Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RSTx5YrK6EMuw1
Ćwiczenie 1
Pogrupuj elementy poprawnie i niepoprawnie opisujące filozofię nowożytną. niepoprawne Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie religii i nauki, 2. postawy relatywistyczne, 3. humanizm, 4. dogmatyzm, 5. teizm, 6. nawiązania do filozofii starożytnej, 7. krytycyzm, 8. jednolity nurt poprawne Możliwe odpowiedzi: 1. połączenie religii i nauki, 2. postawy relatywistyczne, 3. humanizm, 4. dogmatyzm, 5. teizm, 6. nawiązania do filozofii starożytnej, 7. krytycyzm, 8. jednolity nurt
RXKGzK2HsGQdX1
Ćwiczenie 2
Dopasuj pojęcia filozofii nowożytnej do definicji. filozofia spekulatywna Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzny próbujący wyjaśnić istotę rzeczywistości w sposób niezależny od nauki, 2. pogląd, wedle którego prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście, w której wypowiedź powstała, 3. stanowisko żądające racjonalnego uzasadnienia prawdziwości kategorycznych twierdzeń, 4. kierunek uważający ducha za czynnik poprzedzający materię relatywizm Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzny próbujący wyjaśnić istotę rzeczywistości w sposób niezależny od nauki, 2. pogląd, wedle którego prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście, w której wypowiedź powstała, 3. stanowisko żądające racjonalnego uzasadnienia prawdziwości kategorycznych twierdzeń, 4. kierunek uważający ducha za czynnik poprzedzający materię antydogmatyzm Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzny próbujący wyjaśnić istotę rzeczywistości w sposób niezależny od nauki, 2. pogląd, wedle którego prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście, w której wypowiedź powstała, 3. stanowisko żądające racjonalnego uzasadnienia prawdziwości kategorycznych twierdzeń, 4. kierunek uważający ducha za czynnik poprzedzający materię idealizm Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzny próbujący wyjaśnić istotę rzeczywistości w sposób niezależny od nauki, 2. pogląd, wedle którego prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście, w której wypowiedź powstała, 3. stanowisko żądające racjonalnego uzasadnienia prawdziwości kategorycznych twierdzeń, 4. kierunek uważający ducha za czynnik poprzedzający materię
R1U2VT0lIOme31
Ćwiczenie 3
Jak ewoluowała europejska myśl filozoficzna w okresie nowożytności? Przyporządkuj nazwiska filozofów do etapów rozwoju. XV–XVI w. Możliwe odpowiedzi: 1. oświecenie i krytyka: Immanuel Kant, 2. systemy nowożytne: René Descartes, Nicolas Malebranche, Thomas Hobbes, Benedykt Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz, Isaac Newton, 3. odrodzenie: Giordano Bruno, Francis Bacon, Michel de Montaigne, Mikołaj Kopernik, 4. idealizm i odnowienie metafizyki: Johann Gottlieb Fichte, Friedrich Schelling oraz Georg Wilhelm Hegel XVII w. Możliwe odpowiedzi: 1. oświecenie i krytyka: Immanuel Kant, 2. systemy nowożytne: René Descartes, Nicolas Malebranche, Thomas Hobbes, Benedykt Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz, Isaac Newton, 3. odrodzenie: Giordano Bruno, Francis Bacon, Michel de Montaigne, Mikołaj Kopernik, 4. idealizm i odnowienie metafizyki: Johann Gottlieb Fichte, Friedrich Schelling oraz Georg Wilhelm Hegel XVIII w. Możliwe odpowiedzi: 1. oświecenie i krytyka: Immanuel Kant, 2. systemy nowożytne: René Descartes, Nicolas Malebranche, Thomas Hobbes, Benedykt Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz, Isaac Newton, 