Sprawdź się
iloczyn po trzeciej iteracji pętli w algorytmie obliczania średniej geometrycznej kolejnych liczb naturalnych, gdzie użytkownik podaje liczby w kolejności , , ... , . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. 1: Różowy prostokąt Blok instrukcji.
2: Niebieski romb Blok warunku.
3: nie lub tak.
3: Dla nie lub tak, różowy prostokąt blok instrukcji.
4. Krok 2.
Korzystając z opisu schematu blokowego, uzupełnij go wykorzystując poniższe elementy.
licznik <= n
nie
tak
licznik := licznik + 1
licznik := 1
Ilustracja przedstawia schemat blokowy.
1 Błękitny prostokąt
2 Niebieski romb
Strzałka skierowana w dół prowadzi do
3 Błękitny prostokąt
Powrót do Niebieskiego rombu
Strzałka skierowana w bok prowadzi poza schemat.
Zapisz algorytm obliczający średnią ważoną z liczb o wagach podanych przez użytkownika za pomocą pseudokodu lub listy kroków.
Średnią ważoną wyraża się wzorem
gdzie , , , to zbiór elementów, których średnią ważoną chcemy obliczyć, a , , , to ich wagi.
Specyfikacja:
Dane:
n– ilość danych (liczba naturalna),xIndeks dolny 11, xIndeks dolny nn– zbiór liczb podanych przez użytkownika,wIndeks dolny 11, wIndeks dolny nn– zbiór wag podanych przez użytkownika
Wynik:
srednia– średnia ważona wprowadzonych przez użytkownika liczb
Bakteria w hodowli dzieli się na dwie średnio co x minut. Zapisz algorytm obliczający liczbę bakterii po z godzinach, zakładając, że na początku mamy y bakterii. Algorytm zapisz w postaci pseudokodu lub listy kroków. Swoje rozwiązanie spróbuj przygotować w taki sposób, aby parametry wejściowe można było łatwo zmienić.
Swoje rozwiązanie przetestuj dla hodowli, w której bakterie dzielą się średnio co minuty. Jej stan początkowy wynosi bakterie i chcemy sprawdzić, ile bakterii będzie liczyć hodowla po godzinach.
Specyfikacja:
Dane:
y– liczba bakterii (liczba naturalna),z– liczba godzin hodowli (liczba naturalna),x– podany w minutach czas, po którym następuje podział bakterii; dodatnia liczba rzeczywista
Wynik:
y– liczba bakterii pozgodzinach (liczba naturalna)
Wyobraź sobie, że chcesz pomalować kilka ścian w swoim mieszkaniu. Aby wiedzieć, ile farby jest potrzebne, musisz znać sumę powierzchni wszystkich ścian, które chcesz pomalować. Ułóż listę kroków algorytmu obliczającego całkowitą powierzchnię ścian, pobierając od użytkownika liczbę ścian
n, a także wysokość i szerokość każdej ściany. - Rozpocznij algorytm.
- 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - Wczytaj liczbę
n. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - 1. Jeżeli
licznik <= nprzejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchniawartośćpole_ściany., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchniaprzypisz wartość , alicznikwartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokośćorazszerokość., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokośćrazyszerokośći zapisz wynik wpole_ściany., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia. - Zakończ algorytm.