Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1dQzq3FRNLsU1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Na podstawie Słownika z niniejszego e-materiału oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe.. Uchodźcą staje się osoba, która w momencie nadania statusu uchodźcy znajduje się poza ojczyzną w związku z uzasadnioną obawą przed prześladowaniem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brak wizy albo zezwolenia na pobyt przez imigranta jest traktowane w Polsce jak przestępstwo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedyną formą ochrony międzynarodowej cudzoziemców jest status uchodźcy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zasada prawa międzynarodowego, tzw. non-refoulement, stanowi, że osoba, która stara się o pomoc międzynarodową lub której odmówiono przyznania statusu uchodźcy, nie może zostać deportowana do kraju, w którym grozi jej niebezpieczeństwo prześladowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R4czrfUrq6HIw1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Na podstawie tekstu Wybrane problemy związane z eksodusem Wenezuelczyków z niniejszego e-materiału oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe.. Większość Wenezuelczyków opuszczających kraj ojczysty nie wie, że zgodnie z prawem międzynarodowym ma dużą szansę otrzymać status uchodźcy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiele krajów Ameryki Południowej umożliwia Wenezuelczykom ubieganie się o zezwolenie na pobyt stały, dzięki czemu nie martwią się oni o odnawianie dokumentów legalizujących ich obecność i w spokoju mogą szukać pracy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Coraz częściej kraje Ameryki Południowej, aby ograniczyć napływ Wenezuelczyków, zwiększają dla nich restrykcje graniczne - uzyskanie potrzebnych dokumentów w wenezuelskich instytucjach jest niemal niemożliwe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wsparcie międzynarodowe udzielane wenezuelskim uchodźcom i imigrantom – humanitarne i na długoterminowe działania integrujące – są wystarczające i kilkakrotnie wyższe w porównaniu z pomocą dla Syryjczyków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według prognoz, w 2020 albo 2021 r. może być więcej migrantów i uchodźców z Wenezueli niż z Syrii.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
RJiEpy10KYg1Z11
Ćwiczenie 3
Dowiedz się, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy, jak traktowani są migranci krajowi i zagraniczni w wybranych krajach.
1
Ćwiczenie 3
Rj2liPkcXiiDU
Dowiedz się, korzystając z dostępnych źródeł wiedzy, jak traktowani są migranci krajowi i zagraniczni w wybranych krajach. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie poniższych fragmentów artykułu o problemach chińskich migrantów pochodzących z prowincji i mieszkających w miastach napisz:

  1. czym jest system hukou i jaki ma on wpływ na opisywaną grupę migrantów?,

  2. do czego ma doprowadzić wdrażana od 2015 roku reforma systemu hukou?.

1

Szacuje się, że w 2015 r. ponad 277 mln Chińczyków pracowało poza swoimi rodzinnymi stronami.

Przemiany ekonomiczne, które ponad 30 lat temu umożliwiły ludziom z prowincji wyjazd do miast, nie poszły w parze z reformą świadczeń społecznych - te dostępne są nieodpłatnie wyłącznie w miejscu oficjalnego zameldowania (tzw. hukou), tak więc dostęp migrantów czasowych do opieki medycznej lub np. szkoły dla dzieci wiąże się z zaporowym kosztem.

Kluczowa dla poprawy losu milionów dzieci oraz ich rodzin w Chinach będzie jednak reforma systemu hukou oraz inne działania rządu w tym zakresie. W październiku 2015 r. rząd wprowadził nowy system tzw. zezwoleń na pobyt, które dają prawną gwarancję dostępu do przeważnie bezpłatnych usług (edukacji, opieki medycznej etc.) dla osób ze stałym zatrudnieniem i miejscem zamieszkania. Dla wielu rodzin przechodzących wymuszoną rozłąkę nowy system pozwoleń może okazać się podstawą do poprawy ich sytuacji.

Indeks górny Źródło: Kardaszewicz K., Chińska migracja i cena marzeń, Biuletyn migracyjny 2017, dostęp: www.biuletynmigracyjny.uw.edu.pl/56‑marzec‑2017/chinska‑migracja‑i-cena‑marzen[dostęp online: 28.08.2020]. Indeks górny koniec

RVhpVbsTZuiiz
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Korzystając z poniższych fragmentów tekstu, wymień cztery przyczyny, z powodu których polskie szkoły nie są przygotowane na naukę dzieci‑uchodźców, którym przysługuje edukacja do poziomu ponadpodstawowego na takich samych zasadach, jak obywatelom Polski.

1

Obecność dziecka‑uchodźcy (…) w polskiej szkole to wyzwanie dla obu stron. Po pierwsze, póki co w Polsce nie stosuje się tak zwanego „okresu adaptacyjnego”, w trakcie którego dziecko może nauczyć się języka polskiego i nadrobić różnice programowe. Mały cudzoziemiec, bez względu na stopień znajomości języka polskiego, rzucany jest na bardzo głęboką wodę – od razu trafia na normalne zajęcia lekcyjne ze swoimi rówieśnikami.

