Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przenieś nazwy przedmiotów do odpowiedniego poziomu nauczania w ramach tzw. siedmiu sztuk wyzwolonych.

R10G32PwxdvHQ
Trivium Możliwe odpowiedzi: 1. Dialektyka, 2. Geometria, 3. Retoryka, 4. Gramatyka, 5. Astronomia, 6. Arytmetyka, 7. Muzyka Quadrivium Możliwe odpowiedzi: 1. Dialektyka, 2. Geometria, 3. Retoryka, 4. Gramatyka, 5. Astronomia, 6. Arytmetyka, 7. Muzyka
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz na osi czasu wydarzenia dotyczące państwa Franków.

R1nk8yRHjngcg
Oś czasu dotycząca wydarzeń w państwie Franków między 496 a 986 rokiem
RCOGY5i1MSayK
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 3

Rozstrzygnij, czy wylosowane elementy, dotyczące państwa Franków, pasują do siebie.

RkifD3EGUEq8j
Połącz ze sobą wydarzenia, postacie i daty. Wydarzenia: Powstanie Państwa Kościelnego | Koronacja na króla Longobardów | Traktat w Verdun | Bitwa pod Poitiers Postacie: Pepin Krótki | Karol Wielki | Ludwik Pobożny | Karol Młot Daty: 732 r. |755 r. | 774 r. | 843 r.
Rdmp13doqRhl9
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 4

Połącz opisy dotyczące administracji w państwie Franków z odpowiednim pojęciem.

R1GDhxS2st3un
W jaki sposób skonstruowana była administracja państwem w kraju Karola Wielkiego?
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

Roczniki Królestwa Franków

Wysłano biskupa Burgharda z Würzburga i kapelana Folrada do papieża Zachariasza, aby zapytali w sprawie królów frankońskich którzy w owym czasie nie posiadali władzy królewskiej, czy jest to rzeczą słuszną, czy nie. A papież Zachariasz kazał powiedzieć Pepinowi, że byłoby rzeczą lepszą, aby [raczej] ten mienił się królem, kto posiada władzę, niż ten, który bez królewskiej pozostaje władzy; aby zaś ład nie doznał wstrząśnięcia, rozkazał na mocy swej powagi apostolskiej, by Pepin został królem.

cRozwój dążeń uniwersalistycznych, walka papiestwa z cesarstwem wyprawy krzyżowe. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, Nr 6, oprac. J. Żuławiński, Warszawa 1959, s. 5.
Rj8EhQpXCs4MV
Wpisz nazwę dynastii państwa Franków, która utraciła władzę oraz dynastii uzyskującej władzę w wyniku decyzji papieża opisanej w tekście. 1. Nazwa dynastii tracącej władzę:Tu uzupełnij. 2. Nazwa dynastii uzyskującej władzę:Tu uzupełnij.
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

RtKjgu0nUyvjo
Mapa podziału państwa Franków
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2007, s. 99, licencja: CC BY-SA 3.0.
RHJnn2nWdRYjR
Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa. Na terytorium oznaczonym na mapie numerem 3 mieszkańcy posługiwali się językiem z grupy języków romańskich. Możliwe odpowiedzi: P, F. Terytorium oznaczone na mapie numerem 1 przypadło w wyniku podziału Karolowi Łysemu. Możliwe odpowiedzi: P, F. W wyniku podziału państwa Franków Ludwik uzyskał terytorium oznaczone na mapie numerem 2 oraz tytuł cesarski. Możliwe odpowiedzi: P, F
RGr5AyKJo4GOC
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenia zamieszczone poniżej.

Źródło 1.

R1XZLfiUy36Qc
Koronacja Karola Wielkiego.
Źródło: wikimedia.org.

Źródło 2.

Einhard, Życie Karola Wielkiego

Karol przybył więc do Rzymu i spędził tam całą zimę, aby wnieść ład w stosunki kościelne, które znalazły się w wielkim zamęcie. Wtedy właśnie przyjął miano cesarza i Augusta. Z początku tak mu to było przykre, że zapewniał, iż w tym dniu, chociaż to było wielkie święto, nie byłby wszedł do kościoła, gdyby wcześniej znał zamiary papieża. Z wielką jednak cierpliwością znosił zawiść, która szła za tym tytułem, spotęgowana zwłaszcza oburzeniem cesarzy rzymskich. Pokonał ich zaciętość wielkodusznością, w czym ich bez wątpienia znacznie przewyższał; wyprawiał do nich częste poselstwa i w listach nazywał ich braćmi.

c1Rozwój dążeń uniwersalistycznych, walka papiestwa z cesarstwem wyprawy krzyżowe. Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, Nr 6, oprac. J. Żuławiński, Warszawa 1959, s. 7.
RqBBzFBnZj712
1. Na podstawie ilustracji oraz tekstu wyjaśnij, dlaczego – według autora – Karol Wielki początkowo krytycznie oceniał swoją koronację na cesarza. (Uzupełnij).
R1QS2Cll7QCrs
2. Podaj nazwę państwa, w którym panowali wymienieni w tekście cesarze rzymscy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie zamieszczone poniżej.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i wykonaj polecenie zamieszczone poniżej.

R1GhuRK9Gcssb
Srebrny denar z wizerunkiem Karola Wielkiego.
Źródło: wikimedia.org.
R1BrzaodJwec2
Wyjaśnij, interpretując elementy graficzne monety, do tradycji jakiego państwa starożytnego nawiązuje wizerunek Karola Wielkiego, przedstawiony na monecie. (Uzupełnij).