Sprawdź się
Uzupełnij poprawnie zdania.
21, 33, 44, 12, 58, 42, 61, 75, 40, 50, 24, 48
W dniu narodzin Hubble’a Stany Zjednoczone Ameryki Północnej liczyły stany. Rodzinny stan Hubble’a przystąpił do USA w roku 18. Gdy Hubble dowodził batalionem w Europie, jego żołnierze mogli pochodzić z amerykańskich stanów.
Pogrupuj konflikty zbrojne, w które zaangażowane były USA na te, które miały miejsce przed narodzinami Hubble'a, w trakcie jego życia oraz po jego śmierci.
wojna secesyjna, wojna amerykańsko-meksykańska, Wojna w Iraku, Wojna w Wietnamie, Inwazja USA na Panamę, II Wojna Światowa, I Wojna Światowa, Wojna w Korei, wojna morska Brytyjsko-Amerykańska (tzw. wojna Madisona)
| Przed narodzinami Hubble’a: | |
|---|---|
| W trakcie życia Hubble’a: | |
| Po śmierci Hubble’a: |
Gdy Hubble opuszczał Europę na czele dowodzonego przez siebie batalionu, na mapie Europy widniało wiele państw, których nie było niecałą dekadę wcześniej, gdy rozpoczynał on studia w Uniwersytecie Cambridge. Wskaż wszystkie takie państwa na poniższej liście:
- Czechosłowacja
- Portugalia
- Polska
- Litwa
- Serbia
- Norwegia
- Grecja
Uzupełnij właściwie następującą wypowiedź:
Wśród nauczycieli Hubble’a byli Robert Millikan oraz George Ellery Hale. Ten pierwszy kojarzy się przede wszystkim z {#doświadczeniem Millikana} {diagramem Millikana} {paradoksem Millikana} {prawem Millikana}, dotyczącym {#elementarnego ładunku elektrycznego} {oddziaływań fotonów z elektronami swobodnymi} {emisji promieni katodowych pod wysokim napięciem} {badania widma promieniowania termicznego}.
Z kolei George Ellery Hale jest najbardziej znany z {odkrycia, wraz z Thomasem Boppem, komety nazwanej na ich cześć} {#wykorzystania spektroheliografu do badania pola magnetycznego w plamach słonecznych} {przewidzenia istnienia planety Pluton na podstawie nieregularności w ruchu planety Neptun} {zaobserwowania obiektu, który został później rozpoznany jako czarna dziura}.
Nagrodę Nobla {#dostał tylko Millikan} {dostał tylko Hale} {dostali obaj, ale w różnych latach, niezależnie od siebie} {dostali obaj za wspólne osiągnięcie}.
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka, w którym mowa jest o wykorzystaniu przesunięcia ku czerwieni linii w widmach galaktyk do stwierdzenia ich oddalania się od naszej Galaktyki. Wskaż zjawisko, które pozwoliło połączyć to przesunięcie z prędkością oddalania się galaktyki:
- efekt Dopplera
- efekt Starka
- efekt tunelowy
- efekt Zeemana
Sporządzamy wykres będący ilustracją wyników badania ośmiu galaktyk. Na osi odciętych odkładamy odległość r galaktyki od Drogi Mlecznej w zakresie do miliardów lat świetlnych. Na osi rzędnych odkładamy wartość v składowej prędkości oddalania się tej galaktyki od naszej. Zgodny z prawem Hubble’a jest układ punktów pomiarowych przedstawiony na wykresie:
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja przypomina funkcję liniowo rosnącą i zaczynającą się w początku układu współrzędnych.
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja dla dodatniej wartości odległości, która jest nie zmienna przybiera coraz większe wartości. Punkty układają się w linię pionową.
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja przypomina funkcję liniowo rosnącą, zaczynająca się od punktu w którym wartość prędkości jest równa zero dla dodatniej wartości odległości.
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja przypomina funkcję liniową o stałej wartości dodatniej mała litera v, dla dodatnich wartości odległości mała litera r.
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja przypomina funkcję liniowo rosnącą i zaczynającą się w początku układu współrzędnych.
- Ilustracja przedstawia układ współrzędnych narysowany czarnymi strzałkami, w którym oś pionowa skierowana w górę opisuje prędkość mała litera v oddalania się galaktyki od Drogi Mlecznej, a oś pozioma skierowana w prawo przedstawia odległość tej galaktyki od Drogi Mlecznej mała litera r. W układzie widoczne są czarne punkty eksperymentalne które układają się w funkcję liniową. Funkcja przypomina funkcję liniowo malejącą do zera dla dodatniej wartości odległości, od wartości dodatniej na osi prędkości obserwowanej dla odległości równej zero.
Odsłuchaj ponownie fragment audiobooka, w którym mowa jest o debacie na temat natury i odległości mgławic spiralnych, która zakończyła się informacją przekazaną uczestnikom przez Hubble’a. Za oficjalny moment rozpoczęcia tej debaty przyjmuje się tzw. Wielką Debatę Astronomiczną. Wyszukaj podstawowe informacje o niej i w przygotowanym polu zapisz datę, miejsce i główny temat tej debaty. Podaj nazwiska dwóch głównych antagonistów; przedstaw pokrótce ich stanowiska oraz po jednym argumencie, jakiego użyli dla jego poparcia. Podaj nazwisko uczonego, który jako pierwszy wysunął hipotezę, która stała się głównym tematem debaty.
Porównaj swoją wypowiedź z poniższym rozwiązaniem.
Ćwiczenie alternatywne. Zaznacz odpowiedzi poprawne. Tematem Wielkiej Debaty Astronomicznej były:
- natura obserwowanych na niebie mgławic spiralnych
- wiek wszechświata
- zjawisko wzajemnego oddalania się galaktyk
- zjawisko wzajemnego zbliżania się galaktyk
- wielkość Wszechświata
Ludzki zmysł wzroku, nawet przy sprawnym oku, ma wiele ograniczeń. W obserwacjach i badaniach naukowych ograniczenia te można osłabić poprzez wykorzystanie odpowiednich przyrządów. Przypisz opisowi każdego ograniczenia nazwy przyrządów służących jego osłabieniu.
noktowizor, radioteleskop, teleskop na podczerwień, lornetka, teleskop optyczny, luneta
| Istnieje dolny próg częstotliwości rejestrowanej przez oko fali elektromagnetycznej | |
|---|---|
| Istnieje dolny próg natężenia rejestrowanego przez oko światła |
luneta, teleskop optyczny, teleskop "nadfioletowy", teleskop gamma, teleskop rentgenowski, lornetka, mikroskop
| Istnieje górny próg częstotliwości rejestrowanej przez oko fali elektromagnetycznej | |
|---|---|
| Istnieje dolny próg rozdzielczości kątowej oka dla rozróżniania obiektów i postrzegania ich geometrycznych cech |