Faktem jest, że uczeń‑uchodźca może jednocześnie korzystać z dodatkowej nauki języka polskiego w wymiarze 2 godzin lekcyjnych w tygodniu. Wiele badań (…) pokazuje jednak, że zajęcia w tak małym wymiarze godzinowym nie pozwalają na szybkie nabycie kompetencji językowych, a w konsekwencji na uzyskanie samodzielności w szkole.

W Polsce wciąż brakuje osób posiadających kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego, a także osób, które mogłyby zostać zatrudnione jako tak zwani asystenci kulturowi. To szczególnie ważny deficyt, gdyż osoba taka jest ogromnym wsparciem nie tylko dla uczniów cudzoziemskich, ale także dla innych uczniów, pracowników szkoły czy rodziców (…). Kłopot w tym, że wynagrodzenie takiej osoby powinno być pokrywane z pieniędzy organu prowadzącego szkołę, czyli na ogół samorządu. Ten jednak – bez dodatkowego wsparcia – najczęściej nie może sobie na taki wydatek pozwolić.

Przykład ten dobrze świadczy o chronicznym niedofinansowaniu edukacji cudzoziemców. Mimo zwiększonej subwencji oświatowej, która jest o 150% większa niż w przypadku ucznia polskiego bez specjalnych potrzeb edukacyjnych, nadal nie jest to suma wystarczająca na zorganizowanie edukacji dzieci cudzoziemców w rzetelny i efektywny sposób.

Indeks górny Źródło: Sytuacja uchodźców w Polsce, www.uchodzcy.info/infos/sytuacja‑uchodzcow‑w-polsce [dostęp online: 26.08.2020]. Indeks górny koniec

Rn4eWGTW467dr
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Nieudokumentowani migranci znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Ze względu na brak stosownych dokumentów nie mają oni możliwości znalezienia pracy i korzystania ze świadczeń społecznych. Ich dzieci, wychowując się na ulicach wielkich miast, nierzadko wstępują do gangów. W 2012 r. wprowadzono w Stanach Zjednoczonych skierowany do tej grupy społecznej program, z którego do 2018 r. skorzystało nawet 800 tys. osób. Jednym zdaniem opisz, na czym on polega.

R12c7He7xVMhB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

W dyskursie społeczno‑politycznym pojawia się problem przestępczości w kontekście migracji i uchodźctwa. Oceń, czy na podstawie fragmentów pierwszego tekstu można wydedukować, że imigranci i uchodźcy w Niemczech mają większą skłonność do popełniania przestępstw niż obywatele tego kraju. Odpowiedź uzasadnij, korzystając z argumentacji zawartej we fragmentach drugiego tekstu.

1

W ubiegłych dwóch latach o azyl w Niemczech wystąpiło ponad milion osób. Równocześnie znacznie wzrosła przestępczość. Trudno nie łączyć ze sobą tych dwóch faktów.

Według BKA [Federalnego Urzędu Policji Kryminalnej – przyp. red.] w ubiegłym roku odnotowano prawie 300 tys. przestępstw i wykroczeń, w których w ramach czynności wyjaśniających policja i inne organy zatrzymały przynajmniej jednego „przybysza” należącego do którejś z wymienionych wyżej kategorii, podejrzanego o dokonanie danego przestępstwa lub wykroczenia. Chociaż w 2016 r. w Niemczech popełniono mniej przestępstw niż w latach poprzednich, to równocześnie znacznie wzrosła liczba czynów sprzecznych z prawem popełnionych przez przybyszów.

Indeks górny Źródło: Uchodźcy w Niemczech popełniają coraz więcej przestępstw, dostęp: www.ndie.pl/uchodzcy‑niemczech‑popelniaja‑coraz‑wiecej‑przestepstw [dostęp online: 27.08.2020]. Indeks górny koniec

1

W raporcie niemieckiego Federalnego Urzędu Kryminalnego z listopada 2015 roku możemy przeczytać, że „uchodźcy popełniają czyny karalne tak samo rzadko lub tak samo często jak obywatele Niemiec”. Z raportu wynika również, że liczba przestępstw dokonanych przez imigrantów wzrosła w 2015 r. w porównaniu 2014 r. o 79%, podczas gdy liczba uchodźców wzrosła w tym samym czasie o 440%.

