1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z wykresem i rozwiąż zadanie.

R1IlioYIb0Thr
Wykres słupkowy przedstawia korzystanie z internetu przez osoby w różnych przedziałach wiekowych. Wyniki: w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat z internetu korzysta 100 procent respondentów, w przedziale wiekowym od 25 do 34 lat do korzystania z internetu przyznało się 96 procent pytanych, w przedziale wiekowym od 35 do 44 lat - 83 procent, w przedziale wiekowym 45-54 lata - 67 procent, w przedziale wiekowym 55-64 lata - 51 procent i w wieku powyżej 65 lat - 25 procent.
Oprac. na podst.: Korzystanie z Internetu, Komunikat z badań CBOS nr 62/2018
R4xCfTBgwSLQU
W jaki sposób można zinterpretować powyższy wykres? (Uzupełnij).
R17WOxzPMBJw7
Wybierz poprawną interpretację. Czy była bliska twojej odpowiedzi? Możliwe odpowiedzi: 1. Dawniej nie było internetu i osoby starsze nie mogły się nauczyć korzystania z niego w szkole., 2. Dzieci nie pełnią dobrze swojej roli edukatorów w zakresie informatyki, którą nakłada na nie społeczeństwo., 3. Z wiekiem człowieka obniża się poziom jego inteligencji., 4. Z roku na rok w sieci jest coraz mniej interesujących rzeczy.
R3oSz9YPvs83w1
Ćwiczenie 2
Wybierz z poniższych zdań te, które stanowią treść kształtującą umiejętności w zakresie zachowania (działania), przekazywaną w procesie socjalizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Zabierz nogi ze stołu., 2. Aby zobaczyć zawartość strony WWW należy najpierw uruchomić przeglądarkę internetową., 3. Czcij ojca swego i matkę swoją., 4. Lato tego roku powinno być piękne., 5. Psy powinny słuchać swojego właściciela., 6. Konsumpcjonizm spycha świat na skraj przepaści.
RzaTGm12j1wrT21
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które z twierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. 1. Proces wychowania jest pełen sprzeczności: socjalizacja sobie, a uspołecznienie sobie, 2. Ojciec nie może się nauczyć niczego od swojego syna., 3. Istnieje tylko jeden właściwy sposób nauczania., 4. Sankcja to nie tylko kara, ale także nagroda., 5. Zdarzają się sytuacje, w których dzieci socjalizują dorosłych., 6. Rodzina to główne źródło socjalizacji pierwotnej.
RFmo96VXr9wnL2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Co z socjalizmem nie ma nic wspólnego?, 2. Akcja, do której trzeba dwojga., 3. Inaczej: opiekun duchowy., 4. Siódme: nie kradnij., 5. Jest istotą społeczną., 6. Może być emocjonalna, choć nie musi., 7. Może być drogowa, jakości lub społeczna.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj ćwiczenie. 
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj ćwiczenie. 
R1WK1Qhk3N1AO
Źródło: domena publiczna.
RVtWnCOe4C619
Fotografia przedstawia osobę nieokreślonej płci. Czy jej wygląd świadczy twoim zdaniem o konformizmie czy nonkonformizmie? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
RpYXCV2pxceBL31
Ćwiczenie 6
Uporządkuj poszczególne instytucje socjalizujące od tej, która pojawia się najwcześniej w życiu człowieka, do tej, która pojawia się najpóźniej. Elementy do uszeregowania: 1. Drużyna harcerska, 2. Uniwersytet Trzeciego Wieku, 3. Szkoła, 4. Rodzina, 5. Żłobek, 6. Zespół projektowy w firmie
RmyW3Or76H6OE31
Ćwiczenie 7
W poniższym tekście wstaw brakujące słowa. „W socjalizacji 1. faktów, 2. osób, 3. norm, 4. wychowania, 5. socjalizacji, 6. odwróconej, 7. uczłowieczenia, 8. pierwotnej, 9. permanentnej, 10. edukacji, 11. wtórnej, 12. innych nie ma problemu identyfikacji. Nie ma możliwości wyboru znaczących innych. Społeczeństwo stawia kandydata do socjalizacji przed z góry określonym zbiorem znaczących innych, których musi z góry zaakceptować bez możliwości wyboru innej sytuacji. Hic Rhodus, hic salta. Trzeba sobie radzić z rodzicami, jakimi los nas obdarzył. Oczywistą konsekwencją tej niesprawiedliwości, która jest częścią sytuacji dziecka, jest to, że jakkolwiek dziecko nie pozostaje całkowicie bierne w procesie 1. faktów, 2. osób, 3. norm, 4. wychowania, 5. socjalizacji, 6. odwróconej, 7. uczłowieczenia, 8. pierwotnej, 9. permanentnej, 10. edukacji, 11. wtórnej, 12. innych, to jednak tymi, którzy ustanawiają reguły gry, są rodzice. Dziecko może wziąć udział w tej grze z radością albo z milczącym oporem. (...) Ponieważ dziecko nie wybiera znaczących 1. faktów, 2. osób, 3. norm, 4. wychowania, 5. socjalizacji, 6. odwróconej, 7. uczłowieczenia, 8. pierwotnej, 9. permanentnej, 10. edukacji, 11. wtórnej, 12. innych, jego identyfikacja z nimi jest quasi automatyczna. P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, Warszawa 2010, s. 197.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

Moim zdaniem, największą stratą dzieci w ostatnim trzydziestoleciu jest fakt, że nie istnieje dla nich żadna przestrzeń wolna od dorosłych. Nie ma już drzewa na podwórku, gdzie mogłyby przebywać same. Dawniej dzieci kształtowały swoje kompetencje społeczne w zabawie i komunikacji z innym dziećmi. Takiej możliwości już prawie nie mają, bo nawet kiedy są razem, to dookoła stoją dorośli, którzy się do wszystkiego wtrącają. Na dodatek, często są oni tak romantycznie lub idealistycznie usposobieni, że nie tolerują żadnych konfliktów. Niewesoło jest być dzisiaj dzieckiem z tymi dorosłymi, którzy nie odstępują ich na krok. A przy tym zaczyna się w różnych środowiskach pedagogicznych mówić, że dzieci mają wielką potrzebę granic. To po prostu trudne do uwierzenia, bo życie dzieci nigdy nie było bardziej ograniczone niż teraz. Dorośli są przez cały dzień przy nich i je kontrolują.

/Źródło: Jesper Juul, Przestrzeń dla rodziny, Warszawa 2012./

RSGTFj2yF56es
Rozstrzygnij, któremu z dwóch modeli socjalizacji, laissez-faire czy konfliktowemu, najbliższy jest model, według którego wychowywani byli ludzie przed trzema dekadami? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
RbEVgH1mlGrQS
Wybierz model socjalizacji, który chciałbyś stosować w przyszłości wobec swoich własnych dzieci i uzasadnij dlaczego jest on najbardziej efektywny. W uzasadnieniu odnieś się, z jednej strony, do modelu przez ciebie wybranego, jak i do trzech pozostałych modeli. W tym ostatnim przypadku uzasadnij, dlaczego je odrzucasz. (Uzupełnij).