Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1B2UkI6tnkpq1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij luki w poniższym tekście odpowiednimi wyrazami (jon, anion, elektron, podwyższa, zmniejsza, nie zmienia). Utlenianie to proces, który polega na oddaniu elektronu (elektronów) przez Tu uzupełnij, atom lub grupę atomów, w wyniku czego Tu uzupełnij się stopień utlenienia pierwiastka oddającego elektrony.
11
Ćwiczenie 2
RiRIjZ3CjHNDY11
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XZw1ByjjOIA
Zastanów się, jakie warunki temperaturowe zastosowano w reakcji pomiędzy alkenem a manganianem(VII) potasu w środowisku obojętnym, jeżeli w wyniku reakcji powstał diol oraz osad tlenku manganu(IV). Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura pokojowa., 2. Temperatura podwyższona., 3. Nie można określić na podstawie podanych danych.
11
Ćwiczenie 3

Zaznacz informacje, które dotyczą reakcji chemicznej z udziałem substancji zaznaczonych na grafie.

Rc3uTQP2Aumsd
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RBzJgcETMn91
Możliwe odpowiedzi: 1. Fioletowy roztwór KMnO4 odbarwia się., 2. W trakcie reakcji wytrąca się brunatny osad., 3. W trakcie przebiegu reakcji można zaobserwować wydzielanie się gazu., 4. W wyniku reakcji powstaje kwas nienasycony., 5. W wyniku reakcji powstaje mieszanina kwasów karboksylowych.
R1pGNVaJYHU4U2
Ćwiczenie 4
Uczniowie mieli za zadanie przeprowadzić reakcję but‑2-enu z KMnO4 w środowisku obojętnym, w temperaturze pokojowej oraz podwyższonej. Uporządkuj elementy w taki sposób, by przedstawiały produkty reakcji otrzymane w różnych warunkach. Temperatura pokojowa Możliwe odpowiedzi: 1. MnO2, 2. butan-2,3-diol, 3. CH3COOH, 4. KOH, 5. MnO2, 6. KOH Po podgrzaniu Możliwe odpowiedzi: 1. MnO2, 2. butan-2,3-diol, 3. CH3COOH, 4. KOH, 5. MnO2, 6. KOH
211
Ćwiczenie 5

Narysuj wzór półstrukturalny i podaj nazwę systematyczną alkenu, jaki poddano utlenieniu roztworem wodnym KMnO4, skoro otrzymanym produktem organicznym był pentan-2,3-diol.

R1WyE27h9icz1
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Opisz wzór półstrukturalny i podaj nazwę systematyczną alkenu, jaki poddano utlenieniu roztworem wodnym KMnO4, skoro otrzymanym produktem organicznym był pentan-2,3-diol.

R1cV8dW5CA4Rr
(Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 6

Uzupełnij równania reakcji chemicznych alkenów z roztworem KMnO4 w formie jonowej skróconej. Narysuj wzory półstrukturalne odpowiednich produktów organicznych.

RU90XFZ5FIJA2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ric0ykxtNy7qj
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 6

Podaj nazwy produktów reakcji alkenów z roztworem KMnO4 w środowisku kwasowym w podwyższonej temperaturze.

R1HMT10aZQvzB
Uzupełnij puste miejsca nazwami produktów. Część z nich została podana.
  • Substrat: 5-metylopent-2-en.
    Produkty: Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij.
  • Substrat: 3-metyloheks-2-en.
    Produkty: kwas etanowy oraz Tu uzupełnij.
  • Substrat: 2,3-dimetylobut-1-en.
    Produkty: Tu uzupełnij oraz 3-metylobutan-2-on.
  • Substrat: pent-2-en.
    Produkty: Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij.
  • Substrat: propen.
    Produkty: Tu uzupełnij oraz Tu uzupełnij.
31
Ćwiczenie 7

Jedną z ogólnych metod określania struktury związku jest degradacja, czyli rozpad cząsteczki związku o nieznanej strukturze na kilka mniejszych cząsteczek, łatwiejszych do zidentyfikowania. Metoda ta jest wykorzystywana do określania położenia podwójnego wiązania w cząsteczkach alkenów. Stosowane jest wówczas ich utlenianie, np. za pomocą roztworu KMnO4 prowadzone w środowisku kwasowym w podwyższonej temperaturze. Podczas tej reakcji, w zależności od budowy cząsteczki alkenu, mogą powstać kwasy karboksylowe, ketony i tlenek węgla(IV).

