Sprawdź się
Wypisz nazwy z poniższych zdań.
1. Każdy uczeń jest młodym człowiekiem.
2. Uczniowie naszej szkoły osiągają wysokie wyniki w nauce.
3. Nasza szkoła docenia uczciwość akademicką.
4. Piotr nie jest uczniem naszej klasy.
Zdecyduj, czy nazwy: człowiek, uczciwy człowiek, uczeń, zdolny uczeń, są ostre czy nie, a następnie wpisz je do odpowiednich rubryk. W przypadku oznaczenia nazwy jako nieostrej uzasadnij swoją decyzję.
uczciwość – 1. konkretna/abstrakcyjna 2. jednostkowa/ogólna/zbiorowa 3. prosta/złożona
Uczciwy człowiek – 1. (tu wybierz: konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
Ten uczciwy człowiek – (tu wybierz: 1. konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
Uczciwi ludzie w naszym mieście – 1. (tu wybierz: konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
Podaj przykład nazwy...
Z poniższego fragmentu dzieła Platona wybierz nazwy. Wypisz je i określ, czy są to nazwy konkretne czy abstrakcyjne, jednostkowe czy ogólne.
Państwo ks. I, VIIOto ludzie są niby w podziemnym pomieszczeniu na kształt jaskini. Do groty prowadzi od góry wejście zwrócone ku światłu, szerokie na całą szerokość jaskini. W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach.
Źródło: Platon, Państwo ks. I, VII, tłum. Władysław Witwicki. Cytat za: B. Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, Warszawa 1988, s. 25.