1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy/wyrażenia z ich tłumaczeniami.

R1GWxUxXcDYMV
ice cap melting Możliwe odpowiedzi: 1. gazy cieplarniane, 2. śnieżyca, 3. topnienie pokrywy lodowej, 4. odnawialne źródła energii, 5. żarówka blizzard Możliwe odpowiedzi: 1. gazy cieplarniane, 2. śnieżyca, 3. topnienie pokrywy lodowej, 4. odnawialne źródła energii, 5. żarówka greenhouse gases Możliwe odpowiedzi: 1. gazy cieplarniane, 2. śnieżyca, 3. topnienie pokrywy lodowej, 4. odnawialne źródła energii, 5. żarówka renewable energy sources Możliwe odpowiedzi: 1. gazy cieplarniane, 2. śnieżyca, 3. topnienie pokrywy lodowej, 4. odnawialne źródła energii, 5. żarówka light bulb Możliwe odpowiedzi: 1. gazy cieplarniane, 2. śnieżyca, 3. topnienie pokrywy lodowej, 4. odnawialne źródła energii, 5. żarówka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Look at the picture and choose the correct answer.

Spójrz na ilustrację i wybierz poprawną odpowiedź. 

1.

R9h2N4RkZ8Leb
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R14CcvCaaltot
What can you see in the picture? Możliwe odpowiedzi: 1. sandstorm, 2. ice cap melting, 3. blizzard
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

2.

R1O3whZIyWL7Y
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgaXov7NcraYr
What can you see in the picture? Możliwe odpowiedzi: 1. sandstorm, 2. blizzard, 3. greenhouse effect
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

3.

RHf83aIF3wtZU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ri143ITbv8hYw
What can you see in the picture? Możliwe odpowiedzi: 1. ice cap melting, 2. greenhouse gases, 3. extreme weather
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

4.

R1nP6NqGOf4gM
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkB5FO3Vd5ZWt
What can you see in the picture? Możliwe odpowiedzi: 1. greenhouse gases, 2. renewable energy source, 3. extreme weather
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

5.

R1KK0qsdFwmIF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Tcv9fNpyfN1
What can you see in the picture? Możliwe odpowiedzi: 1. plug, 2. light bulb, 3. a LED
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Match the following words with their definitions.

Połącz podane wyrazy z ich definicjami.

R1UI1ejueGoCb
drought Możliwe odpowiedzi: 1. when there is no rain for a long period of time, 2. the process of Earth becoming warmer, 3. coal, oil, and gas, 4. energy generated by the sun, 5. carbon dioxide fossil fuels Możliwe odpowiedzi: 1. when there is no rain for a long period of time, 2. the process of Earth becoming warmer, 3. coal, oil, and gas, 4. energy generated by the sun, 5. carbon dioxide CO₂ Możliwe odpowiedzi: 1. when there is no rain for a long period of time, 2. the process of Earth becoming warmer, 3. coal, oil, and gas, 4. energy generated by the sun, 5. carbon dioxide global warming Możliwe odpowiedzi: 1. when there is no rain for a long period of time, 2. the process of Earth becoming warmer, 3. coal, oil, and gas, 4. energy generated by the sun, 5. carbon dioxide solar energy Możliwe odpowiedzi: 1. when there is no rain for a long period of time, 2. the process of Earth becoming warmer, 3. coal, oil, and gas, 4. energy generated by the sun, 5. carbon dioxide
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Drag and drop the words into the correct set.

Przeciągnij wyrazy do odpowiednich kategorii. 

RS8pbthigXqaa
1. Fossil fuels: Możliwe odpowiedzi: 1. wind, 2. water, 3. oil, 4. coal, 5. sun, 6. gas 2. Renewable energy sources: Możliwe odpowiedzi: 1. wind, 2. water, 3. oil, 4. coal, 5. sun, 6. gas
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the text with three missing sentences. In each gap (1‑3) drag and drop a letter that corresponds to the missing sentence (A–D), so the text makes logical sense. One sentence doesn’t fit with any gap.

Przeczytaj tekst, z którego usunięto trzy zdania. W każdą lukę (1–3) przeciągnij i upuść literę, która oznacza brakujące zdanie (A–D), tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst. Jedno zdanie nie pasuje do żadnej luki.

R1HvCxcdvRhTv
There are many ways to be more eco-friendly. Many people follow the Reduce, Reuse, Recycle principle. How do we reduce waste? It’s really simple.     5.1 1. C, 2. B, 3. D, 4. A     When that happens, they just lie around and then you throw them away. It’s bad for the environment! What about reusing?     5.2 1. C, 2. B, 3. D, 4. A     This way, you don’t produce waste and don’t waste money! Finally, you should remember to recycle.     5.3 1. C, 2. B, 3. D, 4. A     Recycling is a great way to help the planet.

A. Use energy-friendly appliances.
B. Put paper, plastic, and glass into the right bins.
C. Remember not to buy things you won’t use.
D. You can turn old clothes into cleaning cloths.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 5

Type the missing words in appropriate places. 

Wpisz brakujące wyrazy w odpowiednie miejsca.

RdpbqTw5n9PKS
  1. Due to global warming, we will have to deal with     eTu uzupełnij     wTu uzupełnij like blizzard or sandstorms.
  2. Ice caps     mTu uzupełnij     and cause sea levels to     rTu uzupełnij.
  3. We have to do everything we can to reduce the amount of     fTu uzupełnij     fTu uzupełnij     like coal or gas.
  4. Instead of throwing away things, you can give them a     sTu uzupełnij     lTu uzupełnij.
  5. Cars produce     eTu uzupełnij fTu uzupełnij     that are dangerous for us and the planet.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Translate the missing words to complete the gaps in the sentences below.

Przetłumacz brakujące wyrazy/wyrażenia, żeby uzupełnić luki w poniższych zdaniach.

R3xYHa4UBAhLu
1. There are many ways to stop     Tu uzupełnij (zmianę klimatu). 2. Many of the greenhouse gases come from     Tu uzupełnij (spalin). 3. It simply isn’t true that the     Tu uzupełnij (efekt cieplarniany)     is always bad for the planet. 4. To be more eco-friendly, many people refuse to use fossil fuels and instead invest in     Tu uzupełnij (energię słoneczną). 5. Remember to unplug all the     Tu uzupełnij (urządzenia)     that you don’t use.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions in 2–3 sentences.

Odpowiedz na pytania w 2–3 zdaniach.

  1. How can you reduce waste?

  2. What can happen because of extreme weather? Give two examples.

  3. Why do sea levels rise?

R1eWcLRGkXUmc
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

There was an environmental workshop in your school. Write an email about it to your friend in London. In this email:

  • describe how you feel about the workshop;

  • list the actions which your family does to take care of the planet;

  • propose eco‑friendly actions that you are going to take in the future.

Your answer should be between 50–120 words.

W twojej szkole odbyły się warsztaty ekologiczne. Napisz do kolegi/koleżanki z Londynu e‑mail na ten temat. W e‑mailu:

  • opisz swoje wrażenia związane z warsztatami;

  • wymień działania, które podejmowane są w twoim domu, aby dbać o planetę;

  • zaproponuj działania proekologiczne, które masz zamiar podjąć w przyszłości.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R1dwnMypE268L
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.