Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RDSDx05SImssw1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, co nie należy do czynników kształtujących frekwencję wyborczą. Możliwe odpowiedzi: 1. zamożność społeczeństwa, 2. wykształcenie społeczeństwa, 3. przekonanie o znaczeniu pojedynczego głosu, 4. „jakość” kandydatów, 5. cisza wyborcza
R1OJy0E7tEoLH1
Ćwiczenie 2
Połącz pojęcia z ich definicjami. absencja wyborcza Możliwe odpowiedzi: 1. udział obywateli w procesie wyborczym, 2. wskaźnik informujący, jaki odsetek osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach, 3. zestaw różnych działań których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego, 4. wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia frekwencji wyborczej, 5. brak pasującej definicji działania profrekwencyjne Możliwe odpowiedzi: 1. udział obywateli w procesie wyborczym, 2. wskaźnik informujący, jaki odsetek osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach, 3. zestaw różnych działań których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego, 4. wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia frekwencji wyborczej, 5. brak pasującej definicji kampania społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. udział obywateli w procesie wyborczym, 2. wskaźnik informujący, jaki odsetek osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach, 3. zestaw różnych działań których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego, 4. wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia frekwencji wyborczej, 5. brak pasującej definicji partycypacja wyborcza Możliwe odpowiedzi: 1. udział obywateli w procesie wyborczym, 2. wskaźnik informujący, jaki odsetek osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach, 3. zestaw różnych działań których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego, 4. wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia frekwencji wyborczej, 5. brak pasującej definicji przymus głosowania Możliwe odpowiedzi: 1. udział obywateli w procesie wyborczym, 2. wskaźnik informujący, jaki odsetek osób uprawnionych do głosowania nie bierze udziału w wyborach, 3. zestaw różnych działań których celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia, zachowania wobec określonego problemu społecznego, 4. wszelkie działania podejmowane w celu zwiększenia frekwencji wyborczej, 5. brak pasującej definicji
RMyhIadHalb6r1
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. W starożytności wszyscy mieszkańcy miasta-państwa mogli zabrać głos w każdej sprawie ważnej dla ich polis. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Współcześnie obywatele muszą uczestniczyć w wybieraniu przedstawicieli, którym powierzą władzę, żeby zachować swój wpływ na kształtowanie polityki państwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zaszłości historyczne mają wpływ na przekonanie obywateli co do sensowności udziału w wyborach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wprowadzenie obowiązku głosowania wpływa na zwiększenie liczby oddanych nieważnych głosów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenia.
RRQW4V9oAjGO2
Źródło: Przegląd Polskich Marek, dostępny w internecie: facebook.com, tylko do użytku edukacyjnego.
R1NkYViXzL89L
1. Wyjaśnij znaczenie grafiki w kontekście obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji RP. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, z czego wynika skuteczność przekazu tej profrekwencyjnej grafiki. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki i wykonaj polecenie.
RscmyW87rTvEZ
Źródło: Andrzej Rysuje, dostępny w internecie: andrzejrysuje.pl [dostęp 17.03.2021 r.], tylko do użytku edukacyjnego.
R13u4S5m1qWKQ
Wyjaśnij problem przedstawiony na rysunku. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Źródło I

1
Marek Butrym Preferencje milczącego elektoratu. Straty poparcia komitetów wyborczych w wyniku absencji wyborczej studentów w 2015 roku

[Absencja wyborcza] nie jest (…) obojętna dla przebiegu i wyników wyborów. W wielu przypadkach aktywizacja non voters staje się ważnym elementem kampanii wyborczej i ostatecznie może przesądzić o wyniku konkretnego ugrupowania politycznego, a w rezultacie o kształcie sceny politycznej w kraju. Dlatego w wielu opracowaniach znajdujemy informację o „milczącym” elektoracie, jego charakterystyce i motywacjach braku uczestnictwa w wyborach.

1 Źródło: Marek Butrym, Preferencje milczącego elektoratu. Straty poparcia komitetów wyborczych w wyniku absencji wyborczej studentów w 2015 roku, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2018 r., dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp 17.03.2021 r.].

Źródło II

Wyniki badań dotyczących przyczyn absencji wyborczej w wyborach parlamentarnych w 2015 r. w %

Przyczyna absencji

Kukiz’15

KORWiN

PiS

PO

Inne

Suma

Brak możliwości.

46

18

18

12

13

107

Nie byłem/-am w swoim okręgu wyborczym, nie pobrałem/-am zaświadczenia.

32

14

11

9

8

74

Nie miałem/-am odpowiedniego kandydata/partii.

12

4

1

5

7

29

Brak czasu.

