Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R11jJSNqvitsR
Łączenie par. Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.. System partyjny w Polsce jest system wielopartyjnym bez partii dominującej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W porównaniu do lat 90. liczba partii politycznych w Sejmie jest obecnie większa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na scenie politycznej pojawiają się wciąż nowe partie polityczne, które w krótkim czasie uzyskują reprezentację w Sejmie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stabilna scena polityczna w Polsce powoduje, że po kolejnych wyborach parlamentarnych rządy sprawują te same partie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2
Rsv0VLF8b5k8K
Wskaż, jaka wartość zapisana jest w zmiennej iloczyn po trzeciej iteracji pętli w algorytmie obliczania średniej geometrycznej 25 kolejnych liczb naturalnych, gdzie użytkownik podaje liczby w kolejności 1, 2, ... , 25. Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 2, 3. 6, 4. 24
2
Ćwiczenie 3
RoirFDVfiy033
Ilustracja przedstawia schemat blokowy.
1: Różowy prostokąt Blok instrukcji.
2: Niebieski romb Blok warunku.
3: nie lub tak.
3: Dla nie lub tak, różowy prostokąt blok instrukcji.
4. Krok 2.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Korzystając z opisu schematu blokowego, uzupełnij go wykorzystując poniższe elementy.

  1. licznik <= n

  2. nie

  3. tak

  4. licznik := licznik + 1

  5. licznik := 1

Ilustracja przedstawia schemat blokowy.

1 Błękitny prostokąt

2 Niebieski romb

Strzałka skierowana w dół prowadzi do

3 Błękitny prostokąt

Powrót do Niebieskiego rombu

Strzałka skierowana w bok prowadzi poza schemat.

2
Ćwiczenie 4
Rl3TPfLI5556g
Uzupełnij pseudokod algorytmu obliczania średniej arytmetycznej na podstawie schematu blokowego podanego w pierwszej części lekcji. wczytaj n iloczyn = 1 dla licznik = 1, 2, ... n wykonuj wczytaj a iloczyn = iloczyn * a srednia = pierwiastek stopnia n z iloczyn wypisz srednia
3
Ćwiczenie 5

Zapisz algorytm obliczający średnią ważoną z  liczb o wagach podanych przez użytkownika za pomocą pseudokodu lub listy kroków.

Średnią ważoną wyraża się wzorem

x=w1x1+w2x2+...+xnwnw1+w2+...+wn,

gdzie , , , to zbiór elementów, których średnią ważoną chcemy obliczyć, a , , , to ich wagi.

Specyfikacja:

Dane:

  • n – ilość danych (liczba naturalna),

  • xIndeks dolny 1, xIndeks dolny n – zbiór liczb podanych przez użytkownika,

  • wIndeks dolny 1, wIndeks dolny n – zbiór wag podanych przez użytkownika

Wynik:

  • srednia – średnia ważona wprowadzonych przez użytkownika liczb

R1XyNfHcc2OED
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
ROfJ10lrSiVp4
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Bakteria w hodowli dzieli się na dwie średnio co x minut. Zapisz algorytm obliczający liczbę bakterii po z godzinach, zakładając, że na początku mamy y bakterii. Algorytm zapisz w postaci pseudokodu lub listy kroków. Swoje rozwiązanie spróbuj przygotować w taki sposób, aby parametry wejściowe można było łatwo zmienić.

Swoje rozwiązanie przetestuj dla hodowli, w której bakterie dzielą się średnio co minuty. Jej stan początkowy wynosi bakterie i chcemy sprawdzić, ile bakterii będzie liczyć hodowla po godzinach.

Specyfikacja:

Dane:

  • y – liczba bakterii (liczba naturalna),

  • z – liczba godzin hodowli (liczba naturalna),

  • x – podany w minutach czas, po którym następuje podział bakterii; dodatnia liczba rzeczywista

Wynik:

  • y – liczba bakterii po z godzinach (liczba naturalna)

ReLx0v4HyOOLF
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RMj0ouivINzCg
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R1KrD0rmxtrCH
Ułóż podane czynności w odpowiedniej kolejności. Jeden krok został podany błędnie i nie powinien być nigdzie dopasowany.
Wyobraź sobie, że chcesz pomalować kilka ścian w swoim mieszkaniu. Aby wiedzieć, ile farby jest potrzebne, musisz znać sumę powierzchni wszystkich ścian, które chcesz pomalować. Ułóż listę kroków algorytmu obliczającego całkowitą powierzchnię ścian, pobierając od użytkownika liczbę ścian n, a także wysokość i szerokość każdej ściany.
  1. Rozpocznij algorytm.
  2. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  3. Wczytaj liczbę n.
  4. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  5. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  6. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  7. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  8. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  9. 1. Jeżeli licznik <= n przejdź do kroku 5, w przeciwnym wypadku do kroku 9., 2. Dodaj do całkowita_powierzchnia wartość pole_ściany., 3. Zmiennej całkowita_powierzchnia przypisz wartość 0, a licznik wartość 1., 4. Wypisz wartość pole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennych wysokość oraz szerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku 4., 7. Pomnóż wysokość razy szerokość i zapisz wynik w pole_ściany., 8. Wypisz wartość całkowita_powierzchnia.
  10. Zakończ algorytm.
3
Ćwiczenie 8
RVZJQRmrRpWGs
Uzupełnij pseudokod algorytmu, którego listę kroków uporządkowałeś w poprzednim zadaniu.