Indeks górny Źródło: Mity i fakty,  www.uchodzcy.info/infos/mity‑i-fakty [dostęp online: 26.08.2020]. Indeks górny koniec

Rnua2L6biWddz
(Uzupełnij).
R5wMvB8xYCMfa2
Ćwiczenie 8
Wyszukaj na stronie internetowej www.kampania-palestyna.pl artykuł pt. Niechciani goście – Palestyńscy uchodźcy w Libanie i zapoznaj się z jego treścią. Następnie zaznacz poprawne wyrażenia w tekście o sytuacji uchodźców palestyńskich w Libanie. Po utworzeniu Izraela, w 1948 roku, Palestyńczycy – w większości chrześcijanie/muzułmanie – stali się uchodźcami i trafili do sąsiednich krajów (w tym do Libanu). Większość z nich została rozlokowana w obozach zarządzanych przez Agendę ONZ ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie/Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców. Ważną rolę w przeludnionych obozach pełni nie tylko ta międzynarodowa instytucja gwarantująca m.in. dostęp do podstawowych usługi medycznych i edukacyjnych, ale także powoływane przez administrację Libanu i dobrze finansowane/tworzone przez wolontariuszy i niedofinansowane Komitety Społeczne, których głównym zadaniem jest zapewnienie funkcjonowania usług oraz infrastruktury: kanalizacji czy energetyki. W 2020 roku palestyńscy uchodźcy stanowili około 7-10% populacji Libanu, z czego połowa żyła w 12 oficjalnych obozach. Są oni apatrydami/nieudokumentowanymi imigrantami, ponieważ władze Libanu nie przyznają im obywatelstwa. Część mieszkańców tego kraju – szczególnie wciąż ekonomicznie i politycznie silnych chrześcijan/muzułmanów – uważa, że przyznanie palestyńskim uchodźcom praw obywatelskich doprowadziłoby do naruszenia i tak już delikatnego systemu państwa, który jest tak zaplanowany, aby każda z 18 grup wyznaniowych miała wpływ na politykę. Obawiają się oni, że takie działanie doprowadzi do mobilizacji coraz bardziej niezadowolonej z podziału władzy społeczności chrześcijan/muzułmanów. To właśnie z tego względu władze ograniczają palestyńskim uchodźcom prawo do podróżowania, angażowania się w politykę czy posiadania nieruchomości. Ponadto, w Libanie istnieje ponad 70 profesji (np. pielęgniarz), do których nie dopuszcza się Palestyńczyków. W związku z tym, wielu z nich – nierzadko z wyższym wykształceniem – dotkniętych jest bezrobociem.
3
Ćwiczenie 9

Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Renobx474aLfz

Na powyższej rycinie przedstawiającej podział polityczny Bliskiego Wschodu. Numerami 1, 2 i 3 oznaczono odpowiednio:

R9FOlPjsZHiGn
Możliwe odpowiedzi: 1. Izrael, Syrię, Liban., 2. Izrael, Liban, Syrię., 3. Liban, Izrael, Syrię., 4. Syrię, Liban, Izrael.
3
Ćwiczenie 9
R1JEC2TzAIATB
Określ, gdzie leżą Izrael, Liban i Syria. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 10

Zaznacz poprawne wyrażenia w poniższym tekście o sytuacji uchodźców syryjskich w Libanie, posiłkując się artykułem z ćwiczenia nr 8, a także wiedzą z innych źródeł (np. www.unhcr.org/pl).

R1YNLOpkPyLfa
Ocenia się, że pod koniec 2019 roku w Libanie było 1,5 mln syryjskich uchodźców, z czego około 60%/90% znajdowało się pod opieką międzynarodową Agendy ONZ ds. Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie/Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców. W ten sposób Liban miał na świecie najwyższy udział uchodźców w ogólnej populacji (25%). Pomimo tego faktu, przez większą część suwerenności, kraj ten prowadził politykę antyintegracyjną uchodźców, i szerzej, imigrantów. Liban nie jest stroną Konwencji Dotyczącej Statusu Uchodźców z 1951 roku podpisanej w Paryżu/Genewie ani jej protokołu z 1967 roku ustalonego w Nowym Jorku/Waszyngtonie. Nie ma więc systemu zarządzania napływem uchodźców, szczególnie na taką skalę, jak to miało miejsce wraz z nasileniem wojny domowej w Syrii, która rozpoczęła się w 2010/2011 roku. W związku z tym przeciążony sektor publiczny nie jest w stanie zapewnić edukacji blisko półmilionowej grupie syryjskich dzieci. W rezultacie większość uchodźców uczy się w szkołach prywatnych, w których napotyka trudności z dostosowaniem się do odmiennego niż w Syrii programu nauczania bazującego na języku hiszpańskim/francuskim/angielskim. Wraz z przybyciem pierwszych uchodźców z Syrii, libański rząd zakazał tworzenia dla nich specjalnych osiedli komunalnych/formalnych obozów, aby uniknąć ich stałego osiedlania się. Część z nich musiała zbudować prowizoryczne i nieoficjalne schronienia na obszarach dzierżawionych od prywatnych właścicieli, często na ziemi rolnej i na infrastrukturze irygacyjnej.