Sprawdź się
iloczyn
po trzeciej iteracji pętli w algorytmie obliczania średniej geometrycznej kolejnych liczb naturalnych, gdzie użytkownik podaje liczby w kolejności , , ... , . Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. 1: Różowy prostokąt Blok instrukcji.
2: Niebieski romb Blok warunku.
3: nie lub tak.
3: Dla nie lub tak, różowy prostokąt blok instrukcji.
4. Krok 2.
Korzystając z opisu schematu blokowego, uzupełnij go wykorzystując poniższe elementy.
licznik <= n
nie
tak
licznik := licznik + 1
licznik := 1
Ilustracja przedstawia schemat blokowy.
1 Błękitny prostokąt
2 Niebieski romb
Strzałka skierowana w dół prowadzi do
3 Błękitny prostokąt
Powrót do Niebieskiego rombu
Strzałka skierowana w bok prowadzi poza schemat.
Zapisz algorytm obliczający średnią ważoną z liczb o wagach podanych przez użytkownika za pomocą pseudokodu lub listy kroków.
Średnią ważoną wyraża się wzorem
gdzie , , , to zbiór elementów, których średnią ważoną chcemy obliczyć, a , , , to ich wagi.
Specyfikacja:
Dane:
n
– ilość danych (liczba naturalna),xIndeks dolny 11, xIndeks dolny nn
– zbiór liczb podanych przez użytkownika,wIndeks dolny 11, wIndeks dolny nn
– zbiór wag podanych przez użytkownika
Wynik:
srednia
– średnia ważona wprowadzonych przez użytkownika liczb
Bakteria w hodowli dzieli się na dwie średnio co x
minut. Zapisz algorytm obliczający liczbę bakterii po z
godzinach, zakładając, że na początku mamy y
bakterii. Algorytm zapisz w postaci pseudokodu lub listy kroków. Swoje rozwiązanie spróbuj przygotować w taki sposób, aby parametry wejściowe można było łatwo zmienić.
Swoje rozwiązanie przetestuj dla hodowli, w której bakterie dzielą się średnio co minuty. Jej stan początkowy wynosi bakterie i chcemy sprawdzić, ile bakterii będzie liczyć hodowla po godzinach.
Specyfikacja:
Dane:
y
– liczba bakterii (liczba naturalna),z
– liczba godzin hodowli (liczba naturalna),x
– podany w minutach czas, po którym następuje podział bakterii; dodatnia liczba rzeczywista
Wynik:
y
– liczba bakterii poz
godzinach (liczba naturalna)
Wyobraź sobie, że chcesz pomalować kilka ścian w swoim mieszkaniu. Aby wiedzieć, ile farby jest potrzebne, musisz znać sumę powierzchni wszystkich ścian, które chcesz pomalować. Ułóż listę kroków algorytmu obliczającego całkowitą powierzchnię ścian, pobierając od użytkownika liczbę ścian
n
, a także wysokość i szerokość każdej ściany. - Rozpocznij algorytm.
- 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - Wczytaj liczbę
n
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - 1. Jeżeli
licznik <= n
przejdź do kroku , w przeciwnym wypadku do kroku ., 2. Dodaj docałkowita_powierzchnia
wartośćpole_ściany
., 3. Zmiennejcałkowita_powierzchnia
przypisz wartość , alicznik
wartość ., 4. Wypisz wartośćpole_ściany
., 5. Wczytaj wartości zmiennychwysokość
orazszerokość
., 6. Zwiększ licznik o jeden i przejdź do kroku ., 7. Pomnóżwysokość
razyszerokość
i zapisz wynik wpole_ściany
., 8. Wypisz wartośćcałkowita_powierzchnia
. - Zakończ algorytm.