Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, w wyniku którego powstał chlorowodór. Chlorowodór został użyty jako substrat w reakcji z etano-1,2-diolem.

R17cwspBMcyuu
1. Podaj nazwę systematyczną otrzymanego produktu. (Uzupełnij) 2. Do jakiego typu reakcji chemicznych zaliczysz tę opisaną w poleceniu? Jaki jest jej mechanizm? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Przeprowadzone doświadczenie zostało zilustrowane poniżej.

R1Dhk5iMvKhwF
W której probówce zaszła reakcja chemiczna? Zaznacz odpowiednie doświadczenie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R2qXUI54HYxX11
Ćwiczenie 2
Do jednej probówki z propano-1,2,3-triolem dodano sód, a do drugiej tlenek sodu. Zaznacz, w której probówce zaszła reakcja. Możliwe odpowiedzi: 1. W pierwszej., 2. W drugiej.
RGzz16tJ0ToGX2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Zweryfikuj, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.. Alkohole polihydroksylowe posiadają odczyn zasadowy, w odróżnieniu do alkoholi monohydroksylowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Roztwory alkoholi polihydroksylowych nie przewodzą prądu elektrycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alkohole polihydroksylowe reagują z sodem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwasy organiczne nie reagują z alkoholami polihydroksylowymi, natomiast kwasy nieorganiczne reagują.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alkohole polihydroksylowe mogą utleniać się do związków karbonylowych pod wpływem łagodnego utleniacza.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alkohole polihydroksylowe mogą utleniać się do kwasów karboksylowych pod wpływem łagodnego utleniacza.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Glicerynę można łagodnie utlenić za pomocą nadtlenku wodoru w obecności soli żelaza(III), w ten sposób, że utleniona zostaje tylko jedna z grup hydroksylowych. Uzupełnij poniższy schemat reakcji tak, aby uzyskać dwa możliwe produkty (wpisując w odpowiednie miejsca: H, O lub OH).

RTXc2EuaQa1Vn
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17s4Nl1FfZoI
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R3mKk1eCP554M2
Ćwiczenie 4
Glicerynę można łagodnie utlenić za pomocą nadtlenku wodoru w obecności soli żelaza(III), w ten sposób, że utleniona zostaje tylko jedna z grup hydroksylowych. Zaznacz nazwy dwóch produktów, jakie powstają w tej reakcji. Możliwe odpowiedzi: 1. propan-2-on, 2. propanal, 3. propan, 4. kwas propanowy, 5. 2,3-dihydroksypropanal, 6. 1,3-dihydroksypropan-2-on
21
Ćwiczenie 5

Ksylitol, zwany cukrem brzozowym, jest organicznym związkiem chemicznym o nazwie systematycznej: pentano-1,2,3,4,5-pentol. Używany jest w przemyśle spożywczym jako zamiennik cukru, szczególnie w gumach do żucia, ponieważ ma działanie przeciwpróchnicze.

Rosh5BoKZaKpD
Zaznacz wzór półstrukturalny ksylitolu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rj3Dwvfro18s5
Zaznacz wzór półstrukturalny ksylitolu. Możliwe odpowiedzi: 1. HOCH2CHOHCH2OH, 2. HOCH2CHOHCHOHCHOHCH2OH, 3. HOCH2CHOHCHOHCHOHCHOHCH3
R1JfT2n8drk1F
nksylitolu:nsodu= (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RD9RqPt4w7UrH1
Siarczan(VI) etano-1,2-diolu to nazwa związku otrzymywanego w reakcji glikolu etylenowego z kwasem siarkowym(VI) w stosunku molowym 1:1. Zaznacz prawidłowo narysowany wzór półstrukturalny siarczanu(VI) etano-1,2-diolu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R13njnjeZHyzZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 7

Akroleina (propenal) to bezbarwna, lotna ciecz, posiadająca gryzącą woń, gdy występuje w wysokich stężeniach, natomiast przy małych stężeniach jej zapach jest przyjemny. Akroleinę można otrzymać w wyniku termicznej dehydratacji glicerolu (propano-1,2,3-triolu).

