1
Pokaż ćwiczenia:
R1QLq2uw6F1Yj11
Ćwiczenie 1
Uzupełnij brakujące słowa i pojęcia. Podstawą opracowania rocznego budżetu Unii Europejskiej są tzw. 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, czyli polityczne porozumienia podejmowane przez przedstawicieli państw członkowskich w odniesieniu do finansowych priorytetów organizacji w perspektywie kilku najbliższych lat. Podstawę dochodów budżetowych stanowią tzw. 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski Unii Europejskiej, obejmujące m.in. wpływy z ceł i opłat rolnych oraz części podatku 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, a przede wszystkim składkę członkowską ustalaną jako określony odsetek 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski państw członkowskich. Projekt budżetu przygotowuje 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, a Rada 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski i 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski współpracują w procedurze zatwierdzania jego ostatecznego kształtu. W przypadku trudności w osiągnięciu porozumienia tworzy się 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, którego celem jest umożliwienie bezpośrednich negocjacji przedstawicieli obu tych organów.
Jedną z najważniejszych zasad tworzenia budżetu unijnego jest zasada 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, zgodnie z którą budżet ogólny UE nie może zakładać 1. PKB, 2. rzetelnej gospodarki, 3. wieloletnie ramy finansowe, 4. podatku dochodowego, 5. Europejska, Zespół Pojednawczy, 6. zasoby własne, 7. VAT, 8. od dochodów, 9. debetu, 10. dochody własne, 11. deficytu, 12. budżety zbiorcze, 13. równowagi budżetowej, 14. Unii Europejskiej, 15. Komitet Pojednawczy, 16. Komisja Europejska, 17. Parlament Europejski, czyli nadwyżki wydatków nad dochodami budżetowymi.
RVgX3wFtVjcxX1
Ćwiczenie 2
Połącz pojęcia z ich definicjami. zasada jedności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada uniwersalizmu Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada równowagi budżetowej Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada jednoroczności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada specjalizacji wydatków Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada zrównoważonego rozwoju Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Tekst I

1
Parlament Europejski zatwierdził (…) budżet

Saga związana z negocjacjami nad unijnymi funduszami dobiega końca. Parlament Europejski zatwierdził w środę budżet na lata 2021‑2027, który wcześniej uzgodnili przywódcy państw członkowskich. Do porozumienia ws. budżetu Unii Europejskiej i Funduszu Odbudowy doszło 10 grudnia kiedy to stało się jasne, że Polska i Węgry nie zgłoszą zapowiadanego wcześniej weta. Tym samym dalsza ścieżka legislacyjna była otwarta, a w środę 16 grudnia budżet został zatwierdzony przez Parlament Europejski – podaje unijna komisja budżetowa.

wprost Źródło: Parlament Europejski zatwierdził (…) budżet, 16.12.2020 r., dostępny w internecie: biznes.wprost.pl [dostęp 4.01.2021 r.].

Tekst II

1
Budżet (…) przyjęty

18 grudnia 2020 r. Parlament Europejski przyjął uzgodniony z Radą UE projekt budżetu UE na rok 2021. (…)

- Budżet UE na rok 2021 jest korzystny dla Polski. Przewiduje płatności na takim poziomie, który pozwoli na refundację zaplanowanych wydatków na projekty polityki spójności oraz rozwoju obszarów wiejskich - mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

gov Źródło: Budżet (…) przyjęty, 16.12.2020 r., dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
RuUlE9NAiIYAm
Wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy „budżetami”, o których mowa w przytoczonych tekstach. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
RVfMNObCiOdGO
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Ćwiczenie 4
RlWMfYmC7U0oG
(Uzupełnij).

Materiały źródłowe do ćwiczeń 5 i 6.

Źródło I

REudmYsPHfN111
Wykres kołowy. Czy, Pana(i) zdaniem, Polska:. Lista elementów: więcej pieniędzy otrzymuje z unijnej kasy; Udział procentowy: 51%trudno powiedzieć; Udział procentowy: 28%więcej pieniędzy wpłaca do unijnej kasy; Udział procentowy: 12%tyle samo pieniędzy wpłaca do unijnej kasy; Udział procentowy: 9%
Oprac. na podst. Społeczna ocena wykorzystywania środków europejskich, Komunikat z badań nr 155/2016, cbos.pl [dostęp: 4.01.2021 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło II

Transfery z UE do Polski oraz z Polski do UE (w euro)

