Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Spośród wymienionych wydarzeń XVIII w. wskaż wydarzenie, które było chronologicznie pierwsze, i to, które było ostatnie. W tabeli obok wydarzenia chronologicznie pierwszego wpisz cyfrę 1, obok ostatniego cyfrę 5.

RnOFB7VFqHf8z
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2

Każdemu przedstawicielowi epoki oświecenia przyporządkuj pogląd, który głosił. Wybierz go spośród oznaczonych literami A–D.  W każdym wierszu tabeli zaznacz właściwą literę.

R1W7ASB0scXpD
Łączenie par. A. Poznanie kształtuje się przez doświadczenie; wszystko poza tym jest hipotezą
B. koncepcja umowy społecznej
C. teoria podziału władzy
D. teoria poznania. Charles Luis Montesgiue. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Jean Jacques Rousseau. Możliwe odpowiedzi: A, B, C, D
111
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

W ciągu XVIII wieku […] zmiany natury gospodarczej i społecznej prowadziły do wykształcenia się społeczeństw przemysłowych, w których wystąpiły nowe zjawiska ludnościowe. Dotychczasowy, stabilny obraz rozwoju społeczeństw został gwałtownie zaburzony. […].

cŹródło: Wielka Historia Świata, t. 8., Świat w XVIII wieku, Warszawa 2006, s. 29.
R2tYwVCF0haHn
Rozstrzygnij, czy zmiany, o których mowa w źródle, dotyczyły wzrostu czy spadku liczby ludności w Europie w okresie podanym w tekście. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wiedzy własnej. Możliwe odpowiedzi: 1. wzrost liczby ludności, 2. spadek liczby ludności
Rg2bswbbBO6FH
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4

Podanym w tabeli opisom przyporządkuj pojęcia. Poprawne pojęcie przeciągnij we właściwe miejsce w tabeli.

R1W85NNykOafm
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższą ilustracją i wykonaj na jej podstawie polecenie.

RTv5ZBTitgiMp
Na podstawie: By M. P. - Bibliothèque nationale de France
Źródło: domena publiczna.
RPKCNRgnYVqrT
Rozstrzygnij, czy karykatura zaprezentowana w źródle nawiązuje do przyczyn czy do skutków rewolucji we Francji XVIII wieku. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści źródła oraz własnej wiedzy. Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyn, 2. skutków
RTELmFzmAfvlD
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenia.

Przedtem bez żadnych intryg, bez najmniejszej zdrady

Jeden poseł mógł wstrzymać sejmowe obrady,

Jeden ojczyzny całej trzymał w ręku wagę,

Powiedział: „nie pozwalam”, i uciekł na Pragę

Cóż mu kto zrobił: jeszcze, że taki przedni wniosek

Miał promocje i dostał czasem kilka wiosek

c1 Źródło: J.U. Niemcewicz, Powrót posła, Wrocław 1961, s. 46.
R13XMf9OLABPa
Rozstrzygnij, czy utwór nawiązuje do przyczyn zaborów Rzeczypospolitej. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści utworu oraz własnej wiedzy. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
R1dFVlo2qYIZB
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z podanymi źródłami i wykonaj polecenia.

Źródło A.

W kilka godzin po wysłaniu mojego ostatniego raportu, […] o świcie, wybuchła w Warszawie z całą siłą rewolucja. Zaczęło się od zaczepki między pikietą rosyjską a oddziałem konnej gwardii […]. Dewastowano wszystko, co symbolizowało Rosję. […] Lud [...] jest zajęty organizowaniem władzy.  […] Mówi się, że ma tutaj nadciągnąć Kościuszko.

c2[w:] Wielka Historia Polski, t. 6, S. Grodziski, Polska w czasach przełomu (1764–1815), Kraków 2004, s. 163.

Źródło B.

R1ap15L1jGoaT
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Wielka historia Polski, licencja: CC BY-SA 3.0.
RiJCuAcmoSF31
Rozstrzygnij, czy mapa nawiązuje do działań w czasie powstania narodowego opisanego w źródle A. Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
R1XfhLEOMlDIl
Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści źródeł oraz własnej wiedzy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozważ, czy można było uniknąć rozbiorów Rzeczypospolitej.

RjgkuH8naSAXC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).