1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z ich definicjami.

RD5DIDYf4mM2g
tooth Możliwe odpowiedzi: 1. you use it to brush your teeth, 2. it’s white and hard, 3. you put it on a toothbrush, 4. you visit this person when you have a toothache toothpaste Możliwe odpowiedzi: 1. you use it to brush your teeth, 2. it’s white and hard, 3. you put it on a toothbrush, 4. you visit this person when you have a toothache toothbrush Możliwe odpowiedzi: 1. you use it to brush your teeth, 2. it’s white and hard, 3. you put it on a toothbrush, 4. you visit this person when you have a toothache dentist Możliwe odpowiedzi: 1. you use it to brush your teeth, 2. it’s white and hard, 3. you put it on a toothbrush, 4. you visit this person when you have a toothache
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Arrange the letters in order to create the names of the products you see in the pictures

Przyjrzyj się ilustracjom i ułóż litery tak, aby powstały właściwe wyrazy.

Rhzue3C1Wi8CY
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 11.08.2022], domena publiczna.
RWhcoJvPHccdH
1. t, 2. t, 3. h, 4. o, 5. o1. t, 2. t, 3. h, 4. o, 5. o1. t, 2. t, 3. h, 4. o, 5. o1. t, 2. t, 3. h, 4. o, 5. o1. t, 2. t, 3. h, 4. o, 5. o
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R19alfO2jgfuc
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 11.08.2022], domena publiczna.
R1RHAaXSRTe0x
1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t1. t, 2. s, 3. p, 4. t, 5. o, 6. h, 7. o, 8. e, 9. a, 10. t
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dpYB3KdFvSW
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 11.08.2022], domena publiczna.
RcGsmC52dUZPw
1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b1. o, 2. s, 3. t, 4. h, 5. u, 6. h, 7. r, 8. o, 9. t, 10. b
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RhxjhjVQjemLU
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 11.08.2022], domena publiczna.
RCBav0u8fMkCv
1. e, 2. h, 3. t, 4. e, 5. t1. e, 2. h, 3. t, 4. e, 5. t1. e, 2. h, 3. t, 4. e, 5. t1. e, 2. h, 3. t, 4. e, 5. t1. e, 2. h, 3. t, 4. e, 5. t
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Study the sentences. Drag the word and drop in the correct place.

Zapoznaj się ze zdaniami. Przeciągnij wyraz w odpowiednie miejsce.

R5vogrrFo4JVN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Play the recording and match the sentences.

Odtwórz nagranie i dopasuj zdania.

R14LVSqpW5jfQ
Możliwe odpowiedzi: 1. Dentists help our teeth., 2. I should go to the dentist twice a year., 3. I should brush my teeth every day., 4. I shouldn’t eat too many sweets., 5. I like going to the dentist.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
TRANSCRIPTazurewhite
1
Exercise 3

Complete the crossword.

Rozwiąż krzyżówkę.

REMdZFKTrLo1S
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Look at the pictures and do the crossword. 

Popatrz na obrazki i rozwiąż krzyżówkę.

R1WXeobHsncVv
Źródło: GroMar Sp. z o.o., dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 8.05.2023], www.pexels.com [dostęp 8.05.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Drag the words to fill in the gaps.

Przeciągnij wyrazy w odpowiednie luki.

R1HS98GPli95s
1. I brush my teeth because I want to have 1. soft, 2. teeth, 3. toothpaste, 4. toothache, 5. healthy teeth.
2. My toothbrush is pink and 1. soft, 2. teeth, 3. toothpaste, 4. toothache, 5. healthy.
3. I’ve got strawberry 1. soft, 2. teeth, 3. toothpaste, 4. toothache, 5. healthy, my favourite.
4. Sugar is bad for the 1. soft, 2. teeth, 3. toothpaste, 4. toothache, 5. healthy.
5. You should go to the dentist when you have a 1. soft, 2. teeth, 3. toothpaste, 4. toothache, 5. healthy.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 5

Translate the missing words to complete the gaps in the text below.

Przetłumacz wyrażenia podane w nawiasach i uzupełnij luki w poniższym tekście.

ReLqLwOt5Bufv
I like going to the Tu uzupełnij (dentysty). I visit her twice a year because I want to have healthy Tu uzupełnij (zęby). My dentist is nice and she smiles a lot. I always Tu uzupełnij (szczotkuję) my teeth in the morning and in the evening. I have a Tu uzupełnij (zdrową) diet and I don’t eat too many sweets.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 6

Study the text below. From the words given, choose those that best fit gaps 6.1–6.3. Drag the right letter (A–F) next to the gap number. Three words don’t fit into any gap.

Zapoznaj się z tekstem. Spośród podanych wyrazów wybierz te, które najlepiej pasują do luk 1–3.

Przeciągnij odpowiednią literę (A–F) i umieść ją obok numeru danej luki. Uwaga! Trzy wyrazy nie będą ci potrzebne.

R1LgUj44EaxP7
A. fizzy drinks
B. regularly
C. every day
D. once a week
E. soft
F. healthy

Hello, my name is Dorothy and I am a dentist. I keep your teeth     6.1.1. B, 2. A, 3. F, 4. D, 5. E, 6. C.     You come to me when you have a toothache. But you should visit me     6.2 1. B, 2. A, 3. F, 4. D, 5. E, 6. C.     It’s the best to come twice a year. You should also brush your teeth twice a day. And don’t eat too many sweets! Sugar and     6.3 1. B, 2. A, 3. F, 4. D, 5. E, 6. C     are bad for your teeth!
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions about you and the dentist with one sentence. 

Odpowiedz na każde pytanie jednym zdaniem. 

  1. What do you do to have healthy teeth?

RG32AZ15pXvpy
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
  1. How often do you go to the dentist? 

R1Sk9TM65TMpT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite
3
Exercise 8

Your English friend is afraid of going to the dentist. Write an email in which you:

  • tell him/her about your dentist;

  • explain him/her why he/she should visit the dentist;

  • inform what is good for the teeth.

 Sign as XYZ.

Your reply should be between 50–120 words.

Twój przyjaciel/ twoja przyjaciółka z Anglii boi się wizyty u dentysty. Napisz e‑mail, w którym:

  • opowiesz mu/jej o swoim dentyście/ swojej dentystce;

  • wyjaśnisz mu/jej, dlaczego powinien/powinna pójść do dentysty;

  • poinformujesz, co jest zdrowe dla zębów. 

Twoja odpowiedź powinna składać się z 50–120 wyrazów.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

RxVvMGSBqJS0o
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.