Sprawdź się
Inicjatorem neoplatonizmu był...
- Plotyn.
- św. Augustyn.
- Platon.
- Hegel.
O filozofii św. Augustyna możemy powiedzieć, że...
- jako pierwsza stanowiła spójny i zamknięty system godzący filozofię antyczną i chrześcijańską.
- była pierwszym w pełni filozoficznym systemem neoplatonizmu.
- ugruntowała w filozofii chrześcijańskiej służebną rolę rozumu wobec wiary.
- jako pierwsza chrześcijańska filozofia znosiła podział na świat wieczny i doczesny.
Przyporządkuj wymienione niżej cechy do koncepcji filozoficznych.
przyznanie, że zmysły mamią nas nieustannie, przekonanie, że stwórca świata wciąż podtrzymuje jego trwanie, pierwszeństwo w ukazaniu dualizmu człowieka, wielkie znaczenie kontemplacji, filozoficzne uargumentowanie trójpodziału duszy, teoria anamnezy, stworzenie pierwszego systemu filozoficznego, wprowadzenie pojęcia niematerialnej idei do filozofii
| Platon | |
|---|---|
| Św. Augustyn |
Własnymi słowami wyjaśnij, czym jest teologia.
| Twierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Bóg, jako wieczny i pozaczasowy, widzi świat w każdym miejscu i o każdym czasie – ma pełną wiedzę o wszystkich faktach równocześnie. | □ | □ |
| Bóg jest stwórcą świata, ale nie był twórcą niczym nieskrępowanym. Musiał bowiem realizować ideę Dobra, przez co mówimy, że jest jedynie przyczyną sprawczą świata. | □ | □ |
| Bóg jest ideą poznawalną dla człowieka, jeśli ten zwróci się ku własnemu wnętrzu i kontemplacji. | □ | □ |
| Zdaniem św. Augustyna Bóg jest Jednią, która wyemanowała z siebie całą rzeczywistość. | □ | □ |
| Św. Augustyn udowadnia tezę o podziale rzeczywistości na niematerialny świat wiecznych idei i materialny świat rzeczy zniszczalnych. | □ | □ |
Poniżej zamieszczono cytat z traktatu św. Augustyna. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdania, które są zgodne z jego treścią.
o wierze prawdziwejNie wychodź na świat, wróć do siebie samego: we wnętrzu człowieka mieszka prawda.
Źródło: Św. Augustyn, o wierze prawdziwej, [w:] Dialogi i pisma filozoficzne, tłum. J. Ptaszyński, Warszawa 1954, s. 131.
- Według świętego Augustyna człowiek, zwracając się ku własnemu wnętrzu, jest w stanie odkryć sens prawd objawionych.
- Św. Augustyn zakłada, że poznanie czegokolwiek jest niemożliwe, dlatego powinniśmy „wrócić do siebie” i darować sobie wszelkie racjonalne rozumowania.
- Człowiek, „wracając do siebie”, zwracając się ku własnemu wnętrzu, poznaje własną duszę i ideę samego Boga.
- Człowiek, dzięki kontemplacji i intuicji, może znaleźć odpowiedzi na wszelkie nurtujące go pytania na temat rzeczywistości.
Własnymi słowami wyjaśnij, co oznacza łacińska sentencja philosophia ancilla theologiae.
Poniżej znajduje się fragment Wyznań św. Augustyna. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje jego treść.
WyznaniaUstrzeż jednak, Boże, szczęście spowiadającego się Tobie sługi Twego od mniemania, jakoby każda radość, którą odczuwam, prawdziwie mnie uszczęśliwiała. Jest bowiem taka radość, której nie dostępują bezbożni, lecz doznają jej tylko ci, którzy Cię czczą ze względu na Ciebie samego, ci, których radością Ty sam jesteś. Tym właśnie jest szczęście: radowaniem się ze względu na Ciebie. To jest prawdziwe szczęście i nie ma szczęścia innego. Ci, którzy cokolwiek innego uważają za szczęście, dążą do takiej radości, która nie jest prawdziwa. Ale nawet ich wola nigdy się nie odwraca od jakiegoś wyobrażenia radości.
Źródło: Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1978, s. 194.
- Św. Augustyn ukazuje tutaj chrześcijańską eudajmonię.
- Św. Augustyn umacnia tutaj tezę o swych platońskich inspiracjach.
- Św. Augustyn wskazuje tutaj dobitnie, że poganie nie trafią do nieba.
- Św. Augustyn ukazuje w sposób dosadny zasadę, że teologia jest służką filozofii.