Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RQujeqOzlykYl1
Ćwiczenie 1
Inicjatorem neoplatonizmu był... Możliwe odpowiedzi: 1. Plotyn., 2. św. Augustyn., 3. Platon., 4. Hegel.
R159bORVJGV9o1
Ćwiczenie 2
O filozofii św. Augustyna możemy powiedzieć, że... Możliwe odpowiedzi: 1. jako pierwsza stanowiła spójny i zamknięty system godzący filozofię antyczną i chrześcijańską., 2. była pierwszym w pełni filozoficznym systemem neoplatonizmu., 3. ugruntowała w filozofii chrześcijańskiej służebną rolę rozumu wobec wiary., 4. jako pierwsza chrześcijańska filozofia znosiła podział na świat wieczny i doczesny.
R1Vr0Zj64fH6c11
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj wymienione niżej cechy do koncepcji filozoficznych. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadzenie pojęcia niematerialnej idei do filozofii, 2. stworzenie pierwszego systemu filozoficznego, 3. filozoficzne uargumentowanie trójpodziału duszy, 4. pierwszeństwo w ukazaniu dualizmu człowieka, 5. wielkie znaczenie kontemplacji, 6. teoria anamnezy, 7. przyznanie, że zmysły mamią nas nieustannie, 8. przekonanie, że stwórca świata wciąż podtrzymuje jego trwanie Św. Augustyn Możliwe odpowiedzi: 1. wprowadzenie pojęcia niematerialnej idei do filozofii, 2. stworzenie pierwszego systemu filozoficznego, 3. filozoficzne uargumentowanie trójpodziału duszy, 4. pierwszeństwo w ukazaniu dualizmu człowieka, 5. wielkie znaczenie kontemplacji, 6. teoria anamnezy, 7. przyznanie, że zmysły mamią nas nieustannie, 8. przekonanie, że stwórca świata wciąż podtrzymuje jego trwanie
11
Ćwiczenie 4

Własnymi słowami wyjaśnij, czym jest teologia.

RkS7rckUiu5i5
(Uzupełnij).
R2Qw3JSe4Rayn21
Ćwiczenie 5
Bóg, jako wieczny i pozaczasowy, widzi świat w każdym miejscu i o każdym czasie – ma pełną wiedzę o wszystkich faktach równocześnie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg jest stwórcą świata, ale nie był twórcą niczym nieskrępowanym. Musiał bowiem realizować ideę Dobra, przez co mówimy, że jest jedynie przyczyną sprawczą świata. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg jest ideą poznawalną dla człowieka, jeśli ten zwróci się ku własnemu wnętrzu i kontemplacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem św. Augustyna Bóg jest Jednią, która wyemanowała z siebie całą rzeczywistość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Św. Augustyn udowadnia tezę o podziale rzeczywistości na niematerialny świat wiecznych idei i materialny świat rzeczy zniszczalnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6

Poniżej zamieszczono cytat z traktatu św. Augustyna. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdania, które są zgodne z jego treścią.

Św. Augustyn o wierze prawdziwej

Nie wychodź na świat, wróć do siebie samego: we wnętrzu człowieka mieszka prawda.

1 Źródło: Św. Augustyn, o wierze prawdziwej, [w:] Dialogi i pisma filozoficzne, tłum. J. Ptaszyński, Warszawa 1954, s. 131.
RGcuYkGEqbYZ3
Możliwe odpowiedzi: 1. Według świętego Augustyna człowiek, zwracając się ku własnemu wnętrzu, jest w stanie odkryć sens prawd objawionych., 2. Św. Augustyn zakłada, że poznanie czegokolwiek jest niemożliwe, dlatego powinniśmy „wrócić do siebie” i darować sobie wszelkie racjonalne rozumowania., 3. Człowiek, „wracając do siebie”, zwracając się ku własnemu wnętrzu, poznaje własną duszę i ideę samego Boga., 4. Człowiek, dzięki kontemplacji i intuicji, może znaleźć odpowiedzi na wszelkie nurtujące go pytania na temat rzeczywistości.
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij, co oznacza łacińska sentencja philosophia ancilla theologiae.

R14T8T0Rgbec1
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Poniżej znajduje się fragment Wyznań św. Augustyna. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje jego treść.

Św. Augustyn Wyznania

Ustrzeż jednak, Boże, szczęście spowiadającego się Tobie sługi Twego od mniemania, jakoby każda radość, którą odczuwam, prawdziwie mnie uszczęśliwiała. Jest bowiem taka radość, której nie dostępują bezbożni, lecz doznają jej tylko ci, którzy Cię czczą ze względu na Ciebie samego, ci, których radością Ty sam jesteś. Tym właśnie jest szczęście: radowaniem się ze względu na Ciebie. To jest prawdziwe szczęście i nie ma szczęścia innego. Ci, którzy cokolwiek innego uważają za szczęście, dążą do takiej radości, która nie jest prawdziwa. Ale nawet ich wola nigdy się nie odwraca od jakiegoś wyobrażenia radości.

2 Źródło: Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1978, s. 194.
RgpLnFHlvxeWY
Możliwe odpowiedzi: 1. Św. Augustyn ukazuje tutaj chrześcijańską eudajmonię., 2. Św. Augustyn umacnia tutaj tezę o swych platońskich inspiracjach., 3. Św. Augustyn wskazuje tutaj dobitnie, że poganie nie trafią do nieba., 4. Św. Augustyn ukazuje w sposób dosadny zasadę, że teologia jest służką filozofii.