1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Rdoe4zJ6sOKzw1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OYzjsCzdzid
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
11
Ćwiczenie 2

Uzupełnij rysunek, wstawiając odpowiednie słowa w wykropkowane miejsca.

Rn1PljPvgXXaR1
Propozycje HCl, NH3 (aq), punkt równoważnikowy, objętość titranta
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1LSXvqN9GYtm
Uzupełnij poniższy tekst dotyczący miareczkowania. Po umieszczeniu Tu uzupełnij w łapie zamontowanej na statywie wypełniono ją titrantem. Do kolby stożkowej przeniesiono badany roztwór za pomocą pipety Tu uzupełnij. ścianki kolby przemyto wodą destylowaną i dodano kilka kropel wskaźnika. Następnie miareczkowano Tu uzupełnij znajdujący się w kolbie. Po zakończeniu wykreślono Tu uzupełnij miareczkowania, na której zaznaczono Tu uzupełnij równoważnikowy.
1
Ćwiczenie 3

Przeprowadzono dwukrotnie proces miareczkowania roztworu NaOH przy pomocy roztworu HCl jako titranta, a krzywa miareczkowania została przedstawiona poniżej. Określ, jaki kolor posiadał roztwór na początku i na końcu miareczkowania, jeśli w pierwszym przypadku użyto czerwieni metylowej jako wskaźnika pH, a w drugim tymoloftaleiny.

Przeprowadzono dwukrotnie proces miareczkowania roztworu NaOH za pomocą HCl jako titranta, a krzywa miareczkowania została opisana. Jaki kolor posiadał roztwór na początku i na końcu miareczkowania, jeśli w pierwszym przypadku użyto czerwieni metylowej jako wskaźnika pH, a w drugim tymoloftaleiny? Zapoznaj się z opisem poniższego wykresu, aby poznać odpowiedź na postawione pytanie, a następnie uzupełnij na jego podstawie tabelę. 

Rwqi2IXpTXeEj
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSZb6k8bY4TT5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 4
RNHfvcvZy7pJO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cm6oLbwWnSe
Przeanalizuj Wykres A, a następnie uzupełnij tekst, wstawiając odpowiednie słowa w puste pola. Przed przystąpieniem do miareczkowania pH roztworu oblicza się na postawie znajomości stężenia 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu. W pobliżu punktu równoważnikowego następuje nagły 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu pH. Gwałtowna zmiana pH, spowodowana dodaniem jednej kropli 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu, nazywa się 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu. W punkcie równoważnikowym tego miareczkowania pH roztworu jest 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu. Po przekroczeniu tego punktu pH jest zależne od obecności jonów 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu, których ilość jest zależna od stężenia 1. mianowanego roztworu, 2. skokiem miareczkowania, 3. OH-, 4. równe 7, 5. słabego, 6. wskaźnika, 7. spadek, 8. o odczynie kwaśnym, 9. wzrost, 10. punkcie końcowym, 11. zasady, 12. obojętnego, 13. wskaźnika, 14. większe od 7, 15. mniejsze od 7, 16. analitu.
21
Ćwiczenie 5

Dwóch uczniów przeprowadziło analizy miareczkowe, które opisano poniżej.

Uczeń 1:

Do kolby stożkowej, zawierającej 10 cm3 kwasu octowego (CH3COOH) o stężeniu 0,1 moldm3, dodano kilka kropli błękitu bromotylowego. Tak przygotowany roztwór miareczkowano mianowanym roztworem wodorotlenku sodu (NaOH) o stężeniu 0,1 moldm3. Za pomocą pehametru sprawdzano pH mieszaniny reakcyjnej. Miareczkowanie wykonano 3 razy, stosując za każdym razem tą samą objętość analitu.

Uczeń 2:

Do kolby stożkowej, zawierającej 10 cm3 kwasu chlorowodorowego (HCl) o stężeniu 0,1 moldm3, dodano kilka kropli oranżu metylowego. Tak przygotowany roztwór miareczkowano mianowanym roztworem wodorotlenku sodu (NaOH) o stężeniu 0,1 moldm3. Za pomocą pehametru sprawdzano pH mieszaniny reakcyjnej. Miareczkowanie wykonano 3 razy, stosując za każdym razem tą samą objętość analitu.

Otrzymane podczas doświadczeń wyniki uczniowie przedstawili na wykresach A i B:

R1UtQZORg1Cai1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R37DdDs6r0SnA
Łączenie par. Przeanalizuj informacje do ćwiczeń 3-5 i zweryfikuj, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.. W cząsteczce acetylenu atomy węgla mają ten sam typ hybrydyzacji sp.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kształt chmury elektronowej wokół atomów węgla w cząsteczce acetylenu jest trygonalny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Acetylen jest pierwszym węglowodorem w szeregu homologicznym alkenów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pomiędzy atomami węgla w cząsteczce acetylenu występuje wiązanie kowalencyjne spolaryzowane.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Masa molowa acetylenu wynosi 26 gmol.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiązanie potrójne pomiędzy atomami węgla w cząsteczce acetylenu składa się z jednego wiązania typu π oraz dwóch wiązań typu σ.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Wykonano doświadczenie:

Do kolby stożkowej, zawierającej 10 cm3 kwasu octowego (CH3COOH) o stężeniu 0,1 moldm3, dodano kilka kropli błękitu bromotymolowego. Tak przygotowany roztwór miareczkowano mianowanym roztworem wodorotlenku sodu (NaOH) o stężeniu 0,1 moldm3. Za pomocą pehametru sprawdzano pH mieszaniny reakcyjnej.

a) Co zaobserwuje osoba wykonująca doświadczenie w punkcie końcowym podczas miareczkowania kwasu octowego wodnym roztworem NaOH?

b) Wyjaśnij, jaką rolę pełni wskaźnik w opisanym doświadczeniu.

c) Jakie obserwacje zanotowałby uczeń, gdyby zamiast błękitu bromotymolowego użył fenoloftaleiny?

RQSXudo4ADyE1
Odpowiedź: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji zachodzącej podczas eksperymentu:

Do kolby stożkowej, zawierającej 10 cm3 kwasu etanowego (CH3COOH) o stężeniu 0,1 moldm3, dodano kilka kropli błękitu bromotylowego. Tak przygotowany roztwór miareczkowano wodnym roztworem wodorotlenku sodu (NaOH) o stężeniu 0,1 moldm3. Za pomocą pehametru sprawdzano pH mieszaniny reakcyjnej.

Następnie udowodnij, pisząc odpowiednie równanie reakcji w formie jonowej skróconej, że odczyn wodnego roztworu w momencie osiągniecia punktu równoważnikowego miareczkowania jest zasadowy.

R1P41uXyjyonH
Odpowiedź: (Uzupełnij).
RB47AtpaBviPU
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Prowadzono proces miareczkowania 15 cm3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu o nieznanym stężeniu przy pomocy kwasu solnego. Wiedząc, że stężenie titranta wykorzystanego do procesu miareczkowania wynosiło 0,5 moldm3, oblicz stężenie roztworu analitu.

R12ynkmnOatZe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWwLRTIapwkyS
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1PyMrwpXaSMS
(Uzupełnij).