1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

RlNon2ILLvEHt
pack Możliwe odpowiedzi: 1. sprzedawać, 2. ofiarować, 3. pakować, 4. rozdawać, 5. wymienić exchange Możliwe odpowiedzi: 1. sprzedawać, 2. ofiarować, 3. pakować, 4. rozdawać, 5. wymienić sell Możliwe odpowiedzi: 1. sprzedawać, 2. ofiarować, 3. pakować, 4. rozdawać, 5. wymienić donate Możliwe odpowiedzi: 1. sprzedawać, 2. ofiarować, 3. pakować, 4. rozdawać, 5. wymienić give away Możliwe odpowiedzi: 1. sprzedawać, 2. ofiarować, 3. pakować, 4. rozdawać, 5. wymienić
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Exercise 1

Match the pictures with the correct words.

Połącz obrazki z odpowiednimi wyrazami w języku angielskim.

Rzhp2ylrehg3I
Źródło: dostępny w internecie: https://freepik.com/ [dostęp 17.01.2022], https://unsplash.com/ [dostęp 17.01.2022], https://www.pexels.com/ [dostęp 17.01.2022], domena publiczna.
1
Exercise 2

Choose the words that complete the text.

Uzupełnij luki właściwymi wyrazami.

RWnUCZVN1gHjN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Put the sentences in the correct order to make a dialogue.

Ułóż zdania w odpowiedniej kolejności, tak aby powstał dialog. 

R1AhcbwMXu31t
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 3

Match the words with their definitions.

Połącz wyrazy z definicjami.

RiT2FQK9rRaRh
keep Możliwe odpowiedzi: 1. the cause of an event or situation, 2. to have in your possession, 3. to get and keep things of particular kind, 4. to be able to buy something, 5. a thing, a gadget reason Możliwe odpowiedzi: 1. the cause of an event or situation, 2. to have in your possession, 3. to get and keep things of particular kind, 4. to be able to buy something, 5. a thing, a gadget item Możliwe odpowiedzi: 1. the cause of an event or situation, 2. to have in your possession, 3. to get and keep things of particular kind, 4. to be able to buy something, 5. a thing, a gadget afford Możliwe odpowiedzi: 1. the cause of an event or situation, 2. to have in your possession, 3. to get and keep things of particular kind, 4. to be able to buy something, 5. a thing, a gadget collect Możliwe odpowiedzi: 1. the cause of an event or situation, 2. to have in your possession, 3. to get and keep things of particular kind, 4. to be able to buy something, 5. a thing, a gadget
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 4

Study the following fragments and then put them in the correct order.

Przeanalizuj poniższe fragmenty, a następnie ułóż je w odpowiedniej kolejności.

R17l2mRSVCa3M
Elementy do uszeregowania: 1. My other sister, Melanie, loves gift exchange parties. She invites all her friends and they exchange presents they don’t like. She says that it makes everyone happy. Often, she gets something that she can use for a long time., 2. What do you do when you don’t like your present? My family has many ideas. I always keep my presents. I think that it’s the right thing to do. I don’t want to make anyone sad. I know that the present can be useful, even if I don’t like it., 3. Finally, there’s my brother, Philip. Philip sells his presents. He asks our parents for help. He uploads the pictures of the present online. He says that it’s all right because he can make someone else happy., 4. My sister, Sarah, feels differently. She always returns the presents she doesn’t like. She packs them with tags and accessories and takes them to the shop. She asks for cash. Then she buys something she likes.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Exercise 5

Match the people with what they do with the gifts they don’t like.

Połącz osoby z opisem tego, jak postępują z niechcianymi prezentami.

R1V9XbARaVNGV
author Możliwe odpowiedzi: 1. he or she exchanges gifts with other people, 2. he or she takes the presents back to the shop, 3. he or she never gives away their presents, 4. he or she earns money from his/her gifts Sarah Możliwe odpowiedzi: 1. he or she exchanges gifts with other people, 2. he or she takes the presents back to the shop, 3. he or she never gives away their presents, 4. he or she earns money from his/her gifts Melanie Możliwe odpowiedzi: 1. he or she exchanges gifts with other people, 2. he or she takes the presents back to the shop, 3. he or she never gives away their presents, 4. he or she earns money from his/her gifts Philip Możliwe odpowiedzi: 1. he or she exchanges gifts with other people, 2. he or she takes the presents back to the shop, 3. he or she never gives away their presents, 4. he or she earns money from his/her gifts
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Search for the information in the text. Then translate the missing words to complete the gaps in the text below.

Odszukaj potrzebne informacje w tekście, a następnie przetłumacz wyrazy w nawiasach, żeby uzupełnić luki w zdaniach.

R16nj5cF6PYxG
1. I know that the present can be     Tu uzupełnij     (przydatny), even if I don’t like it. 2. She always     Tu uzupełnij     (zwraca) the presents she doesn’t like. 3. She asks for     Tu uzupełnij     (gotówkę) or store credit. 4. They     Tu uzupełnij     (wymieniają się) presents they don’t like. 5. My brother     Tu uzupełnij     (sprzedaje) his presents.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Write one‑sentence answers to the questions.

Odpowiedz pisemnie jednym zdaniem na każde z poniższych pytań.

  1. Do you ever return presents? Why/why not?

  2. What do you need to do before you return a gift?

  3. What do you do if you can’t return a gift? 

R7aWSR20oMyXj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

You want to help people who can’t return their presents. Write a short blog post about what they can do instead. In your post:

  • give one idea on what to do;

  • describe how to do it;

  • mention whether you do it or not.

Your answer should be 3‑5 sentences long.

Chcesz pomóc osobom, które nie mogą zwrócić swoich prezentów. Napisz krótką notkę na blog, w której zaproponujesz, co mogą zrobić zamiast tego. W notce:

  • podaj jeden pomysł, co zrobić w takiej sytuacji;

  • opisz, w jaki sposób to przeprowadzić;

  • napisz, czy ty sam/sama używasz tego sposobu, czy nie.

Twoja wypowiedź powinna mieć długość 50‑120 wyrazów (3‑5 zdań).

Napisz swoją wypowiedź w języku angielskim. Podpisz się jako XYZ.

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z trzech podpunktów, tak aby osoba nieznająca polecenia w języku polskim uzyskała wszystkie wskazane w nim informacje. Pamiętaj, że długość wypowiedzi powinna wynosić od 50 do 120 wyrazów (3‑5 zdań). Napisz każdy z realizowanych podpunktów w oddzielnym akapicie. W ten sposób będziesz wiedzieć, czy na pewno dany podpunkt został przez ciebie wystarczająco rozwinięty (nie licząc wyrazów podanych na początku wypowiedzi).

R17dtRijtQtSC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.