Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Mb5QdIPzGO21
Ćwiczenie 1
Do cech historiozofii należą... Możliwe odpowiedzi: 1. tłumaczenie winy Boga za zło na świecie., 2. synonimiczne nazywanie jej filozofią prawa., 3. wskazywanie podmiotu dziejów., 4. pogląd, że dzieje są procesem sensownym i poznawalnym.
Rmmbk0goKRgGl1
Ćwiczenie 2
Przejaw najwyższej samoorganizacji ducha obiektywnego stanowi... Możliwe odpowiedzi: 1. religia., 2. tradycja., 3. państwo., 4. filozofia.
R64VnTEQK140a1
Ćwiczenie 3
Każdej z wymienionych epok przyporządkuj charakterystyczne dla niej elementy. epoka pierwsza Możliwe odpowiedzi: 1. okres dziecięcy, 2. despotyzm, 3. okres starości, 4. arystokracja, 5. wolność tylko dla „ludzi”, 6. okres młodzieńczy, 7. monarchia, 8. Rzym, 9. Prusy, 10. wolność tylko dla obywatela, 11. wolność jednostki, 12. wolność powszechna, 13. demokracja, 14. Grecja, 15. Ludy Wschodu, 16. okres dojrzały epoka druga Możliwe odpowiedzi: 1. okres dziecięcy, 2. despotyzm, 3. okres starości, 4. arystokracja, 5. wolność tylko dla „ludzi”, 6. okres młodzieńczy, 7. monarchia, 8. Rzym, 9. Prusy, 10. wolność tylko dla obywatela, 11. wolność jednostki, 12. wolność powszechna, 13. demokracja, 14. Grecja, 15. Ludy Wschodu, 16. okres dojrzały epoka trzecia Możliwe odpowiedzi: 1. okres dziecięcy, 2. despotyzm, 3. okres starości, 4. arystokracja, 5. wolność tylko dla „ludzi”, 6. okres młodzieńczy, 7. monarchia, 8. Rzym, 9. Prusy, 10. wolność tylko dla obywatela, 11. wolność jednostki, 12. wolność powszechna, 13. demokracja, 14. Grecja, 15. Ludy Wschodu, 16. okres dojrzały epoka czwarta Możliwe odpowiedzi: 1. okres dziecięcy, 2. despotyzm, 3. okres starości, 4. arystokracja, 5. wolność tylko dla „ludzi”, 6. okres młodzieńczy, 7. monarchia, 8. Rzym, 9. Prusy, 10. wolność tylko dla obywatela, 11. wolność jednostki, 12. wolność powszechna, 13. demokracja, 14. Grecja, 15. Ludy Wschodu, 16. okres dojrzały
11
Ćwiczenie 4

Podaj przykłady manifestacji trzech sfer heglowskiego ducha.

R86zW8IrLYt41
Duch subiektywny: (Uzupełnij) Duch obiektywny: (Uzupełnij) Duch absolutny: (Uzupełnij).
R1RJyxPMxayhg2
Ćwiczenie 5
W poniższym zestawieniu znajdują się twierdzenia dotyczące heglowskiego Absolutu. Oceń ich prawdziwość. Absolut jest agregatem wszystkich żyjących ciał ludzkich. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Absolut możemy nazwać wszech-jaźnią. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Absolut bierze bezpośredni udział w dziejach. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Absolut przegląda się w dziejach ludzkich, co oznacza, że nie ma żadnego wpływu na nie. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Absolut jest inaczej nazywany duchem subiektywnym. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
R1Aqm7eVxrGA72
Ćwiczenie 6
Zaznacz poprawne możliwości w poniższym tekście dotyczącym heglowskiej teodycei. Teodycea heglowska pozostaje najsłabiej/najwyraźniej/najlepiej opracowanym zagadnieniem pośród jego rozważań. Ukazuje ona, że dzieje służą w pierwszej kolejności duchowi subiektywnemu/obiektywnemu/absolutnemu. Zgodnie z jej założeniami człowiek musi cierpieć, gdyż wymaga tego postęp dziejów/panujący ustrój/dominująca religia. Niestety, sam człowiek nie może zrozumieć dlaczego musi ponosić ofiarę.
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij, czym jest teodycea.

RZJkRSPMw7p6g
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami wyjaśnij czym jest chytrość rozumu.

R1PzZT4bOtTid
(Uzupełnij).