Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RDtDD2SPzgK1X1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Może być więcej niż jedna poprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkie fluorowce dążą do uzyskania trwałych konfiguracji elektronowych gazów szlachetnych, chętnie przyłączają proton, tworząc jedno ujemne aniony., 2. Najtrwalszym stopniem utlenienia fluorowców jest stopień -I., 3. Fluor na -II stopniu utlenienia jest najbardziej aktywną formą., 4. Z wieloma substancjami fluor reaguje gwałtownie, a nawet wybuchowo.
R1GbEvWceTRx81
Ćwiczenie 2
jod Możliwe odpowiedzi: 1. żółtozielony gaz rozpuszczalny w wodzie, jego wodny roztwór ma właściwości wybielające, 2. żółtozielony toksyczny gaz, który gwałtownie reaguje z większością pierwiastków, nie istnieje tlenek tego pierwiastka, 3. lotna brunatna ciecz o nieprzyjemnym zapachu, powszechnie stosowana jako odczynnik w chemii organicznej, 4. nietrwały, mało znany pierwiastek, przypuszczalnie tworzący związki z wodorem i metalami, 5. substancja krystaliczna, która łatwo sublimuje tworząc fioletowe pary brom Możliwe odpowiedzi: 1. żółtozielony gaz rozpuszczalny w wodzie, jego wodny roztwór ma właściwości wybielające, 2. żółtozielony toksyczny gaz, który gwałtownie reaguje z większością pierwiastków, nie istnieje tlenek tego pierwiastka, 3. lotna brunatna ciecz o nieprzyjemnym zapachu, powszechnie stosowana jako odczynnik w chemii organicznej, 4. nietrwały, mało znany pierwiastek, przypuszczalnie tworzący związki z wodorem i metalami, 5. substancja krystaliczna, która łatwo sublimuje tworząc fioletowe pary fluor Możliwe odpowiedzi: 1. żółtozielony gaz rozpuszczalny w wodzie, jego wodny roztwór ma właściwości wybielające, 2. żółtozielony toksyczny gaz, który gwałtownie reaguje z większością pierwiastków, nie istnieje tlenek tego pierwiastka, 3. lotna brunatna ciecz o nieprzyjemnym zapachu, powszechnie stosowana jako odczynnik w chemii organicznej, 4. nietrwały, mało znany pierwiastek, przypuszczalnie tworzący związki z wodorem i metalami, 5. substancja krystaliczna, która łatwo sublimuje tworząc fioletowe pary astat Możliwe odpowiedzi: 1. żółtozielony gaz rozpuszczalny w wodzie, jego wodny roztwór ma właściwości wybielające, 2. żółtozielony toksyczny gaz, który gwałtownie reaguje z większością pierwiastków, nie istnieje tlenek tego pierwiastka, 3. lotna brunatna ciecz o nieprzyjemnym zapachu, powszechnie stosowana jako odczynnik w chemii organicznej, 4. nietrwały, mało znany pierwiastek, przypuszczalnie tworzący związki z wodorem i metalami, 5. substancja krystaliczna, która łatwo sublimuje tworząc fioletowe pary chlor Możliwe odpowiedzi: 1. żółtozielony gaz rozpuszczalny w wodzie, jego wodny roztwór ma właściwości wybielające, 2. żółtozielony toksyczny gaz, który gwałtownie reaguje z większością pierwiastków, nie istnieje tlenek tego pierwiastka, 3. lotna brunatna ciecz o nieprzyjemnym zapachu, powszechnie stosowana jako odczynnik w chemii organicznej, 4. nietrwały, mało znany pierwiastek, przypuszczalnie tworzący związki z wodorem i metalami, 5. substancja krystaliczna, która łatwo sublimuje tworząc fioletowe pary
RwxG3msbFMHm81
Ćwiczenie 3
Wszystkie fluorowce dążą do uzyskania trwałych konfiguracji elektronowych 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony, chętnie przyłączają 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony, tworząc 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony ujemne 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony. Najtrwalszym stopniem utlenienia tych pierwiastków jest stopień 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony. Spośród nich 1. kationy, 2. elektron, 3. -II, 4. gazów szlachetnych, 5. -I, 6. dwu, 7. jedno, 8. proton, 9. fluor, 10. brom, 11. aniony jest najbardziej aktywnym pierwiastkiem.
11
Ćwiczenie 4

Który z fluorowców – chlor czy brom – jest lepszym utleniaczem. Uzasadnij swoją odpowiedź, wykorzystując informacje o budowie atomu.

RfTlQXiKb40Ja
Odpowiedź: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapisz równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej, które udowodni, który z fluorowców – brom czy jod jest aktywniejszy chemicznie.

RLWoZTl7YTI9O
(Uzupełnij).
R1I7wJ1AremSs
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Pewien jon X- ma konfigurację elektronową 1s22s22p63s23p6.

  1. Podaj symbol i liczbę elektronów walencyjnych atomu X w stanie podstawowym.

  2. Podaj nazwę pierwiastka, który jest izoelektronowy (ma taka samą liczbę elektronów jak jon X-).

  3. Podaj wzory dwóch kationów izoelektronowych z jonem X-.

  4. Pierwiastek X ma liczbę masową A=35. Opisz skład jądra atomowego oraz określ całkowitą liczbę elektronów atomu pierwiastka X, którego liczba masowa wynosi 35.

RxtPvN1Nb5o3h
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R82LsoeegsfFg
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 7

Zaprojektuj doświadczenie, w którym udowodnisz, ze chlor jest bardziej aktywny niż brom. Projekt powinien zawierać słowny opis procedury wykonania doświadczenia, obserwacje oraz wnioski poparte odpowiednimi równaniami reakcji w formie jonowej skróconej.

RpWE4vuvgGbux
Opis: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
RH25cLSUafYtV
Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Równanie reakcji: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego fluor jest najmocniejszym utleniaczem wśród pierwiastków?

R19CHZz9MYnP4
Odpowiedź: (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9

Napisz równanie reakcji w formie cząsteczkowej:

  1. roztwarzania tlenku krzemu(IV) będącego głównym składnikiem szkła w kwasie fluorowodorowym;

  2. zachodzącej w czasie wprowadzania gazowego chloru do wody;

  3. syntezy chlorowodoru z pierwiastków w obecności światła;

  4. rozkładu kwasu bromowego(I) pod wpływem światła.

R1RIXBpwiblep
(Uzupełnij).
R1AH9eqOj7dYp
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 10

Znana ci jest charakterystyczna reakcja jodu ze skrobią. Czy reakcję tę można wykorzystać, poszukując odpowiedzi na następujący problem badawczy? Czy jodek sodu reaguje z chlorem?

Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli udzielić odpowiedzi na to pytanie. Zapisz obserwacje i wnioski. Zapisz odpowiednie równanie w formie jonowej skróconej.

RHBianU5ZungA
Instrukcja wykonania doświadczenia: (Uzupełnij). Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Rz7vw9ILWrBnB
Opis doświadczenia: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij). Równanie reakcji: (Uzupełnij).