3. odrodzenie: Giordano Bruno, Francis Bacon, Michel de Montaigne, Mikołaj Kopernik, 4. idealizm i odnowienie metafizyki: Johann Gottlieb Fichte, Friedrich Schelling oraz Georg Wilhelm Hegel XIX w. Możliwe odpowiedzi: 1. oświecenie i krytyka: Immanuel Kant, 2. systemy nowożytne: René Descartes, Nicolas Malebranche, Thomas Hobbes, Benedykt Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz, Isaac Newton, 3. odrodzenie: Giordano Bruno, Francis Bacon, Michel de Montaigne, Mikołaj Kopernik, 4. idealizm i odnowienie metafizyki: Johann Gottlieb Fichte, Friedrich Schelling oraz Georg Wilhelm Hegel
RgI7lc9byjtaq2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst podanymi wyrazami. Pamiętaj o zastosowaniu poprawnej formy gramatycznej. tradycja • scholastyka • sprzymierzeńcy • średniowieczny • przeszłość • balast • Renesans • wiedza scholastyczna • starożytny • Odrodzenie • kategoria Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii.
Filozofia nowożytna do 1830 roku
Filozofia nowożytna chciała zerwać z Tu uzupełnij bezpośrednio minioną. Stąd jej ton polemiczny. Wielu było filozofów Tu uzupełnij, których życie przeszło w walce ze Tu uzupełnij i których dorobek naukowy pozostał negatywny. Tu uzupełnij w polemicznym zapale potępiał w czambuł scholastykę, nie bacząc, że w ostatnim okresie głosiła już idee podobne do nowożytnych. Bolączką tej akcji renesansowej było, że bojownicy zwalczali Tu uzupełnij, ale sami nie umieli jej się wyzbyć. Olbrzymią, rozrośniętą Tu uzupełnij mieli za niepotrzebny balast, ale zrzucić Tu uzupełnij nie umieli; nie przestawali myśleć scholastycznymi Tu uzupełnij. Niejeden filozof renesansowy więcej głosił poglądów Tu uzupełnij niż Tu uzupełnij, choć uważał myślicieli starożytnych za swych Tu uzupełnij. Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. Filozofia nowożytna do 1830 roku, Warszawa 2014, s. 3–4
RUjtpohhZpG2H2
Ćwiczenie 5
Kant w Krytyce czystego rozumu zawarł rozdział O niemożliwości ontologicznego dowodu na istnienie Boga. Na czym polegała krytyka Kanta? Możliwe odpowiedzi: 1. Kant poddał krytyce ideę o doskonałości Boga, gdyż twierdzenie to jest syntetyczne, a nie analityczne, i nie można mu przypisywać koniecznej prawdziwości., 2. Kant twierdził, że pomylono twierdzenie o własnościach Boga z twierdzeniem o konkretnym obiekcie posiadającym te własności., 3. Kant twierdził, że nie można pomyśleć niczego większego od Boga.
R1If4wJtHTvXF2
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 6
R1aGnqrFzWzNu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakie było znaczenie antydogmatyzmu i krytycyzmu dla rozwoju filozofii nowożytnej? Przedstaw w formie rozmowy argumenty za jego rolą w kształtowaniu się filozofii nowożytnej.

RA568uBx8yuOo1

Jakie było znaczenie antydogmatyzmu i krytycyzmu dla rozwoju filozofii nowożytnej? Przedstaw w formie rozmowy argumenty za jego rolą w kształtowaniu się filozofii nowożytnej. Uczestnikami dialogu uczyń filozofa średniowiecznego i filozofa nowożytnego. Rozmowę rozpoczyna filozof średniowieczny następującą wypowiedzią: Bóg nie może chcieć rzeczy sprzecznych ze sobą (czyli np. nie może sprawić, aby jedno zadanie matematyczne miało dwa różne i zarazem oba poprawne rozwiązania), jest On bowiem istotą rozumną i działa zgodnie z zasadami logiki.

R8yThAexLNIkb
(Uzupełnij).

Praca domowa

31
Ćwiczenie 8

Napisz esej filozoficzny na temat: Na czym polegała wstrzemięźliwość filozofii nowożytnej?

RLm9P2dxelHXL
(Uzupełnij).