Połącz pojęcia z ich definicjami. zasada jedności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada uniwersalizmu Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada równowagi budżetowej Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada jednoroczności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada specjalizacji wydatków Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada zrównoważonego rozwoju Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom
Połącz pojęcia z ich definicjami. zasada jedności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada uniwersalizmu Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada równowagi budżetowej Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada jednoroczności Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada specjalizacji wydatków Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom zasada zrównoważonego rozwoju Możliwe odpowiedzi: 1. unijny budżet nie może zakładać deficytu, 2. wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie, 3. budżet sporządza się na okres jednego roku, 4. każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, 5. nie dotyczy planowania budżetu UE, 6. poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom
Połącz pojęcia z ich definicjami.
unijny budżet nie może zakładać deficytu, poszczególnych wydatków budżetowych nie przypisuje się konkretnym dochodom, budżet sporządza się na okres jednego roku, każdy budżetowy wydatek ma ściśle określone przeznaczenie, nie dotyczy planowania budżetu UE, wszystkie dochody i wydatki budżetu ogólnego powinny być ujęte w jednym dokumencie
zasada jedności
zasada uniwersalizmu
zasada równowagi budżetowej
zasada jednoroczności
zasada specjalizacji wydatków
zasada zrównoważonego rozwoju
21
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstami, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Tekst I
1
Parlament Europejski zatwierdził (…) budżet
Saga związana z negocjacjami nad unijnymi funduszami dobiega końca. Parlament Europejski zatwierdził w środę budżet na lata 2021‑2027, który wcześniej uzgodnili przywódcy państw członkowskich. Do porozumienia ws. budżetu Unii Europejskiej i Funduszu Odbudowy doszło 10 grudnia kiedy to stało się jasne, że Polska i Węgry nie zgłoszą zapowiadanego wcześniej weta. Tym samym dalsza ścieżka legislacyjna była otwarta, a w środę 16 grudnia budżet został zatwierdzony przez Parlament Europejski – podaje unijna komisja budżetowa.
wprost Źródło: Parlament Europejski zatwierdził (…) budżet, 16.12.2020 r., dostępny w internecie: biznes.wprost.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
Tekst II
1
Budżet (…) przyjęty
18 grudnia 2020 r. Parlament Europejski przyjął uzgodniony z Radą UE projekt budżetu UE na rok 2021. (…)
- Budżet UE na rok 2021 jest korzystny dla Polski. Przewiduje płatności na takim poziomie, który pozwoli na refundację zaplanowanych wydatków na projekty polityki spójności oraz rozwoju obszarów wiejskich - mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
gov Źródło: Budżet (…) przyjęty, 16.12.2020 r., dostępny w internecie: gov.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
RuUlE9NAiIYAm
Zwróć uwagę na horyzont czasowy każdego z „budżetów” opisanych w tekście.
„Budżet” z tekstu pierwszego to wieloletnie ramy finansowe na lata 2021–2027, zaś „budżet” z tekstu drugiego to roczny budżet na 2021 r. – pierwsza z siedmiu z opisanych w tekście pierwszym wieloletnich ram finansowych.
2
Ćwiczenie 4
RVfMNObCiOdGO
R42H466LckxQF
Ćwiczenie 4
RlWMfYmC7U0oG
Materiały źródłowe do ćwiczeń 5 i 6.
Źródło I
REudmYsPHfN111
Źródło II
Transfery z UE do Polski oraz z Polski do UE (w euro)
Rylhkh4D2WHRE1
Źródło III
1
Płatnicy netto
kraje członkowskie Unii Europejskiej, których wpłaty do budżetu ogólnego są większe od świadczeń z niego otrzymywanych. Największymi płatnikami netto są największe i najbardziej zamożne państwa UE (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy).
interia Źródło: Płatnicy netto, dostępny w internecie: encyklopedia.interia.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
Źródło IV
1
Jerzy Kwieciński: chcemy być płatnikiem netto w UE, ale jeszcze trochę nam brakuje
Minister [inwestycji i rozwoju – dop. red.] Kwieciński, zapytany o szanse Polski na zostanie płatnikiem netto w UE, odpowiedział, że jeszcze trochę nam do tego brakuje: „Chcielibyśmy, żeby tak było. Oznaczałoby to, że Polska się bogaci coraz bardziej, a to jest naszym dążeniem. Nie chcemy być wiecznie takim krajem członkowskim Unii Europejskiej, który będzie tylko czekał na spływające pieniądze z Brukseli i pozostawał ciągle na niższym poziomie rozwoju aniżeli średnia europejska. Naszą ambicją jest nie tylko osiągnięcie średniej rozwoju w Unii Europejskiej, ale stanie się takim europejskim tygrysem”. Zdaniem szefa resortu inwestycji i rozwoju Polska ma szansę w tym lub w przyszłym roku dogonić gospodarkę Portugalii. Dodał, że najszybciej w naszym regionie rozwijają się Czechy, które dobijają do średniej unijnej.
business Źródło: Jerzy Kwieciński: chcemy być płatnikiem netto w UE, ale jeszcze trochę nam brakuje, 9.05.2020 r., dostępny w internecie: businessinsider.com.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
21
Ćwiczenie 5
R1clFSPfTMCmM
Oceń, czy większość Polaków poprawnie określa korzyści finansowe płynące z polskiego członkostwa w Unii Europejskiej. Pamiętaj, by odwołać się do danych statystycznych.
Większość Polaków (51%) poprawnie ocenia korzyści finansowe płynące z polskiego członkostwa w Unii Europejskiej.
