawki przypominające szczepionek, by utrzymać odporność populacyjną. Niektóre szczepienia muszą być przyjmowane co kilka lat.
31
Ćwiczenie 8
R1GYsvplt2z44
Na ilustracji w kołach znajdują się: strzykawka z podpisem: ilość formaldehydu wykrytego w szczepionce 50 mikrogramów; gruszka z podpisem: ilość formaldehydu wykrytego w gruszce wynosi 360 mikrogramów; naczynie krwionośne z erytrocytami z podpisem: ilość formaldehydu wykrytego we krwi niemowlęcej (powstałego w wyniku demetylacji DNA) - od 575 do 862 mikrogramów.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRAUFOczDOB4e
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jak formaldehyd działa na organizm ludzki. Kiedy substancja staje się trucizną?
Każda substancja może być trucizną – wszystko zależy od przyjętej przez organizm dawki. W krwiobiegu niemowląt stężenie naturalnie występującego formaldehydu jest zdecydowanie wyższe niż dawka zawarta w szczepionce. Tak niskie (śladowe) stężenie formaldehydu nie jest szkodliwe dla organizmu ludzkiego.