1
Pokaż ćwiczenia:
R1WAx9rCA8SfP1
Ćwiczenie 1
Które z wymienionych niżej zaimków pytajnych mogą mieć zastosowanie w pytaniach filozoficznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Dlaczego?, 2. Jak?, 3. Kiedy?, 4. Co?
R16yJDOFUUcNa1
Ćwiczenie 2
Które ze poniższych źródeł poznania nie dotyczą filozofii? Możliwe odpowiedzi: 1. obserwacja., 2. refleksja., 3. Empatia., 4. Eksperyment.
RxM36TIYhskeJ1
Ćwiczenie 3
Które z poniższych pytań są pytaniami filozoficznymi? Możliwe odpowiedzi: 1. Czego można się nauczyć od filozofów?, 2. Kim jest filozof?, 3. Co filozofia mówi o życiu?, 4. Czym jest szczęście?
11
Ćwiczenie 4

Dlaczego pytanie o sens życia jest pytaniem filozoficznym?

R1AAZT9DLloK9
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Określ problematykę cytowanego fragmentu tekstu Locke’a.

RcGqWmz04SScN
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Dlaczego cytowane niżej pytania z fragmentu tekstu Locke’a można uznać za filozoficzne?

John Locke Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego

Skoro wszystkie rzeczy istniejące są zawsze jednostkowe, jaką drogą dochodzimy do nazw ogólnych? Albo: gdzie znajdujemy tę ogólną naturę rzeczy, jaką rzekomo mają one [nazwy] przedstawiać?

C2 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego, t. III/3, tłum. B. J. Gawecki. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 156.
R1cmjlRyztEYF
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zinterpretuj poniższy fragmentu tekstu Locke’a jako wypowiedź na temat tego, czym jest pojęcie oraz jaki udział w jego tworzeniu ma abstrahowanie cech przedmiotów.

John Locke Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego

Słowa stają się ogólne dzięki temu, że się je czyni znakami idei ogólnych; idee zaś stają się ogólne przez to, że się od nich oddziela okoliczności miejsca i czasu, jak również wszelkie inne idee, które mogłyby je ograniczać do tej lub innej rzeczy poszczególnej. Na drodze abstrahowania idee stają się zdolne reprezentować większą liczbę jednostek niż jedna; a każda z nich, dzięki zgodności z ową ideą oderwaną, należy (jak mówimy) do tego samego gatunku.

C2 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego, t. III/3, tłum. B. J. Gawecki. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 156.
R1FrdIC5kVZbJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Sformułuj trzy pytania filozoficzne wobec problematyki zawartej w poniższym fragmencie tekstu Locke’a.

John Locke Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego

Jeżeli z idei złożonych, oznaczonych nazwami „człowiek” i „koń”, wydzielić tylko odróżniające się od siebie cechy szczególne, zachowując wyłącznie cechy wspólne, i utworzyć z nich nową swoistą ideę złożoną, i nazwać ją „zwierzęciem”, to otrzyma się termin bardziej ogólny, który obejmuje prócz ludzi jeszcze różne inne stworzenia. Usuńmy z tej idei „zwierzęcia” zmysły i ruch samorzutny, a powstanie idea złożona, utworzona z pozostałych idei: ciała, życia i odżywiania się, jeszcze ogólniejsza, pod bardziej obszerną nazwą „istoty żywej”. Tą samą drogą […] umysł przechodzi do pojęcia „ciała”, „substancji” i wreszcie do „bytu”, „rzeczy” i takich terminów najogólniejszych, które reprezentują wszelkie inne idee.

C2 Źródło: John Locke, Rozważania dotyczące umysłu ludzkiego, t. III/3, tłum. B. J. Gawecki. Cytat za: Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej, Warszawa 1988, s. 156.
R1VXWOtVmd1el
(Uzupełnij).