Rylhkh4D2WHRE1
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:rok: 2004transfery z UE do Polski: 2 477 631 234składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 1 318 979 8812. zestaw danych:rok: 2005transfery z UE do Polski: 4 018 054 781składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 24023539493. zestaw danych:rok: 2006transfery z UE do Polski: 5268849148składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 2 556 496 2284. zestaw danych:rok: 2007transfery z UE do Polski: 7 406 225 595składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 2 824 362 4545. zestaw danych:rok: 2008transfery z UE do Polski: 7 396 372 407składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 3 409 934 4876. zestaw danych:rok: 2009transfery z UE do Polski: 9 258 440 695składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 3 246 533 6967. zestaw danych:rok: 2010transfery z UE do Polski: 11 229 303 573składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 3 491 710 0118. zestaw danych:rok: 2011transfery z UE do Polski: 14 270 627 754składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 3 778 310 7089. zestaw danych:rok: 2012transfery z UE do Polski: 15 439 981 570składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 3 570 353 70710. zestaw danych:rok: 2013transfery z UE do Polski: 15 635 657 282składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 440 511 69711. zestaw danych:rok: 2014transfery z UE do Polski: 17 124 602 643składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 154 339 25512. zestaw danych:rok: 2015transfery z UE do Polski: 13 054 185 157składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 269 795 91113. zestaw danych:rok: 2016transfery z UE do Polski: 11 152 605 388składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 494 759 35514. zestaw danych:rok: 2017transfery z UE do Polski: 9 976 431 291składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 494 759 35515. zestaw danych:rok: 2018transfery z UE do Polski: 15 760 045 496składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 4 482 748 70816. zestaw danych:rok: 2019transfery z UE do Polski: 16 284 889 606składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 5 049 754 22417. zestaw danych:rok: 2020transfery z UE do Polski: 15 599 243 696składka członkowska Polski + zwroty środków do budżetu UE: 5 328 314 079
Transfery z UE do Polski oraz z Polski do UE (w euro) od 2004 r. do listopada 2020 r.
Oprac. na podst. MinisterstwoFinansów, Transfery finansowe Polska - budżet UE, mf.gov.pl [dostęp: 4.01.2021 r.].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło III

1
Płatnicy netto

kraje członkowskie Unii Europejskiej, których wpłaty do budżetu ogólnego są większe od świadczeń z niego otrzymywanych. Największymi płatnikami netto są największe i najbardziej zamożne państwa UE (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy).

interia Źródło: Płatnicy netto, dostępny w internecie: encyklopedia.interia.pl [dostęp 4.01.2021 r.].

Źródło IV

1
Jerzy Kwieciński: chcemy być płatnikiem netto w UE, ale jeszcze trochę nam brakuje

Minister [inwestycji i rozwoju – dop. red.] Kwieciński, zapytany o szanse Polski na zostanie płatnikiem netto w UE, odpowiedział, że jeszcze trochę nam do tego brakuje:
„Chcielibyśmy, żeby tak było. Oznaczałoby to, że Polska się bogaci coraz bardziej, a to jest naszym dążeniem. Nie chcemy być wiecznie takim krajem członkowskim Unii Europejskiej, który będzie tylko czekał na spływające pieniądze z Brukseli i pozostawał ciągle na niższym poziomie rozwoju aniżeli średnia europejska. Naszą ambicją jest nie tylko osiągnięcie średniej rozwoju w Unii Europejskiej, ale stanie się takim europejskim tygrysem”.
Zdaniem szefa resortu inwestycji i rozwoju Polska ma szansę w tym lub w przyszłym roku dogonić gospodarkę Portugalii. Dodał, że najszybciej w naszym regionie rozwijają się Czechy, które dobijają do średniej unijnej.

business Źródło: Jerzy Kwieciński: chcemy być płatnikiem netto w UE, ale jeszcze trochę nam brakuje, 9.05.2020 r., dostępny w internecie: businessinsider.com.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
21
Ćwiczenie 5
R1clFSPfTMCmM
Przeanalizuj przytoczone wyniki badań opinii publicznej i dane Ministerstwa Finansów i sformułuj wniosek dotyczący stopnia świadomości polskiego społeczeństwa na temat oceny finansowych korzyści polskiego członkostwa w Unii Europejskiej. (Uzupełnij).
RNIRSt2RbzzYT3
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Co piąty ankietowany uważa, że Polska nie otrzymuje z unijnej kasy więcej niż do niej wpłaca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem ministra Kwiecińskiego dla Polski korzystne byłoby podniesienie jej składki członkowskiej i obniżenie świadczeń otrzymywanych przez nasze państwo, aby stała się ona płatnikiem netto. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ponad jedna czwarta Polaków nie posiada wiedzy na temat tego, czy Polska jest płatnikiem, czy beneficjentem netto unijnego budżetu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W pierwszej dekadzie naszego członkostwa w Unii Europejskiej utrzymywała się stała tendencja wzrostowa transferów z unijnego budżetu do naszego państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tabelą, a następnie wykonaj ćwiczenie.

