Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RgfCcjOvDrHVe1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: grafiki: domena publiczna, commons.wikimedia.org, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org.
R1Gjp0vGxwK0V
Uzupełnij tekst: Przez wieki podstawą funkcjonowania 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze były zależności 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze między nimi a 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze. W epoce kolonializmu terytoria 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze były dla europejskich państw dostawcą 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze, w tym cennych kruszców oraz 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze: przypraw, cukru z trzciny cukrowej, kakao, kawy, herbaty, 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze czy bawełny. Równocześnie kolonie były rynkiem 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze towarów wytwarzanych w Europie: broni, 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze, tkanin, a po rewolucji przemysłowej również 1. społeczne, 2. kolonii, 3. zamorskie, 4. tytoniu, 5. zbytu, 6. skupu, 7. maszyn, 8. produktów rolnych, 9. surowców mineralnych, 10. wyrobów żelaznych, 11. europejskie, 12. metropoliami, 13. gospodarcze i środków transportu.
RSM2J6ftooApN1
Ćwiczenie 2
Wybierz punkt, w którym wskazano cechę łączącą wszystkie państwa wchodzące w skład Międzynarodowej Organizacji Frankofonii. Możliwe odpowiedzi: 1. prowadzenie rozliczeń handlowych we frankach francuskich, 2. uznanie języka francuskiego jako języka urzędowego kraju, 3. współpraca w zakresie szerzenia kultury i języka francuskiego
1
Ćwiczenie 3
R1IqmBeCoH9k8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RP3WJXmz7VSdo
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Na fladze Międzynarodowej Organizacji Frankofonii znajduje się: Możliwe odpowiedzi: 1. kolorowy okręg na białym tle podzielony na pięć odcinków, które zachodzą na siebie. Zgodnie z ruchem wskazówek zegara odcinki mają kolor zielony, fioletowy, czerwony, niebieski i żółty., 2. żółty glob na niebieskim tle, który okalają promienie ułożone na kształt litery C, 3. dwanaście gwiazd ułożonych w okręgu na niebieskim tle, 4. orzeł na czerwonym tle
2
Ćwiczenie 4

Na wykresie powyżej przedstawiono udział Francji w strukturze handlu zagranicznego jej byłych kolonii. Na podstawie wykresów oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

R1Dnwzx7pWL8S
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
R1LMGAwvHFAmq
Łączenie par. Na wykresie powyżej przedstawiono udział Francji w strukturze handlu zagranicznego jej byłych kolonii. Cyfra nad wykresem oznacza pozycję Francji w strukturze eksportu danego kraju. Na podstawie wykresów oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń..

1. Udział w strukturze eksportu do Francji maleje wraz ze wzrostem odległości i kosztów transportu.

. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

2. Największy eksport do Francji charakteryzuje kraje Afryki położone nad Zatoką Gwinejską.

. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

3. Dla wyspiarskich krajów położonych na Oceanie Indyjskim eksport do Francji przekracza 10 %.

. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

4. Udział eksportu do Francji jest największy w krajach położonych na północy Afryki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

5. Duży udział Francji w strukturze eksportu Tunezji, Algierii oraz Maroka związany jest między innymi z niewielką odległością dzielącą te kraje od Francji.

. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4
R11OYiBjOCt7a
(Uzupełnij).
R1OQv35vlVf682
Ćwiczenie 5
Poniżej przedstawiono kraje- dawne kolonie, dla których Francja lub Portugalia są nadal ważnymi odbiorcami ich towarów i usług. Przyporządkuj do każdej grupy po trzy państwa. Dwa dodatkowe państwa dopasuj do grupy ,,inne" eksport do Wielkiej Brytanii Możliwe odpowiedzi: 1. Republika Południowej Afryki, 2. Indie, 3. Tunezja, 4. Maroko, 5. Angola, 6. Timor Wschodni, 7. Mozambik, 8. Namibia import z Portugalii Możliwe odpowiedzi: 1. Republika Południowej Afryki, 2. Indie, 3. Tunezja, 4. Maroko, 5. Angola, 6. Timor Wschodni, 7. Mozambik, 8. Namibia inne Możliwe odpowiedzi: 1. Republika Południowej Afryki, 2. Indie, 3. Tunezja, 4. Maroko, 5. Angola, 6. Timor Wschodni, 7. Mozambik, 8. Namibia
RCDeZdqkrY3GW2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6
R1Kvac2u5NTaI
(Uzupełnij).
RT77sfrKQAIiC31
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Grafiki: Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, dostępny w internecie: pixabay.com; N. Lannuzel from Singapore, CC BY-SA 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org.
3
Ćwiczenie 7
RTS6VSckpPY3b
(Uzupełnij).
RvHqTFwaWJHJM3
Ćwiczenie 8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
3
Ćwiczenie 8
R5iH5CL3pf1Q1
(Uzupełnij).