1
Pokaż ćwiczenia:
R1FhPTiGABn4s1
Ćwiczenie 1
Dopasuj pojęcia do ich definicji. płeć Możliwe odpowiedzi: 1. zespół cech o charakterze struktur i funkcji pozwalających podzielić osobniki danego gatunku na dwie grupy – oznaczane jako męskie i żeńskie, odgrywające uzupełniające się role w procesie rozrodu, 2. zdolność jednego genotypu do wytworzenia kilku alternatywnych fenotypów, 3. proces, który prowadzi do powstania osobników jednej z dwóch płci, 4. determinujące płeć chromosomy u rozdzielnopłciowych organizmów eukariotycznych. Płeć osobnika determinuje ich obecność lub ich liczba w stosunku do liczby autosomów determinacja płci Możliwe odpowiedzi: 1. zespół cech o charakterze struktur i funkcji pozwalających podzielić osobniki danego gatunku na dwie grupy – oznaczane jako męskie i żeńskie, odgrywające uzupełniające się role w procesie rozrodu, 2. zdolność jednego genotypu do wytworzenia kilku alternatywnych fenotypów, 3. proces, który prowadzi do powstania osobników jednej z dwóch płci, 4. determinujące płeć chromosomy u rozdzielnopłciowych organizmów eukariotycznych. Płeć osobnika determinuje ich obecność lub ich liczba w stosunku do liczby autosomów plastyczność fenotypowa Możliwe odpowiedzi: 1. zespół cech o charakterze struktur i funkcji pozwalających podzielić osobniki danego gatunku na dwie grupy – oznaczane jako męskie i żeńskie, odgrywające uzupełniające się role w procesie rozrodu, 2. zdolność jednego genotypu do wytworzenia kilku alternatywnych fenotypów, 3. proces, który prowadzi do powstania osobników jednej z dwóch płci, 4. determinujące płeć chromosomy u rozdzielnopłciowych organizmów eukariotycznych. Płeć osobnika determinuje ich obecność lub ich liczba w stosunku do liczby autosomów chromosomy płci Możliwe odpowiedzi: 1. zespół cech o charakterze struktur i funkcji pozwalających podzielić osobniki danego gatunku na dwie grupy – oznaczane jako męskie i żeńskie, odgrywające uzupełniające się role w procesie rozrodu, 2. zdolność jednego genotypu do wytworzenia kilku alternatywnych fenotypów, 3. proces, który prowadzi do powstania osobników jednej z dwóch płci, 4. determinujące płeć chromosomy u rozdzielnopłciowych organizmów eukariotycznych. Płeć osobnika determinuje ich obecność lub ich liczba w stosunku do liczby autosomów
RLCKRgsKnrcJv1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe stwierdzenia na temat systemu X0 typu Protenor. Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje m.in. u pluskwiaków i pasikoników., 2. Samce mają jeden chromosom X (nieparzysta liczba chromosomów)., 3. Występuje bardzo rzadko, u niektórych owadów., 4. Samce mają parę chromosomów XX (parzysta liczba chromosomów).
R1CJhcFXoHi431
Ćwiczenie 3
Dopasuj odpowiednie pojęcia opisujące system XY i system ZW. System XY Możliwe odpowiedzi: 1. XY – heterogametyczna płeć męska, 2. płeć potomka zależna od komórki jajowej, 3. ptaki, niektóre ryby, skorupiaki i owady (np. motyle), wiele gadów, 4. XX – homogametyczna płeć żeńska, 5. XX – homogametyczna płeć męska, 6. XY – heterogametyczna płeć żeńska, 7. płeć potomka zależna od plemnika, 8. ludzie, większość ssaków, niektóre owady (np. muszka owocówka), rośliny dwupienne System ZW Możliwe odpowiedzi: 1. XY – heterogametyczna płeć męska, 2. płeć potomka zależna od komórki jajowej, 3. ptaki, niektóre ryby, skorupiaki i owady (np. motyle), wiele gadów, 4. XX – homogametyczna płeć żeńska, 5. XX – homogametyczna płeć męska, 6. XY – heterogametyczna płeć żeńska, 7. płeć potomka zależna od plemnika, 8. ludzie, większość ssaków, niektóre owady (np. muszka owocówka), rośliny dwupienne
R1P7Qw62NDznS2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Zdecyduj, czy podane niżej stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Pojedyncze geny autosomalne nie mogą determinować płci potomka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zygocie X0 muszki owocówki stosunek liczby chromosomów X do liczby kompletów autosomów 2A wynosi 1X:2A, więc powstanie z niej samiec płodny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. U pszczół występuje tzw. determinacja haplodiploidalna: zestaw 1n (haploidalny) warunkuje rozwój samca, a zestaw 2n (diploidalny) warunkuje rozwój samicy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Temperaturowa determinacja płci ma związek ze sztywnością fenotypową.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. U owadów błonkoskrzydłych w wyniku zapłodnienia rozwija się osobnik żeński, a w przypadku braku zapłodnienia powstaje osobnik męski.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RxSKqnpWVvZEi2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst właściwymi określeniami. HaploidalnaDiploidalna determinacja płci jest powszechna u owadów prostoskrzydłychbłonkoskrzydłych (Hymenoptera), takich jak pszczoły, osy i mrówki. U tych społecznych zwierząt samicesamce są diploidalne (2n), a samicesamce haploidalne (n – ich jądra komórkowe nie zawierają dwóch zestawów chromosomów). W trakcie mejotycznej gametogenezy samice produkują haploidalnediploidalne jaja, a samce w wyniku mitotycznej gametogenezy – haploidalnediploidalne plemniki. Z jaj, które nie uległy zapłodnieniu, powstają samicesamce, a z jaj zapłodnionych – samicesamce.
Na podstawie: Samiec czy samica? Płeć w świecie zwierząt – cz.2, Biomist.pl.
R1Q6LSnlgBC1t2
Ćwiczenie 6
Wskaż błędną informację na temat determinacji płci typu Fumea. Możliwe odpowiedzi: 1. Występuje bardzo rzadko, np. u niektórych owadów., 2. Ten system (typ) nazywany jest również X0., 3. Samice mają parę chromosomów XX (parzysta liczba chromosomów)., 4. Samce mają parę chromosomów XX (parzysta liczba chromosomów).
31
Ćwiczenie 7

Determinacja płci to proces, który prowadzi do powstania osobników jednej z dwóch płci. Podczas determinacji płci istotny jest sygnał wywoławczy, od którego zależy płeć osobnika. Jednym z takich sygnałów może być środowisko rozwoju organizmów. Na przykład u aligatorów płeć warunkowana jest przez temperaturę, w której rozwijają się jaja. Mamy tutaj do czynienia z plastycznością fenotypową.

RmDBpTqypTQu5
Na podstawie powyższej informacji wyjaśnij, czym jest plastyczność fenotypowa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Płeć muszki owocówki zależy od stosunku liczby chromosomów X do liczby kompletów autosomów (2A): 

  • jeśli w zygocie XX stosunek ten wynosi 2X : 2A, będzie to samica; 

  • jeśli w zygocie XY stosunek ten wynosi 1X : 2A, będzie to samiec płodny; 

  • jeśli w zygocie X0 stosunek ten wynosi 1X : 2A, będzie to samiec bezpłodny.

RpAgBwD1uq4uw
Na podstawie powyższej informacji wyjaśnij, określ znaczenie genów znajdujących się na chromosomie Y w kształtowaniu fenotypu samca muszki owocowej. (Uzupełnij).