Z ugrupowania R1-C-R2 powstaje keton, z ugrupowania HRC= powstaje kwas, a tlenek węgla(IV) powstaje z ugrupowania H2C=.

Pewien alken, utleniany nadmiarem KMnO4w środowisku kwasowym w podwyższonej temperaturze, daje dwa różne kwasy karboksylowe, zaś w reakcji
1 mola tego alkenu z 1 molem wodoru powstaje heksan. Podaj nazwy dwóch kwasów karboksylowych zalecanych przez IUPAC, powstałych podczas utleniania tego alkenu, oraz narysuj wzór półstrukturalny tego alkenu.

Indeks górny źródło: CKE, Egzamin maturalny z chemii. Poziom rozszerzony, maj 2011*.* Indeks górny koniec

R1bXR1asjnRID
Nazwy systematyczne kwasów karboksylowych (Uzupełnij).
ReiOy93iJBsb2
Nazwy systematyczne kwasów karboksylowych: (Uzupełnij). Wzór półstrukturalny alkenu: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Jedną z ogólnych metod określania struktury związku jest degradacja, czyli rozpad cząsteczki związku o nieznanej strukturze na kilka mniejszych cząsteczek, łatwiejszych do zidentyfikowania. Metoda ta jest wykorzystywana do określania położenia podwójnego wiązania w cząsteczkach alkenów. Stosowane jest wówczas ich utlenianie, np. za pomocą roztworu KMnO4, prowadzone w środowisku kwasowym w podwyższonej temperaturze. Podczas tej reakcji, w zależności od budowy cząsteczki alkenu, mogą powstać kwasy karboksylowe, ketony i tlenek węgla(IV).

Z ugrupowania R1-C-R2 powstaje keton, z ugrupowania HRC= powstaje kwas, a tlenek węgla(IV) powstaje z ugrupowania H2C=.

W dwóch nieoznakowanych kolbach znajdowały się dwa alkeny (każdy w innym naczyniu). Wiadomo, że jednym związkiem był 2-metylopropen, a drugim but-2-en. W celu odróżnienia 2-metylopropenu od but-2-enu, przeprowadzono doświadczenie, podczas którego do obu naczyń dodano zakwaszony, wodny roztwór KMnO4 W trakcie doświadczenia w kolbie nr 1 wyczuwalny był zapach acetonu, natomiast w kolbie nr 2 wyczuwalny był zapach octu.

Indeks górny źródło: CKE, Egzamin maturalny z chemii Poziom rozszerzony, maj 2011. Indeks górny koniec

Korzystając z powyższych informacji, zaproponuj problem badawczy i hipotezę. Uzasadnij obserwowane zmiany w kolbach i sformułuj wnioski. Następnie zapisz równania reakcji w formie jonowej, pamiętając o uwzględnieniu współczynników stechiometrycznych.

R9bxMdIkJH2Qs
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij). Obserwacje: Kolba nr 1 – Wyczuwalny jest zapach acetonu. Wydzielają się pęcherzyki gazu. Zanika fioletowa barwa roztworu. Kolba nr 2 – Wyczuwalny jest zapach octu. Fioletowy roztwór odbarwia się. Wnioski: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych: Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RnIRlAm73d37L
Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij). Obserwacje: Kolba nr 1 – Wyczuwalny jest zapach acetonu. Wydzielają się pęcherzyki gazu. Zanika fioletowa barwa roztworu. Kolba nr 2 – Wyczuwalny jest zapach octu. Fioletowy roztwór odbarwia się. Wnioski: (Uzupełnij). Równania reakcji chemicznych: Odpowiedź zapisz w wyznaczonym polu. (Uzupełnij).