stosunek do członkostwa Polski w UE

Czy, Pana(i) zdaniem, Polska: 

więcej pieniędzy wpłaca do unijnej kasy niż z niej otrzymuje

tyle samo pieniędzy wpłaca do unijnej kasy, ile z niej otrzymuje 

więcej pieniędzy otrzymuje z unijnej kasy niż do niej wpłaca

 trudno powiedzieć 

 Zwolennicy (w %)

 9

 9

 56

 26

 Przeciwnicy (w %)

30 

12 

28 

29 

 Trudno powiedzieć (w %)

17 

17 

60 

Indeks górny Źródło: CBOS, Społeczna ocena wykorzystywania środków europejskich, „Komunikat z badań”, nr 155/2016, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 16.02.2021 r.]. Indeks górny koniec

R1bNOLRQxIy1k
Sformułuj wniosek na temat zależności ogólnego nastawienia respondentów do członkostwa Polski w Unii Europejskiej z ich opiniami na temat bilansu wymiany z budżetem unijnym. W swojej odpowiedzi przytocz odpowiednie dane liczbowe. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się ze źródłami, a następnie wykonaj ćwiczenie.

Źródło I

Czy, Pana(i) zdaniem, dla rozwoju Polski ważniejsze jest:

RBakgcH9M1hT4
Wykres skumulowany z danymi podanymi w procentach. Lista elementów: 1. zestaw danych:data: styczeń 2006uczestnictwo we wspólnym rynku gospodarczym, który zapewnia swobodę inwestowania, handlu, świadczenia usług i podejmowania pracy na terenie całej UE: 65pozyskiwanie pieniędzy z budżetu UE w ramach różnego rodzaju funduszy i dopłat: 18trudno powiedzieć: 172. zestaw danych:data: grudzień 2012uczestnictwo we wspólnym rynku gospodarczym, który zapewnia swobodę inwestowania, handlu, świadczenia usług i podejmowania pracy na terenie całej UE: 58pozyskiwanie pieniędzy z budżetu UE w ramach różnego rodzaju funduszy i dopłat: 29trudno powiedzieć: 133. zestaw danych:data: październik 2016uczestnictwo we wspólnym rynku gospodarczym, który zapewnia swobodę inwestowania, handlu, świadczenia usług i podejmowania pracy na terenie całej UE: 72pozyskiwanie pieniędzy z budżetu UE w ramach różnego rodzaju funduszy i dopłat: 16trudno powiedzieć: 12
Oprac. na podst. Społeczna ocenawykorzystywania środków europejskich, Komunikat z badań nr 155/2016, cbos.pl [dostęp: 4.01.2021 r.].

Źródło II

1
Michał Żuławiński Ile Polska dostała, a ile wpłaciła do Unii Europejskiej? Tłumaczymy

Fundusze unijne to jednak tylko część korzyści, które Polska gospodarka osiąga w związku z naszym członkostwem. Dzięki traktatowym czterem swobodom - przepływu osób, kapitału, towarów i usług (…) polscy przedsiębiorcy mają dostęp do rynku, obejmującego ponad pół miliarda ludzi (poza UE również Wielka Brytania, Szwajcaria, Norwegia, Lichtenstein i Islandia).
Jak przytacza Forum Obywatelskiego Rozwoju, podczas gdy średnia wartość transferów netto z budżetu UE do Polski w latach 2004‑2020 wynosiła 7,7 mld euro rocznie, to już korzyści płynące z udziału naszego kraju we wspólnym rynku przekraczały 40 mld euro rocznie.

bankier Źródło: Michał Żuławiński, Ile Polska dostała, a ile wpłaciła do Unii Europejskiej? Tłumaczymy, 27.11.2020 r., dostępny w internecie: bankier.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
R1PWhaRvZX9rw
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).