1
Pokaż ćwiczenia:
RJf2GSXkS83YQ1
Ćwiczenie 1
Do jakich części mowy należą słowa, które mogą być nazwami? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Rzeczowniki., 2. Przysłówki., 3. Przymiotniki., 4. Zaimki.
RVUsZDyiBLQWn1
Ćwiczenie 2
Zaznacz czerwoną czcionką nazwy w podanych zdaniach: 1. Każdy uczeń jest młodym człowiekiem. 2. Uczniowie naszej szkoły osiągają wysokie wyniki w nauce. 3. Nasza szkoła docenia uczciwość akademicką. 4. Piotrnie jest uczniem naszej klasy.
1
Ćwiczenie 2

Wypisz nazwy z poniższych zdań.

1. Każdy uczeń jest młodym człowiekiem.

2. Uczniowie naszej szkoły osiągają wysokie wyniki w nauce.

3. Nasza szkoła docenia uczciwość akademicką.

4. Piotr nie jest uczniem naszej klasy.

Rmt6vzjkXmSP8
(Uzupełnij).
Rr83g1swlPVr81
Ćwiczenie 3
Podaj zakres niżej podanych nazw ze zdań z zadania 2, używając określenia „wszyscy”/„wszystkie” lub „konkretny”/„konkretna”/„konkretne”. uczeń (zdanie 1) – Tu uzupełnij uczniowie wyniki w nauce (zdanie 2) – Tu uzupełnij wyniki w nauce nasza szkoła (zdanie 3) – Tu uzupełnij szkoła Piotr (zdanie 4) – Tu uzupełnij Piotr
11
Ćwiczenie 4

Zdecyduj, czy nazwy: człowiek, uczciwy człowiek, uczeń, zdolny uczeń, są ostre czy nie, a następnie wpisz je do odpowiednich rubryk. W przypadku oznaczenia nazwy jako nieostrej uzasadnij swoją decyzję.

RUYN30TbeVP0a
nazwy ostre (Uzupełnij) (Uzupełnij). nazwy nieostre (Uzupełnij) (Uzupełnij) uzasadnienie (Uzupełnij).
RxGkTbnuBiZfk21
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj nazwom ich kategorie: 1) konkretna / abstrakcyjna, 2) jednostkowa / ogólna / zbiorowa, 3) prosta / złożona.
uczciwość – 1. konkretna/abstrakcyjna 2. jednostkowa/ogólna/zbiorowa 3. prosta/złożona
Uczciwy człowiek – 1. (tu wybierz: konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
Ten uczciwy człowiek – (tu wybierz: 1. konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
Uczciwi ludzie w naszym mieście – 1. (tu wybierz: konkretna/abstrakcyjna) 2. (tu wybierz: jednostkowa/ogólna/zbiorowa) 3. (tu wybierz: prosta/złożona)
21
Ćwiczenie 6

Podaj przykład nazwy...

Rjrf8KQW1mcpv
abstrakcyjnej złożonej (Uzupełnij) konkretnej zbiorowej (Uzupełnij) konkretnej ogólnej (Uzupełnij) konkretnej pustej (Uzupełnij).
R1JtLq7bo8K1l3
Ćwiczenie 7
Przypisz podane nazwy do odpowiednich kategorii: Nazwy abstrakcyjne Możliwe odpowiedzi: 1. zakochani, 2. człowieczeństwo, 3. człowiek, 4. miłość, 5. zdrowi, 6. zdrowie Nazwy ogólne Możliwe odpowiedzi: 1. zakochani, 2. człowieczeństwo, 3. człowiek, 4. miłość, 5. zdrowi, 6. zdrowie
31
Ćwiczenie 8

Z poniższego fragmentu dzieła Platona wybierz nazwy. Wypisz je i określ, czy są to nazwy konkretne czy abstrakcyjne, jednostkowe czy ogólne.

Platon Państwo ks. I, VII

Oto ludzie są niby w podziemnym pomieszczeniu na kształt jaskini. Do groty prowadzi od góry wejście zwrócone ku światłu, szerokie na całą szerokość jaskini. W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach.

platon Źródło: Platon, Państwo ks. I, VII, tłum. Władysław Witwicki. Cytat za: B. Markiewicz, Filozofia dla szkół średnich, Warszawa 1988, s. 25.
RKsufOOomXYPP
(Uzupełnij).