Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
RcP7YFbXZSIJQ1
Ćwiczenie 1
James Clerk Maxwell nosił podwójne nazwisko. Nie tylko interpretacja i pisownia imion i takich nazwisk sprawia kłopoty. Źródłem wielu błędów jest także skracanie takich imion i nazwisk. Wskaż skrótowce, których pisownia jest poprawna: Możliwe odpowiedzi: 1. James C. Maxwell, 2. J. Clerk Maxwell, 3. J. C. Maxwell, 4. ul. Marii C. Skłodowskiej, 5. ul. M. C.-Skłodowskiej, 6. ul. M. Curie-Skłodowskiej, 7. al. K. Wielkiego, 8. al. Kazimierza W., 9. al. Kazimierza Wielkiego
R13mA33TyKav91
Ćwiczenie 2
Maxwell zajmował się wieloma dziedzinami fizyki, w tym dwiema "sztandarowymi" dla połowy XIX wieku: termodynamiką i elektromagnetyzmem. Przyporządkuj nazwiska XIX-wiecznych uczonych do każdej z tych dziedzin; za kryterium przyjmij, z czego są powszechnie znani i pamiętani obecnie. elektromagnetyzm Możliwe odpowiedzi: 1. Faraday, 2. Clapeyron, 3. Clausius, 4. Hertz, 5. Joule, 6. Tesla, 7. Boltzmann, 8. Oersted termodynamika Możliwe odpowiedzi: 1. Faraday, 2. Clapeyron, 3. Clausius, 4. Hertz, 5. Joule, 6. Tesla, 7. Boltzmann, 8. Oersted
1
Ćwiczenie 2

Maxwell zajmował się wieloma dziedzinami fizyki, w tym dwiema „sztandarowymi” dla połowy XIX wieku: termodynamiką i elektromagnetyzmem. Przyporządkuj nazwiska XIX‑wiecznych uczonych do każdej z tych dziedzin; za kryterium przyjmij, z czego są powszechnie znani i pamiętani obecnie.

uzupełnij treść
R13CKGCvQbmw31
Ćwiczenie 3
Demon Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Koło Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Rozkład Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Pierścienie Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Tarcza Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Trójkąt Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Układ równań Maxwella Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami. Maxwell nie zajmował się tą problematyką Możliwe odpowiedzi: 1. Urządzenie służące do demonstracji wybranych aspektów zasady zachowania energii mechanicznej., 2. Przyrząd służący do demonstracji składania barw, ale jest błędnie łączony z nazwiskiem Maxwella. Używany był już przez Newtona, ponad 150 lat przed epoką Maxwella., 3. Przedmiot o specyficznym kształcie, zbliżonym do dzisiejszej anteny satelitarnej, służący do wzmacniania krótkotrwałych dźwięków., 4. Geometryczna ilustracja algebraicznego opisu syntezy barw z kolorów podstawowych., 5. Funkcja (oraz jej wykres) opisująca prawdopodobieństwo znalezienia w gazie o zadanej temperaturze cząsteczek o różnych prędkościach., 6. Hipotetyczne urządzenie, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do oddzielnych zasobników., 7. Pojęcie i nazwa nieznane nauce. Może się jednak kojarzyć z osiągnięciem Maxwella z dziedziny astronomii., 8. Opisuje, jakie mogą być źródła pól elektrycznego i magnetycznego oraz współzależności pomiędzy tymi polami.
1
Ćwiczenie 3

Z nazwiskiem Jamesa Clerka Maxwella skojarzonych jest wiele odkryć i osiągnięć. Przypomnij opisy odkryć oraz ich nazwy.