9

5

5

4

2

25

Nie interesuję się, nie lubię polityki.

8

3

3

1

9

24

Praca.

6

2

2

2

12

Brak chęci.

5

3

2

2

0

12

Choroba, pobyt w szpitalu.

5

1

1

0

7

Zawiodłem/-am się, oczekiwałem/-am zmian od teraz rządzącej partii.

2

1

3

0

6

Łącznie

125

49

42

39

41

296

Indeks górny Źródło: Marek Butrym, Preferencje milczącego elektoratu. Straty poparcia komitetów wyborczych w wyniku absencji wyborczej studentów w 2015 r., „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2018 r., dostępny w internecie: czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp 17.03.2021 r.]. Indeks górny koniec

Źródło III

R1osvZBwZQbAy
Wykres kolumnowy. Deklaracje poparcia przez niegłosujących w porównaniu z wynikami uzyskanymi przez ugrupowania polityczne w wyborach parlamentarnych w 2015 r.. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • partia: PiS
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 37,6; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 14,1; Podpis osi wartości: %
  • 2. zestaw danych:
    • partia: PO
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 24,1; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 12,7; Podpis osi wartości: %
  • 3. zestaw danych:
    • partia: Kukiz’15
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 8,8; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 41,5; Podpis osi wartości: %
  • 4. zestaw danych:
    • partia: Nowoczesna
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 7,6; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 2,3; Podpis osi wartości: %
  • 5. zestaw danych:
    • partia: Zjednoczona Lewica
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 7,6; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 2,6; Podpis osi wartości: %
  • 6. zestaw danych:
    • partia: PSL
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 5,1; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 2,0; Podpis osi wartości: %
  • 7. zestaw danych:
    • partia: KORWiN
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 4,8; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 16,0; Podpis osi wartości: %
  • 8. zestaw danych:
    • partia: Inna
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 0; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 2,0; Podpis osi wartości: %
  • 9. zestaw danych:
    • partia: Żadna
    • deklaracje poparcia przez niegłosujących studentów: 0; Podpis osi wartości: %
    • wyniki w kraju: 3,9; Podpis osi wartości: %
Oprac. na podst.: Marek Butrym, Preferencje milczącego elektoratu. Straty poparcia komitetów wyborczych w wyniku absencji wyborczej studentów w 2015 roku, „Athenaeum Polskie Studia Politologiczne” 2018 r., czasopisma.marszalek.com.pl [dostęp: 17.03.2021 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17Wjq3HmPvqy
Podaj ugrupowanie, względem którego największe zastosowanie mają stwierdzenia dotyczące „milczącego” elektoratu wyrażone w tekście. Uzasadnij swój wybór, odwołując się do roli, jaką „milczącemu elektoratowi” przypisuje autor tekstu. Sformułuj po jednym argumencie, przywołując odpowiednie dane statystyczne ze źródeł II i III. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wykresami i wykonaj polecenie.

R1GYaVY0eAE5y
Przeanalizuj przytoczone dane statystyczne i sformułuj wniosek dotyczący profilu najbardziej typowego przedstawiciela grupy osób niebiorących udziału w wyborach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wykresem i wykonaj polecenie.

