1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

Rb3DJJAR4nxKW
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 1

Search up, down, forward, backwards, and across to find the hidden words. To mark the word click its first and last letter in the grid below. Check the meaning of the words you do not understand in the dictionary below.

Znajdź poniższe wyrazy w wykreślance. Mogą być podane w pionie, poziomie, na ukos lub wspak. Zaznacz wyraz, klikając w pierwszą i ostatnią literę.

RmLbVSmf42OIX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 2

Pair words and phrases with their synonyms.

Połącz wyrazy z ich synonimami. 

RENcT4uj20Jln
flight Możliwe odpowiedzi: 1. see, 2. reaction, 3. run away, 4. influence, 5. cope response Możliwe odpowiedzi: 1. see, 2. reaction, 3. run away, 4. influence, 5. cope recognise Możliwe odpowiedzi: 1. see, 2. reaction, 3. run away, 4. influence, 5. cope deal Możliwe odpowiedzi: 1. see, 2. reaction, 3. run away, 4. influence, 5. cope affect Możliwe odpowiedzi: 1. see, 2. reaction, 3. run away, 4. influence, 5. cope
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Choose the correct translation to the given word or phrase.

Wskaż właściwe tłumaczenie danego wyrazu lub wyrażenia.

RowpyVUtjytcq
  1. internal
    wewnętrzny
    zewnętrzny
    niepokojący

  2. cope with
    koncentrować się na
    radzić sobie z
    wywoływać

  3. freeze
    być zestresowanym
    zastygnąć w bezruchu
    pocić się

  4. response
    odpowiedź
    czynnik
    niepokój

  5. external
    bezradny
    wewnętrzny
    zewnętrzny

  6. concentration
    skupienie
    rozkojarzenie
    uwaga
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Read the text with three missing sentences. In each gap (1–3) write a letter that corresponds to the missing sentence (A–D), so the text makes logical sense. One sentence doesn’t fit with any gap.

Przeczytaj tekst, z którego usunięto trzy zdania. Wpisz w każdą lukę literę, która oznacza brakujące zdanie (A–D), tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst. Jedno zdanie nie pasuje do żadnej luki.

R1OyWsR8alRTK
How do you deal with stress? Experts say it’s important to recognise stressors to deal with them. It’s also important to take a second to relax once something stressful happens.     3.1 Tu uzupełnij     But that’s not all. The best way to lead a stress-free life is having a healthy lifestyle.     3.2 Tu uzupełnij     It’s also important to exercise regularly. It’s true that when a body is healthy, the mind is healthy too.     3.3 Tu uzupełnij     It makes all the difference! A. The most important step is to ignore the stressful situation. B. Close your eyes, take a deep breath, and then get back in action. C. Other than that, you should invest time in a relaxing hobby. D. Remember to eat a well-balanced diet and sleep for at least 8 hours a night.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Drag and drop the missing words to complete the text about stress.

Przeciągnij brakujące wyrazy w luki, aby uzupełnić tekst na temat stresu.

RQUbkcpmihUHF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Read the sentences and fill the gaps with the right form of the words given in brackets.

Przeczytaj poniższe zdania i uzupełnij luki wyrazami w nawiasach we właściwej formie. 

R2totiC108war
  1. Unfortunately, we experience     Tu uzupełnij (stress)     situations on a daily basis.
  2. Many people react to stressful situations with     Tu uzupełnij (angry).
  3. A common stressor for teenagers is     Tu uzupełnij (friend)     problems.
  4. When you're     Tu uzupełnij (nerve),     you may become stressed.
  5. When a person is stressed, they can have problems with     Tu uzupełnij (concentrate).
  6. Whenever I’m stressed, I have trouble     Tu uzupełnij (breath).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the questions below with 2–3 sentences each. 

Odpowiedz 2–3 zdaniami na każde z poniższych pytań.

  1. What are the characteristics of the “freeze” response?

  2. What’s a stressor? What are its two types?

R7WkEj7yTQN10
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

Write an email to a friend from England about a stressful experience you’ve had recently. In the email:

  • describe what it was, and when it happened;

  • explain how you felt emotionally and physically;

  • write how you coped with stress. 

Your answer should be 50‑120 words long.

Napisz do kolegi/koleżanki z Anglii e‑mail na temat stresującej sytuacji, która ostatnio cię spotkała. W liście:

  • podaj, kiedy wydarzyła się ta sytuacja, i krótko ja opisz;

  • wyjaśnij, jak się wtedy czułeś/czułaś fizycznie i psychicznie; 

  • napisz, jak poradziłeś/poradziłaś sobie ze stresem.

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów. Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty.

R1FnrOGURJcCM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.