Pobierz plik z danymi, który posłuży ci do rozwiązania zadań od 1 do 3. Są to polecenia z zadania 6 z maja roku 2010 z matury na poziomie rozszerzonym.

Szkoła dysponuje danymi zawartymi w trzech plikach: uczniowie.txt, oceny.txt, przedmioty.txt. Plik uczniowie.txt zawiera następujące dane o uczniach: idUcznia, nazwisko, imie, ulica, dom, idKlasy.

Korzystając z danych zawartych w plikach uczniowie.txt  oraz z dostępnych narzędzi informatycznych wykonaj poniższe polecenia.

R23pXtjn80nTY

Przycisk do pobrania pliku TXT z treścią zadania.

Plik TXT o rozmiarze 15.08 KB w języku polskim
11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Pobierz plik z danymi i zapisz w formacie odpowiednim dla arkusza kalkulacyjnego. Stwórz tabelę przestawną, dla pełnego zakresu danych, w tym samym arkuszu, z panelem „Pola tabeli przestawnej” umieszczonym na dole ekranu.

11
Ćwiczenie 2

Poza rejonem szkoły leżą ulice Worcella oraz Sportowa. Podaj, ilu uczniów mieszka poza rejonem szkoły (czyli na jednej z tych dwóch ulic).

11
Ćwiczenie 3

Oblicz, ile dziewcząt i chłopców jest w poszczególnych klasach. Wynik przedstaw w postaci zestawienia: idKlasy, liczba dziewcząt, liczba chłopców. Załóż, że imiona dziewcząt (i tylko dziewcząt) kończą się na literę a.

Pobierz plik z danymi, który posłuży ci do rozwiązania zadań 4 i 5. Są to polecenia z zadania 6 z maja roku 2020, z matury na poziomie rozszerzonym. 

Statek towarowy „Kormoran” pływał po Morzu Śródziemnym pomiędzy dziesięcioma portami,  przewożąc pięć różnych rodzajów towarów (T1, T2, … , T5). Statek wypływał z portu zawsze  tego samego dnia, w którym do tego portu przypłynął.  W pliku statek.txt podano informacje o kursach wykonanych przez statek w okresie od  2016‑01‑01 do 2018‑12‑18. W każdym wierszu, oddzielone znakiem tabulacji, podane są: 

data – data przebywania statku w porcie (w formacie rrrr‑mm‑dd), 

port – nazwa portu, 

towar – rodzaj towaru, 

Z/W – informacja, czy to był załadunek (Z) czy wyładunek (W), 

ile ton – informacja, jaka masa (w tonach) towaru była wyładowana/załadowana, 

cena za tonę w talarach – cena towaru w talarach za tonę.

Wykorzystaj dostępne narzędzia informatyczne i podaj odpowiedzi do zadań.

RLI1v3QIjebEY

Przycisk do pobrania pliku TXT z wynikiem zadania.

Plik TXT o rozmiarze 6.14 KB w języku polskim
21
Ćwiczenie 4

Podaj, który towar był ładowany na statek najwięcej razy i jaka była łączna masa tych załadunków. 

21
Ćwiczenie 5

Podaj, ile było kursów, w których statek spędził więcej niż 20 pełnych dni na morzu, bez zawijania do portów. Przykład: Jeśli statek wypłynął z jednego portu w dniu 10.01.2016 i wpłynął do następnego portu w dniu 16.01.2016, to spędził na morzu 5 pełnych dni (11.01, 12.01, 13.01, 14.01, 15.01). 

Pobierz plik z danymi, który posłuży ci do rozwiązania zadań 6 i 7. Są to polecenia z zadania 5 z maja roku 2022 z matury na poziomie rozszerzonym.