RuO4chL3zF6N9
Wykres kolumnowy. Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Brak odpowiednich kandydatów – „nie było na kogo głosować”
    • odsetki wskazań (N=309): 15,5%
  • 2. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Choroba (własna bądź kogoś bliskiego), złe samopoczucie
    • odsetki wskazań (N=309): 15,1%
  • 3. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Pobyt poza miejscem zamieszkania
    • odsetki wskazań (N=309): 11,1%
  • 4. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Brak wiary w sens wyborów, w pozytywne skutki wyborów, w wypełnienie obietnic wyborczych – „i tak nic się nie zmieni”
    • odsetki wskazań (N=309): 8,4%
  • 5. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Ogólniki – „brak czasu”, „brak możliwości”, „przyczyny niezależne”, „względy osobiste”, „miałem inne zajęcia”, „bo nie”
    • odsetki wskazań (N=309): 8,4%
  • 6. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Deklarowany brak zainteresowania polityką, obojętność wobec wyniku wyborów
    • odsetki wskazań (N=309): 5,9%
  • 7. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Praca
    • odsetki wskazań (N=309): 5,8%
  • 8. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Brak zaufania do polityków, kwestionowanie ich uczciwości i motywacji – „to są wszyscy karierowicze dbający o własną kasę”
    • odsetki wskazań (N=309): 4,6%
  • 9. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Brak motywacji – „nie chciało mi się”, „z lenistwa”
    • odsetki wskazań (N=309): 4,3%
  • 10. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Brak poczucia podmiotowości obywatelskiej – „jeden (mój) głos niczego nie zmieni”
    • odsetki wskazań (N=309): 4,2%
  • 11. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Deklarowana zasada nieuczestniczenia w wyborach bez podania motywów – „nie chodzę na wybory”
    • odsetki wskazań (N=309): 4,1%
  • 12. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Niezdecydowanie, niemożność podjęcia decyzji wyborczej – „nie byłem pewien, na kogo głosować”
    • odsetki wskazań (N=309): 3,7%
  • 13. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Problem z dotarciem do lokalu wyborczego ze względu na wiek, niepełnosprawność, brak pomocy w tym zakresie
    • odsetki wskazań (N=309): 2,5%
  • 14. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Problem z dotarciem do lokalu wyborczego związany z jego nieodpowiednią lokalizacją – za daleko, brak komunikacji
    • odsetki wskazań (N=309): 2,3%
  • 15. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Deklarowany brak kompetencji wyborczych, nieznajomość partii, kandydatów, programów – „nie znam się”
    • odsetki wskazań (N=309): 1,8%
  • 16. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Przekonanie, że wynik tych wyborów jest przesądzony i wygra je PiS
    • odsetki wskazań (N=309): 1,7%
  • 17. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Przyczyny natury formalnej – brak dowodu osobistego, brak meldunku
    • odsetki wskazań (N=309): 1,6%
  • 18. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Przyczyny natury wyznaniowej, świadek Jehowy
    • odsetki wskazań (N=309): 1,1%
  • 19. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Rozczarowanie polityką rządu PO-PSL
    • odsetki wskazań (N=309): 0,7%
  • 20. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Kwestionowanie uczciwości wyborów – „wszystko ustawione”
    • odsetki wskazań (N=309): 0,4%
  • 21. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Trudno powiedzieć
    • odsetki wskazań (N=309): 1,6%
  • 22. zestaw danych:
    • Dlaczego nie wziął(ęła) Pan(i) udziału w październikowych wyborach do Sejmu i Senatu?: Odmowa odpowiedzi
    • odsetki wskazań (N=309): 0,5%
Oprac. na podst.: CBOS, Motywy niegłosowania, „Komunikat z badań”, 161/2015, cbos.pl [dostęp: 17.03.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1eut0w2mhen5
Przeanalizuj motywacje rezygnacji z udziału w wyborach przedstawione w badaniu i rozstrzygnij, które z czynników – czynniki o charakterze obiektywnym czy kontestacyjnym – miały większy wpływ na wyborczą absencję respondentów. Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując odpowiednie dane statystyczne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
CBOS Motywy niegłosowania

Dwa tygodnie po wyborach do absencji wyborczej przyznaje się 32% badanych. Odsetek ten jest o 17 punktów procentowych niższy od faktycznej liczby niegłosujących.
Tego rodzaju zjawisko, polegające na wyższym poziomie deklaracji udziału w wyborach przed i po głosowaniu w porównaniu z danymi rzeczywistymi, ma charakter stały – jest zauważalne w przypadku każdych wyborów.
Jednocześnie w polskim społeczeństwie dominuje przekonanie, że udział w głosowaniu jest obowiązkiem każdego obywatela. W 2011 r. opinię taką podzielało aż 80% dorosłych Polaków i notowano w tym zakresie tendencję wzrostową (wzrost o 7 punktów procentowych w stosunku do danych z 2004 r.).

2 Źródło: CBOS, Motywy niegłosowania, „Komunikat z badań”, nr 161/2015, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 17.03.2021 r.].
RcHJ78IBisK5O
Wyjaśnij przyczyny opisanego w tekście i obserwowanego podczas każdych wyborów zjawiska. (Uzupełnij).
*
**
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj polecenie.

Czy brał/-a Pan/-i udział w wyborach do PE 26 maja 2019 r.?

Elektoraty ugrupowań politycznychIndeks górny ****** Indeks górny koniec

TAK

NIE

PiS

85%

15%

PO

86%

14%

SLD, .N Zieloni (łącznie)Indeks górny *** Indeks górny koniec

84%

16%

PSLIndeks górny *** Indeks górny koniec

78%

22%

Wiosna

69%

31%

Kukiz’15Indeks górny *** Indeks górny koniec

67%

33%

Niezdecydowani

59%

41%

Niezamierzający głosować

13%

87%

Indeks górny Źródło: CBOS, Decyzje w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Przyczyny absencji wyborczej, „Komunikat z badań”, nr 94/2019, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 17.03.2021 r.]. Indeks górny koniec

Rn1IUABURs7Ta
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).