Zdaniem Karela Čapka - "roboty" to maszyny, które: Możliwe odpowiedzi: 1. Miałyby wykonywać najcięższe oraz najbardziej uciążliwe dla człowieka zadania., 2. Miałyby w niedługim czasie przewyższyć swoją inteligencją ludzi., 3. Bezpośrednio zagrażają funkcjonowaniu społeczeństwa i należy je bezzwłocznie wyłączyć z użytku.
1
Ćwiczenie 2
R1dsXfAjO9A5r
Przykładem zastosowania mechatroniki w życiu codziennym są chociażby: Możliwe odpowiedzi: 1. Drzwi obrotowe w galeriach handlowych, 2. Komputery stacjonarne, 3. Inteligentne sygnalizacje świetlne
2
Ćwiczenie 3
RoLKF2AaEtWJc
Urządzenia mechatroniczne wyróżniają się m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. Automatyką, 2. Sztuczną inteligencją, 3. Bezawaryjnością, 4. Wysoką wydajnością pracy
2
Ćwiczenie 4
R16w7ihlLvyWG
Co stoi na przeszkodzie wprowadzenia w pełni autonomicznych samolotów na użytek linii lotniczych? Możliwe odpowiedzi: 1. Społeczny lęk przed awaryjnością autonomicznych samolotów, 2. Kwestie technologiczne, 3. Sterowanie samolotem bez obecności pilota jest zupełnie niemożliwe
2
Ćwiczenie 5
RjjHCYfzQAuAb
Dopasuj prawidłowe rozwinięcia do każdego poziomu skali wprowadzania autonomicznych samochodów do powszechnego użytku. Poziom 1 - częściowa automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni Poziom 2 - wysoka automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni Poziom 3 - pełna automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni
Dopasuj prawidłowe rozwinięcia do każdego poziomu skali wprowadzania autonomicznych samochodów do powszechnego użytku. Poziom 1 - częściowa automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni Poziom 2 - wysoka automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni Poziom 3 - pełna automatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Kierowca nie musi zachowywać ostrożności, jazda na autopilocie możliwa w każdym momencie, 2. Kierowca musi zachować ostrożność na drodze, automatyczna jazda możliwa wyłącznie na autostradach oraz oznakowanych drogach, 3. Kierowca musi zachować ostrożność wyłącznie podczas trudnych warunków na jezdni
3
Ćwiczenie 6
R1bDeoh7GilQE
Wymień cztery elementy odpowiadające za funkcjonowanie autonomicznych samochodów. (Uzupełnij).
Prawidłowa odpowiedź:
system GPS,
radar,
lidar,
technologia przetwarzania obrazu rzeczywistego na opis cyfrowy.
3
Ćwiczenie 7
R1J3MZMSou1fx
Podaj dwa przykłady praktycznego zastosowania robotów. (Uzupełnij).
Przykładowa odpowiedź:
Wykorzystanie robotów do celów militarnych - maszyny rozbrajające ładunki wybuchowe.
Wykorzystanie robotów w branży naukowej - np. łaziki marsjańskie badające strukturę planety Mars.
3
Ćwiczenie 8
R6lWFNyjpx8RB
Podaj dwie wady oraz zalety wprowadzenia autonomicznych aut do powszechnego użytku. (Uzupełnij).
Zalety:
Wygoda kierowców, którzy podczas przejażdżki mogliby załatwiać swoje sprawy osobiste.
Zmniejszenie liczby wypadków drogowych, spowodowanych ludzkimi błędami.
Wady:
Potencjalne błędy w oprogramowaniu lub cyberataki mogą skutkować utratą kontroli nad pojazdem.
Stopniowa eliminacja jeżdżenia autem wyłącznie dla rozrywki.