Sprawdź się
Zaznacz starożytne koncepcje, które miały szczególny wpływ na filozofię chrześcijańską.
- stoicyzm.
- pitagoreizm.
- platonizm.
- jońska filozofia przyrody.
Patrystykę podzielić możemy na...
- wschodnią i zachodnią.
- apologetyczną i systematyczną.
- chrześcijańską i grecką.
- filozoficzną i religijną.
Rozpoznaj nawiązanie do starożytnych koncepcji filozoficznych (podaj filozofa lub szkołę filozoficzną).
De principisLecz [Bóg] jest, że się tak wyrażę, Jednią, jest Rozumem i Źródłem, z którego biorą początek wszystkie inne istoty duchowe i wszelki rozum.
Źródło: Orygenes, De principis, [w:] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s. 293.
Adversus PraxeamKtóż bowiem zaprzeczy, że Bóg jest ciałem, chociaż jest duchem? Bo duch jest ciałem swego rodzaju, posiadającym własną określoną postać.
Źródło: Tertulian, Adversus Praxeam, [w:] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s. 335.
.Rozpoznaj stanowisko filozoficzne wyrażone w poniższym fragmencie.
WyznaniaStworzyłeś niebo nad niebiosami i ziemię – dwie różne dziedziny: jedną blisko ciebie, drugą blisko nicości; jedną, którą tylko Ty przerastasz i drugą, od której niczego niższego nie ma.
Źródło: Św. Augustyn, Wyznania, t. XI.
Przyporządkuj pojęcia do filozofa.
immaterializm, gradualizm, dualizm, materializm
| Orygenes | |
| Grzegorz z Nyssy | |
| Augustyn | |
| Tertulian |
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Justyna Męczennika i wykonaj polecenia.
Apologia ISokrates
[...] demony za sprawą ludzi na wskroś niegodziwych na śmierć wydały jako ateusza i bezbożnika, pod pozorem, że to on właśnie nowe wprowadza bóstwa. Z nami zaś w ten sam postępują sposób. Nie tylko bowiem wśród Greków przez Sokratesa Słowo tę prawdę stwierdziło, ale także wśród barbarzyńców prawdy dowód złożyło to samo Słowo, które widzialną przybrało postać, stało się człowiekiem i zowie się Jezus Chrystus.
Źródło: Justyn Męczennik, Apologia I, [w:] Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000, s. 267.
Poniżej znajdują się cztery tezy. Którą z nich stawia w swoim tekście Justyn?
- Grecy byli chrześcijanami.
- Sokrates był głosicielem tej samej prawdy, w którą wierzą chrześcijanie.
- Sokrates był ateistą.
- Sokrates był uczeniem Chrystusa.
Zaznacz kolorem zielonym fragment tekstu, który uzasadnia Twoją odpowiedź.
zielony
[...] demony za sprawą ludzi na wskroś niegodziwych na śmierć wydały jako ateusza i bezbożnika, pod pozorem, że to on właśnie nowe wprowadza bóstwa. Z nami zaś w ten sam postępują sposób.Nie tylko bowiem wśród Greków przez Sokratesa Słowo tę prawdę stwierdziło, ale także wśród barbarzyńców prawdy dowód złożyło to samo Słowo, które widzialną przybrało postać, stało się człowiekiem i zowie się Jezus Chrystus.
Który fragment poniższego tekstu uzasadnia Twoją odpowiedź?
1. [...] demony za sprawą ludzi na wskroś niegodziwych na śmierć wydały jako ateusza i bezbożnika, pod pozorem, że to on właśnie nowe wprowadza bóstwa. Z nami zaś w ten sam postępują sposób.
2. Nie tylko bowiem wśród Greków przez Sokratesa Słowo tę prawdę stwierdziło, ale także wśród barbarzyńców prawdy dowód złożyło to samo Słowo, które widzialną przybrało postać, stało się człowiekiem i zowie się Jezus Chrystus.
- Fragment 1
- Fragment 2
Jaka kategoria filozoficzna pozwoliła Justynowi postawić tezę o zgodności filozofii greckiej i chrześcijaństwa?
- natura
- logos
- dusza
- idea
Wyjaśnij, jak kształtowało się znaczenie wybranej przez ciebie w poprzednim ćwiczeniu kategorii filozoficznej. Wskaż najważniejsze podobieństwo między jej greckim i chrześcijańskim ujęciem.
Rozważania Justyniana doprowadziły do tego, że – jak pisze Stefan Świeżawski - Często w historii filozofii będzie się powtarzać ta nuta Sokratesa chrześcijanina, znajdziemy ją u Abelarda czy u Erazma z Rotterdamu, który prosił: »Święty Sokratesie, módl się za nami«
.
Odwołaj się do informacji z tej lekcji oraz do wiedzy filozoficznej i historycznej, którą już posiadasz, by zdecydować, czy twoim zdaniem Sokratesa i Platona można w takim sensie uznać za chrześcijan.