Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RDRv6wx6wVr02
Przyporządkuj podane informacje opisujące transportu związków azotowych u roślin do formy jonu, której dotyczą. Jony amonowe Możliwe odpowiedzi: 1. Do liścia transportowane są już w formie aminokwasów, 2. Są magazynowane w wakuolach komórek liści, 3. W korzeniu ulegają asymilacji do aminokwasów, 4. Do komórek liści docierają głównie w postaci niezmienionej, 5. Transport do komórki odbywa się na zasadzie symportu z kationami, 6. Ich pobieranie przebiega jako antyport protonów Jony azotanowe Możliwe odpowiedzi: 1. Do liścia transportowane są już w formie aminokwasów, 2. Są magazynowane w wakuolach komórek liści, 3. W korzeniu ulegają asymilacji do aminokwasów, 4. Do komórek liści docierają głównie w postaci niezmienionej, 5. Transport do komórki odbywa się na zasadzie symportu z kationami, 6. Ich pobieranie przebiega jako antyport protonów
1
Ćwiczenie 2
R1EGpAsLBorkp
Ułóż w prawidłowej kolejności etapy asymilacji związków azotu w komórkach roślinnych. Elementy do uszeregowania: 1. Przyłączenie jonów amonowych do glutaminianu, 2. Transport azotynów do chloroplastów lub proplastydów, 3. Redukcja azotanów do azotynów w cytozolu, 4. Powstanie glutaminy, 5. Redukcja azotynów do jonów amonowych, 6. Glutamina staje się substratem do syntezy aminokwasów
1
Ćwiczenie 3
RWcjy0s1aty4E
Zaznacz etapy w asymilacji siarki, które są podobne do tych występujących w przebiegu asymilacji azotu. Możliwe odpowiedzi: 1. Pobieranie z udziałem specyficznego przenośnika, 2. Transport do liści, 3. Redukcja w cytozolu komórek, 4. Wnikanie do chloroplastów z udziałem przenośnika fosforanowego, 5. Deponowanie nadmiaru w wakuoli
2
Ćwiczenie 4
R16ArOO2tkL0Y
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Cysteina to aminokwas, który u roślin może być łatwo zastąpiony, ponieważ nie pełni istotnych funkcji – jest wykorzystywana jedynie do budowy barwników roślinnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stosowanie nawozów azotowych na szeroką skalę jest niekorzystne dla roślin, ponieważ w glebach uprawnych azot występuje w nadmiarze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Azot jako składnik mineralny jest roślinom niezbędny, gdyż wykorzystują go do syntezy aminokwasów, białek, kwasów nukleinowych oraz chlorofilu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5
R11g2dMKxqYvZ
Przyporządkuj podane poniżej opisy do odpowiadających im pojęć. Cysteina Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj transportu aktywnego, dzięki któremu azotany transportowane są do komórki wspólnie z protonami, 2. Miejsce w komórce, w którym magazynowany jest nadmiar siarczanów, jak i azotanów, 3. Aminokwas wytwarzany w komórkach roślinnych, zawierający grupę tiolową Symport Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj transportu aktywnego, dzięki któremu azotany transportowane są do komórki wspólnie z protonami, 2. Miejsce w komórce, w którym magazynowany jest nadmiar siarczanów, jak i azotanów, 3. Aminokwas wytwarzany w komórkach roślinnych, zawierający grupę tiolową Wakuola Możliwe odpowiedzi: 1. Rodzaj transportu aktywnego, dzięki któremu azotany transportowane są do komórki wspólnie z protonami, 2. Miejsce w komórce, w którym magazynowany jest nadmiar siarczanów, jak i azotanów, 3. Aminokwas wytwarzany w komórkach roślinnych, zawierający grupę tiolową
2
Ćwiczenie 6
R11XPuafl9SqO
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Siarkachromkrzem jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania roślin. Występuje on w aminokwasach, a mostki, które tworzy warunkują powstanie struktury II- i III-rzędowej w cukrachbiałkachtłuszczach. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na azot, malejewzrasta zapotrzebowanie na siarkęchromkrzem u roślin. U niektórych gatunków dostarczanie tego pierwiastka powinno być większe niż u innych, ze względu na metabolizm pierwotnywtórny.
31
Ćwiczenie 7

„W uprawie roślin bobowatych na ogół nie stosuje się nawożenia azotowego. Odstąpienie od tego zabiegu jest możliwe dzięki bakteriom symbiotycznym, które zaopatrują rośliny w azot, będący jednym z najważniejszych pierwiastków plonotwórczych”.

Indeks górny Źródło: Katarzyna Szulc, Dobroczynne bakterie brodawkowe (rozmowa z prof. Stefanem Martyniukiem), „Farmer” 2016, nr 3. Indeks górny koniec

RsdvdHwqgD0Bl
Wyjaśnij, na czym polega symbioza bakterii brodawkowych z roślinami bobowatymi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Rmm2bBCAUkX0p
Wyjaśnij, dlaczego asymilacja siarczanów wymaga tak dużego nakładu energii. (Uzupełnij).