Prawie połowa Polaków (49%) niepoprawnie ocenia korzyści finansowe płynące z polskiego członkostwa w Unii Europejskiej.
RNIRSt2RbzzYT3
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Co piąty ankietowany uważa, że Polska nie otrzymuje z unijnej kasy więcej niż do niej wpłaca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem ministra Kwiecińskiego dla Polski korzystne byłoby podniesienie jej składki członkowskiej i obniżenie świadczeń otrzymywanych przez nasze państwo, aby stała się ona płatnikiem netto. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ponad jedna czwarta Polaków nie posiada wiedzy na temat tego, czy Polska jest płatnikiem, czy beneficjentem netto unijnego budżetu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W pierwszej dekadzie naszego członkostwa w Unii Europejskiej utrzymywała się stała tendencja wzrostowa transferów z unijnego budżetu do naszego państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Co piąty ankietowany uważa, że Polska nie otrzymuje z unijnej kasy więcej niż do niej wpłaca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdaniem ministra Kwiecińskiego dla Polski korzystne byłoby podniesienie jej składki członkowskiej i obniżenie świadczeń otrzymywanych przez nasze państwo, aby stała się ona płatnikiem netto. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ponad jedna czwarta Polaków nie posiada wiedzy na temat tego, czy Polska jest płatnikiem, czy beneficjentem netto unijnego budżetu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W pierwszej dekadzie naszego członkostwa w Unii Europejskiej utrzymywała się stała tendencja wzrostowa transferów z unijnego budżetu do naszego państwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Co piąty ankietowany uważa, że Polska nie otrzymuje z unijnej kasy więcej niż do niej wpłaca.
□
□
Zdaniem ministra Kwiecińskiego dla Polski korzystne byłoby podniesienie jej składki członkowskiej i obniżenie świadczeń otrzymywanych przez nasze państwo, aby stała się ona płatnikiem netto.
□
□
Ponad jedna czwarta Polaków nie posiada wiedzy na temat tego, czy Polska jest płatnikiem, czy beneficjentem netto unijnego budżetu.
□
□
W pierwszej dekadzie naszego członkostwa w Unii Europejskiej utrzymywała się stała tendencja wzrostowa transferów z unijnego budżetu do naszego państwa.
□
□
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tabelą, a następnie wykonaj ćwiczenie.
stosunek do członkostwa Polski w UE
Czy, Pana(i) zdaniem, Polska:
więcej pieniędzy wpłaca do unijnej kasy niż z niej otrzymuje
tyle samo pieniędzy wpłaca do unijnej kasy, ile z niej otrzymuje
więcej pieniędzy otrzymuje z unijnej kasy niż do niej wpłaca
trudno powiedzieć
Zwolennicy (w %)
9
9
56
26
Przeciwnicy (w %)
30
12
28
29
Trudno powiedzieć (w %)
17
6
17
60
Indeks górny Źródło: CBOS, Społeczna ocena wykorzystywania środków europejskich, „Komunikat z badań”, nr 155/2016, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 16.02.2021 r.]. Indeks górny koniecŹródło: CBOS, Społeczna ocena wykorzystywania środków europejskich, „Komunikat z badań”, nr 155/2016, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 16.02.2021 r.].
R1bNOLRQxIy1k
Zwróć uwagę, że odpowiedzi respondentów sumują się do 100% w wierszach, nie w kolumnach tabeli.
Opinie respondentów na temat bilansu wymiany z budżetem unijnym wiążą się z ogólnym nastawieniem do członkostwa Polski w Unii Europejskiej – tylko 28% przeciwników przynależności Polski do UE jest przekonanych, że nasz kraj więcej pieniędzy otrzymuje niż wpłaca, większość (56%) zwolenników naszego członkostwa uważa też, że Polska więcej pieniędzy otrzymuje z unijnej kasy niż do niej wpłaca.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się ze źródłami, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Źródło I
Czy, Pana(i) zdaniem, dla rozwoju Polski ważniejsze jest:
RBakgcH9M1hT4
Źródło II
1
Michał ŻuławińskiIle Polska dostała, a ile wpłaciła do Unii Europejskiej? Tłumaczymy
Fundusze unijne to jednak tylko część korzyści, które Polska gospodarka osiąga w związku z naszym członkostwem. Dzięki traktatowym czterem swobodom - przepływu osób, kapitału, towarów i usług (…) polscy przedsiębiorcy mają dostęp do rynku, obejmującego ponad pół miliarda ludzi (poza UE również Wielka Brytania, Szwajcaria, Norwegia, Lichtenstein i Islandia). Jak przytacza Forum Obywatelskiego Rozwoju, podczas gdy średnia wartość transferów netto z budżetu UE do Polski w latach 2004‑2020 wynosiła 7,7 mld euro rocznie, to już korzyści płynące z udziału naszego kraju we wspólnym rynku przekraczały 40 mld euro rocznie.
bankier Źródło: Michał Żuławiński, Ile Polska dostała, a ile wpłaciła do Unii Europejskiej? Tłumaczymy, 27.11.2020 r., dostępny w internecie: bankier.pl [dostęp 4.01.2021 r.].
R1PWhaRvZX9rw
Przypomnij sobie, z czym związane są cztery swobody wspomniane w artykule.
Rozstrzygnięcie: tak. Uzasadnienie: We fragmencie artykułu mowa jest o tym, że polska gospodarka korzysta na członkostwie nie tylko dzięki unijnym funduszom, ale także dzięki uczestnictwu we wspólnym rynku europejskim. Podobnie pokazują wyniki badań opinii publicznej – aż 72% respondentów uważa, że ważniejsze dla rozwoju Polski jest uczestnictwo we wspólnym rynku.