1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their definitions in English.

Połącz poniższe wyrazy z ich definicjami.

R101Y2AhnFbeh
royal Możliwe odpowiedzi: 1. belonging to the king or queen, 2. coming from the outside, 3. play the main role e.g. in a film or campaign, 4. formal advice, things you should do, 5. important, key, central external Możliwe odpowiedzi: 1. belonging to the king or queen, 2. coming from the outside, 3. play the main role e.g. in a film or campaign, 4. formal advice, things you should do, 5. important, key, central counsel Możliwe odpowiedzi: 1. belonging to the king or queen, 2. coming from the outside, 3. play the main role e.g. in a film or campaign, 4. formal advice, things you should do, 5. important, key, central crucial Możliwe odpowiedzi: 1. belonging to the king or queen, 2. coming from the outside, 3. play the main role e.g. in a film or campaign, 4. formal advice, things you should do, 5. important, key, central star Możliwe odpowiedzi: 1. belonging to the king or queen, 2. coming from the outside, 3. play the main role e.g. in a film or campaign, 4. formal advice, things you should do, 5. important, key, central
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Listen to the definitions and match them with the words.

Posłuchaj definicji i połącz je z odpowiednimi wyrazami.

R5GkcQVQezz3Z
Możliwe odpowiedzi: 1. play the main role e.g. in a film or campaign, 2. belonging to the king or queen, 3. coming from the outside, 4. important, key, central, 5. formal advice, things you should do
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Drag and drop the words to the correct category.

Przeciągnij wyrazy do odpowiednich grup.

RoCpiuwvCK15S
1. People: Możliwe odpowiedzi: 1. console, 2. citizen, 3. monarch, 4. unite, 5. queen, 6. ascend, 7. reign, 8. subject 2. What a king or queen can do: Możliwe odpowiedzi: 1. console, 2. citizen, 3. monarch, 4. unite, 5. queen, 6. ascend, 7. reign, 8. subject
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Study the text. Then drag the words in the correct places in the text.

Zapoznaj się z tekstem. Następnie przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki.

RaUB7JNyTVqx1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Highlight with purple the six words and expressions connected with the position of a king or queen.

Zakreśl kolorem fioletowym sześć wyrazów/wyrażeń związanych z urzędem króla lub królowej.

R1U8DyXxqukil
The life of a monarch could be very easy or extremely difficult. It all depends on the time when one ascends the throne. If you reign in times of peace and prosperity, you can sleep without worrying about losing your royal life. But if you are a sovereign during turbulent times, you have to navigate many challenges. Uniting your subjects is one of them.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the following sentences and choose the correct answer. There is only one correct answer in each point.

Przeczytaj podane zdania, a następnie wybierz właściwą odpowiedź. W każdym z podpunktów jest tylko jedna poprawna odpowiedź.

RtmCFXTTlYYJ3
1) Australia, New Zealand, Canada and South Africa are all Możliwe odpowiedzi: 1. countries in the northern hemisphere., 2. Commonwealth countries., 3. British colonies.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1PJnVvHzb5Vb
2) Armed conflicts are wars in which Możliwe odpowiedzi: 1. people use their arms and hands to hit each other., 2. people fight with words, letters and protests., 3. weapons are used.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RTzLkbKzpkQfG
3) When a tragic and difficult situation happens to your friend, you should try to Możliwe odpowiedzi: 1. unite them., 2. deliver a speech., 3. console them.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ral57t6aaSUZj
4) The royal castle and your house are probably Możliwe odpowiedzi: 1. vastly different., 2. crucial to the safety of your country., 3. unmarried.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7cIpznjyugQE
5) If you are perceived as a challenge, you are Możliwe odpowiedzi: 1. difficult to live with., 2. a good friend who often throws balls., 3. a beloved classmate.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Type the missing words in appropriate places to fill in a short dialogue between Queen Elizabeth I and her minister.

Wpisz brakujące wyrazy w odpowiednie miejsca, aby uzupełnić krótki dialog między królową Elżbietą I a jej ministrem.

Rc5XDbMZLogHD
Elizabeth: I’ve made so many progresses. Do I have to tour the country once more this year? Minister: I’m afraid so, my queen. Your Tu uzupełnij (poddani) expect to see you. They love you and appreciate you as their queen and we cannot let them down. Not with the war with Spain coming soon. Elizabeth: Wise words. These are Tu uzupełnij (niespokojne) times and our people must be Tu uzupełnij (zjednoczeni), they must be as one. There are many external threats, France, Scotland and even Ireland. Our country will know no peace. Minister: The Tu uzupełnij (zbrojne) conflicts are not the only challenges, my Queen. There are also the spiritual Tu uzupełnij (kwestie, sprawy). I’ve heard that the Catholics are plotting to kill you! Elizabeth: Impossible! Again? I thought I have sorted the matters of faith out. Minister: You need to stabilize the country. You might need to call a session of the Tu uzupełnij (parlament). Elizabeth: Out of the question! They have too much power already. I will pay for the war and the investigation from my own Tu uzupełnij (królewski) coffers. I have the money. Minister: You have the money now, but will you have enough in a year? Elizabeth: I shall think about it in a year then. You can go!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Put the words in the correct order to make sentences.

Ułóż wyrazy w odpowiedniej kolejności aby utworzyć zdania.

R1JylII6B5L0T
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IA2Evk7iQce
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YxSgCl5DiVC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AqayKwU69HD
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R197Ez9waaHU8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Drag the halves of the sentences below to make a logical text about the life of Elizabeth I.

Przeciągnij połówki zdań, aby stworzyć logiczny tekst o życiu Elżbiety I.

RXK2mizFPXM6B
Queen Elizabeth I ascended the Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history. There was fight between Catholics and Anglicans and both Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history. That is why Elizabeth I sorted out the affairs Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history. She managed to do it just in time to prepare her country Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history. When the royal ships had to fight with the Spanish Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history. That is why Queen Elizabeth is perceived Możliwe odpowiedzi: 1. for many armed conflicts that were waiting for them., 2. of faith as a priority. She wanted to unite her people., 3. armada, they were ready to support their beloved queen and won., 4. throne in turbulent times in British history., 5. religions wanted a different monarch to rule England., 6. as one of the greatest sovereigns in British history.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Answer the questions. Your answers should be one sentence long.

Odpowiedz pełnym zdaniem na każde z poniższych pytań.

  1. Why was the reign of Elizabeth I a difficult period for Britain?

  2. What kind of person was Elizabeth II?

RprFaoi1t9lD6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 9

Together with your class, you are creating an English language project - a blog about the favourite rulers of modern teenagers. Write a note and describe your favourite king or queen. Your text should be between 50 and 120 words long and contain the following elements:

  • the name of the monarch and the reason why you respect him/her;

  • a description of one event that happened during his/her reign;

  • a recommendation for a source in which you can learn more about him/her.

Razem z klasą tworzycie angielskojęzyczny projekt – blog o ulubionych władcach współczesnej młodzieży. Stwórz notatkę opisującą twojego ulubionego króla lub twoją ulubioną królową. Twój tekst powinien składać się z 50–120 wyrazów i zawierać następujące elementy:

  • imię monarchy/monarchini i powód, dla którego go/ją szanujesz;

  • opis jednego wydarzenia, które miało miejsce za jego/jej panowania;

  • rekomendację źródła, z którego można czerpać wiedzę o tym królu/tej królowej.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi). Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty.

RUTDFOBp0eBdt
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.