RFwBZmCUeaYvv
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 7

Akroleina (propenal) to bezbarwna, lotna ciecz, posiadająca gryzącą woń, gdy występuje w wysokich stężeniach, natomiast przy małych stężeniach jej zapach jest przyjemny. Akroleinę można otrzymać w wyniku termicznej dehydratacji glicerolu (propano-1,2,3-triolu).

RlEVGcG0q2zyl
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
311
Ćwiczenie 8

Przeprowadzono doświadczenie przedstawione na poniższym schemacie:

R3BIVeRz63Gdy
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

A. Uzupełnij zapis obserwacji, wybierając prawidłowe określenia.

R1PDoN29jB41J
Metal 1. opada na dno, 2. rozpuszczenie, 3. bezwonny, 4. pływa po powierzchni, 5. malinowe, 6. niebieskie, 7. charakterystycznym, 8. brunatnego, 9. roztwarzenie i zachodzi jego 1. opada na dno, 2. rozpuszczenie, 3. bezwonny, 4. pływa po powierzchni, 5. malinowe, 6. niebieskie, 7. charakterystycznym, 8. brunatnego, 9. roztwarzenie. Wydziela się 1. opada na dno, 2. rozpuszczenie, 3. bezwonny, 4. pływa po powierzchni, 5. malinowe, 6. niebieskie, 7. charakterystycznym, 8. brunatnego, 9. roztwarzenie i bezbarwny gaz. Roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny przyjmuje 1. opada na dno, 2. rozpuszczenie, 3. bezwonny, 4. pływa po powierzchni, 5. malinowe, 6. niebieskie, 7. charakterystycznym, 8. brunatnego, 9. roztwarzenie zabarwienie.

B. Uzupełnij równanie reakcji chemicznej zachodzącej w probówce, wybierając wzory spośród przedstawionych poniżej. Pamiętaj o współczynnikach stechiometrycznych – zapisz je w pustych polach i przeciągnij w odpowiednie miejsca.

RMEEePIxAWLFc
Uzupełnij równanie reakcji chemicznej zachodzącej w probówce, wybierając wzory spośród przedstawionych w tabeli. Pamiętaj o współczynnikach stechiometrycznych. Propozycje Na, H2O, Na+, H3O+, NO2, H2
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

C. Podaj nazwę reakcji chemicznej, której efektem było malinowe zabarwienie roztworu.

RXRqAdk3u7lmQ
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
3
Ćwiczenie 8
R1MPessOVKJvQ
Przeprowadzono doświadczenie polegające na dodaniu sodu do roztworu propano-1,2,3-triolu i fenoloftaleiny. Uzupełnij zapis obserwacji, wybierając prawidłowe określenia. Metal 1. roztwarzenie, 2. charakterystycznym, 3. malinowe, 4. brunatnego, 5. pływa po powierzchni, 6. bezwonny, 7. niebieskie, 8. opada na dno, 9. rozpuszczenie i zachodzi jego 1. roztwarzenie, 2. charakterystycznym, 3. malinowe, 4. brunatnego, 5. pływa po powierzchni, 6. bezwonny, 7. niebieskie, 8. opada na dno, 9. rozpuszczenie. Wydziela się 1. roztwarzenie, 2. charakterystycznym, 3. malinowe, 4. brunatnego, 5. pływa po powierzchni, 6. bezwonny, 7. niebieskie, 8. opada na dno, 9. rozpuszczenie i bezbarwny gaz. Roztwór z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny przyjmuje 1. roztwarzenie, 2. charakterystycznym, 3. malinowe, 4. brunatnego, 5. pływa po powierzchni, 6. bezwonny, 7. niebieskie, 8. opada na dno, 9. rozpuszczenie zabarwienie.
RpSGCXutPOtCz
Podaj nazwę reakcji chemicznej, której efektem było malinowe zabarwienie roztworu. Reakcja Tu uzupełnij.