uzupełnij treść
R1WbASVpZ0w0E1
Ćwiczenie 4
Wielu uczonych nie zostaje docenionych za życia; ich odkrycia zostają uznane dopiero przez kolejne pokolenia naukowców. Inni, odwrotnie, znajdują już za życia zrozumienie, akceptację i uznanie dla swych osiągnięć u współczesnych. Jak było z Maxwellem i jego dorobkiem? Wskaż najbardziej trafną ocenę. Możliwe odpowiedzi: 1. Maxwell zdecydowanie należy do tej pierwszej kategorii. Praktycznie żadne z jego głównych odkryć nie zostało zaakceptowane, czy nawet zrozumiane przez jemu współczesnych. Dopiero dalsze prace fizyków, przede wszystkim z zakresu elektromagnetyzmu i termodynamiki, potwierdziły słuszność jego poglądów., 2. Maxwell tylko częściowo należy do tej pierwszej kategorii, częściowo zaś do drugiej. Duża część jego odkryć, w tym z zakresu termodynamiki, zyskała akceptację świata nauki drugiej połowy XIX wieku już za jego życia. Jednak najważniejsze dzieło, jego układ równań będący dziś podstawą elektromagnetyzmu, było dla współczesnych niezrozumiałe i zostało odrzucone. Stało się tak przede wszystkim ze względu na język, którego w nim używał. Stosunek świata nauki do Maxwella zmienił się niecałą dekadę po jego śmierci, gdy odkryto fale elektromagnetyczne., 3. Maxwell zdecydowanie należy do tej drugiej kategorii. Jego główne dokonania zostały przez współczesnych zaakceptowane, mimo iż jego układ równań będący dziś podstawą elektromagnetyzmu, teoretycznie przewidywał istnienie nieznanej wtedy kategorii fal --- fale elektromagnetyczne. Gdy fale te odkryto, już po śmierci Maxwella, uznanie dla Maxwella jedynie wzrosło., 4. Maxwell zdecydowanie należy do tej drugiej kategorii. Jego główne dokonania zostały przez współczesnych zaakceptowane. Dotyczy to szczególnie jego układu równań będącego dziś podstawą elektromagnetyzmu. Stanowił on teoretyczne wyjaśnienie istnienia fal elektromagnetycznych, które znane były od ponad trzech dekad (m. in. dzięki pracom Faradaya umiano nadawać i odbierać fale radiowe, choć nie umiano ich wtedy modulować inaczej, niż w "kreski --- kropki", jak w alfabecie Morse’a).
1
Ćwiczenie 5
RuMigwfGzD3i9
W zadaniu 3. mowa jest o "urządzeniu, które bez kontaktu z otoczeniem, w izolowanym układzie oddzielałoby cząsteczki gazu szybkie od wolnych i kierowałoby je do dwóch różnych zasobników." Uzupełnij następującą trzyzdaniową wypowiedź: Urządzenie zostało określone mianem "hipotetycznego", gdyż tego typu urządzenia były stosowane w starożytności, ale w średniowieczu zostały zapomniane były nieznane za czasów Maxwella, ale dziś je znamy i stosujemy potrafimy opracować teoretycznie, ale nie umiemy ich skonstruować są - zgodnie z dzisiejszą wiedzą - niemożliwe do skonstruowania.

Powodem tego jest fakt, że działanie takiego urządzenia wymagałoby niedostępnych kiedyś zasobów energii wymagałoby zasilania z niedostępną dawniej mocą byłoby niezgodne z I zasadą termodynamiki byłoby niezgodne z II zasadą termodynamiki.

Gdyby jednak takie urządzenie mogło działać, to najbardziej przypominałoby efektami swej pracy działanie elektrowni termojądrowej silnika rakietowego domowej lodówki systemu metabolicznego wysoko zorganizowanych organizmów żywych.
R7cax4HfnA14P1
Ćwiczenie 6
Równania Maxwella są podstawą opisu (wskaż wszystkie zjawiska). Możliwe odpowiedzi: 1. zjawiska indukcji elektromagnetycznej, 2. rozchodzenia się fal radiowych, 3. rozchodzenia się fal dźwiękowych, 4. rozchodzenia się fal sejsmicznych, 5. występowania siły wyporu w cieczach i gazach, 6. wpływu prądu elektrycznego na zachowanie igły magnetycznej, 7. załamania światła
21
Ćwiczenie 7

Maxwell stwierdził w jednej ze swych prac: „Chyba nie można uniknąć wniosku, że światło polega na poprzecznym falowaniu tego samego ośrodka, który wywołuje zjawiska elektryczne i magnetyczne.” Sformułuj dwu‑trzy zdaniową wypowiedź, w której odniesiesz się do tego stwierdzenia w świetle problematyki unifikacji opisu. Zapisz tę wypowiedź w przygotowanym oknie i porównaj ją z wypowiedzią wzorcową.

uzupełnij treść
RdcsVjV75HH5B1
Ćwiczenie 8
Wniosek, o którym mowa w poprzednim zadaniu, we współczesnym rozumieniu oznacza po prostu, że: Możliwe odpowiedzi: 1. światło i fale elektromagnetyczne to dokładnie to samo zjawisko, z identycznymi cechami., 2. światło jest szczególnym przypadkiem fali elektromagnetycznej., 3. fala elektromagnetyczna jest szczególnym przypadkiem światła., 4. światło i fale elektromagnetyczne, choć mają wspólny opis, są różnymi zjawiskami., 5. światło i fale elektromagnetyczne nie mają ze sobą nic wspólnego.