11
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Napisz program, który sprawdzi, czy wartość zmiennej liczba jest większa niż środkowy element n-elementowej tablicy zbior o nieparzystej liczbie elementów.

Przetestuj działanie programu dla następujących danych:

  • zbior = {5, 645, 436, 43, 654, 765, 324, 476, 545, 765, 534, 7643, 432, 4753, 2345, 745, 54, 265, 6547, 7645, 7654}

  • n = 21

  • liczba = 456

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • zbiorn-elementowa tablica liczb naturalnych

  • n – liczba naturalna nieparzysta; liczba elementów tablicy zbior

  • liczba – liczba naturalna

Wynik:

Na standardowym wyjściu wyświetlany jest komunikat tak, jeśli liczba jest większa niż środkowy element tablicy zbior, lub nie w przeciwnym wypadku.

RbYVMmGESnOK7
Wysłuchaj nagrania abstraktu, wyodrębnij jego części i nadaj im tytuły.
21
Ćwiczenie 2

Napisz program, który sprawdzi, ile razy wartość liczba pojawiła się w  n-elementowej tablicy zbior.

Przetestuj działanie programu dla następujących danych:

  • zbior = {4, 6, 7, 2, 4, 6, 7, 7, 5, 4, 3, 1, 5, 4, 7, 9, 4, 5, 7, 9, 5, 3, 5, 7, 8, 6, 4, 5, 6}

  • n = 29

  • liczba = 5

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • zbiorn-elementowa tablica liczb naturalnych

  • n – liczba naturalna dodatnia; liczba elementów tablicy zbior

  • liczba – liczba naturalna

Wynik:

Na standardowym wyjściu wyświetlana jest liczba naturalna: liczba wystąpień wartości liczba.

R18DXJ1RcNMqf
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
31
Ćwiczenie 3

Pan Henryk wziął udział w loterii „Szczęśliwy traf”, wybierając liczby, które mogły się powtarzać w losowaniu. Zapisał je na n-elementowej liście losy. Po tygodniu organizator loterii udostępnił posortowaną nierosnąco m-elementową listę wygrywających liczb wygrywajaceLiczby. Tym razem liczby nie mogły się powtarzać, powstała więc lista posortowana malejąco. Punkty przyznawane są uczestnikom, gdy na ich losie pojawią się liczby z wygrywającej puli - za każdą wytypowaną liczbę dostaje się 1 punkt. Punkty za tę samą wygrywającą liczbę można otrzymywać wielokrotnie. Sprawdź, ile punktów uzyskał pan Henryk. Wykorzystaj algorytm wyszukiwania binarnego.

Przetestuj działanie programu dla następujących danych:

  • losy = {31, 47, 23, 48, 8, 38, 13, 25, 13, 32, 24, 5, 28, 30, 16, 13, 24, 18, 15, 16, 13, 11, 2, 21, 9, 2, 7}

  • n = 27

  • wygrywajaceLiczby = {42, 31, 28, 23, 16, 13, 8, 7, 4, 2}

  • m = 10

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • m – liczba naturalna, liczba elementów tablicy wygrywajaceLiczby

  • n – liczba naturalna; liczba elementów w tablicy losy

  • losyn-elementowa tablica liczb naturalnych, liczby mogą się powtarzać

  • wygrywajaceLiczbym-elementowa tablica liczb naturalnych, posortowanych malejąco

Wynik:

Na standardowym wyjściu wyświetlana jest łączna liczba punktów uzyskanych przez pana Henryka.

RB0ArsYPcgagD
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
31
Ćwiczenie 4

W magicznej wieży czarodzieja znajduje się n pomieszczeń, w każdym zaś umieszczone są teleporty do innych pomieszczeń w wieży. Czarodziej, patrząc na listę pokoi listaPokoi, zastanawia się, czy nie stworzył pokoju anomalii, tzn. takiego, do którego można się teleportować z każdego pokoju, ale nie można się z niego teleportować do żadnego innego pokoju. Pomóż czarodziejowi sprawdzić, czy istnieje pokój anomalii, a jeśli tak, wskaż jego numer na liście pokoi.

Przetestuj działanie programu dla n = 7 i następującej listy pokoi:

Linia 1. listaPokoi znak równości otwórz nawias klamrowy. Linia 2. otwórz nawias klamrowy false przecinek false przecinek true przecinek true przecinek false przecinek true przecinek true zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 3. otwórz nawias klamrowy true przecinek false przecinek true przecinek true przecinek false przecinek false przecinek true zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 4. otwórz nawias klamrowy true przecinek false przecinek true przecinek true przecinek false przecinek false przecinek false zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 5. otwórz nawias klamrowy false przecinek false przecinek false przecinek false przecinek false przecinek false przecinek false zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 6. otwórz nawias klamrowy true przecinek true przecinek true przecinek true przecinek true przecinek false przecinek true zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 7. otwórz nawias klamrowy false przecinek true przecinek false przecinek true przecinek true przecinek true przecinek false zamknij nawias klamrowy przecinek. Linia 8. otwórz nawias klamrowy true przecinek false przecinek true przecinek true przecinek false przecinek true przecinek false zamknij nawias klamrowy. Linia 9. zamknij nawias klamrowy średnik.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • n – liczba naturalna dodatnia; liczba pokoi w wieży

  • listaPokoi – dwuwymiarowa tablica wartości logicznych rozmiaru n na n, wartość true na pozycji listaPokoi[x][y] oznacza teleport z pokoju o numerze x do pokoju o numerze y; przy założeniu, że: x,y < n

Wynik:

Na standardowym wyjściu wyświetlany jest komunikat: nie istnieje pokój anomalii, gdy nie ma pokoju anomalii, lub w przeciwnym wypadku - numer tego pomieszczenia.

R14HZSJaaP5kd
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.