Plik o nazwie soki.txt zawiera informacje o zamówieniach butelkowanego soku owocowego składanych w pewnym zakładzie przez cztery magazyny (Gniezno, Malbork, Ogrodzieniec i Przemyśl). Dane w pliku uporządkowano według kolejności zamówień. W każdym wierszu pliku znajdują się następujące dane: numer zamówienia, data zamówienia, magazyn (który składał dane zamówienie) oraz wielkość zamówienia (liczba butelek soku). Zakład przyjmuje zamówienia codziennie. Z każdego magazynu spływa maksymalnie jedno zamówienie dziennie. Pierwszy wiersz pliku jest wierszem nagłówkowym, a dane w wierszach rozdzielono znakami tabulacji. […] Wykorzystaj dostępne narzędzia informatyczne i podaj odpowiedzi do zadań.

RzztmQrndu1n4

Przycisk do pobrania pliku TXT z wynikiem zadania.

Plik TXT o rozmiarze 22.59 KB w języku polskim
31
Ćwiczenie 6

Podaj, ile razy składano zamówienia z każdego z magazynów. 

31
Ćwiczenie 7

Wykonaj zestawienie zawierające łączną wielkość zamówień (czyli łączną liczbę zamówionych butelek soku) z każdego z magazynów. Na podstawie wykonanego zestawienia utwórz procentowy wykres kołowy ilustrujący łączną wielkość zamówień z każdego z magazynów. 

Pobierz plik z danymi, który posłuży ci do rozwiązania zadania 8. Są to polecenia z zadania 5 z maja roku 2019 z matury na poziomie rozszerzonym.

Naukowcy śledzą zmiany pogody na odległej planecie. Chmury występujące na niebie tej  planety podzielono na dwie kategorie, nazwane przez analogię do ziemskich cirrusami (C)  i stratusami (S). W każdej z kategorii chmury są klasyfikowane względem wielkości od 1 do 5.  Mamy zatem chmury dziesięciu rodzajów: C1, C2, C3, C4 i C5 oraz S1, S2, S3, S4 i S5. Na tej  planecie w jednym dniu mogą występować chmury tylko jednego rodzaju.  W każdym z 500 kolejnych dni stacja badawcza umiejscowiona na planecie mierzyła  temperaturę w stopniach oraz określała rodzaj chmur. Dane te zawarte są w kolejnych  wierszach pliku pogoda.txt. Każdy wiersz pliku pogoda.txt zawiera kolejno: 

• numer dnia (od 1 do 500), 

• zmierzoną temperaturę (z dokładnością do jednego miejsca po przecinku, temperatura nigdy nie spada poniżej zera), 

• wielkość opadu, jaki miał miejsce tego dnia (w milimetrach, zaokrąglony do liczby całkowitej), 

• kategorię chmur (C, S lub 0 – jeśli dzień był bezchmurny), 

• wielkość chmur (od 1 do 5 lub 0 – jeśli dzień był bezchmurny). 

Dane oddzielone są średnikami, pierwszy wiersz jest wierszem nagłówkowym. 

Przykład:

Dzien;Temperatura;Opad;Kategoria_chmur;Wielkosc_chmur 

1;19;0;0;0 

2;22;1;C;1 

3;23,6;4;C;1 

W dniu 301. kamera na stacji badawczej się zepsuła i od tego dnia stacja raportowała wszystkie  dni jako „bezchmurne”, temperatura i opady jednak dalej były poprawnie mierzone. Za pomocą dostępnych narzędzi informatycznych podaj odpowiedzi do poniższych zadań.

RtJzicTP9w40b

Przycisk do pobrania pliku TXT z wynikiem zadania.

Plik TXT o rozmiarze 7.71 KB w języku polskim
31
Ćwiczenie 8

Dla pierwszych 300 dni pomiaru oblicz, z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, średni opad dla każdego rodzaju chmur (kategoria + wielkość, czyli C1, C2, C3, C4, C5, S1, S2, S3, S4, S5). Przedstaw wyniki na wykresie kolumnowym, pamiętając o czytelnym opisie wykresu.