1
Pokaż ćwiczenia:
R2KZjhy2zDxNs1
Ćwiczenie 1
Spośród podanych poniżej równań reakcji wybierz reakcje redoks. Możliwe odpowiedzi: 1. CuSO4+NiNiSO4+Cu, 2. MgO+2 HClMgCl2+H2O, 3. Ag+2 HNO3(stęż.)AgNO3+NO2+H2O, 4. CaO+H2OCaOH2, 5. 2 KClO32 KCl+3 O2
1
Ćwiczenie 2
RrDvcpcQYUjcg1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw7rY6j40dipI
1
Ćwiczenie 3

Siarczany(IV) mają właściwości redukujące. Przeprowadzono reakcję przedstawioną na rysunku poniżej i zapisano ją równaniem:

Siarczany(IV) mają właściwości redukujące. Przeprowadzono reakcję. Zapoznaj się z jej opisem.

K2 Cr2 O7+4 H2SO4+3 Na2SO3Cr2SO43+K2SO4+3 Na2SO4+4 H2O
RQM9QIY7qcR0s
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwOiqBwkXELa1
Na podstawie powyższych informacji wskaż poprawne wyrażenia. W wyniku redukcji 1 mol jonów Cr2O72- pobiera/oddaje 1 /3 /6/ 8 moli elektronów. W wyniku tego procesu powstają 2 mole jonów Cr3+/CrO4-.
W wyniku utlenienia 1 mol jonów SO32-pobiera/oddaje 1 /2 /3/ 8 mole elektronów. W wyniku tego procesu powstaje 1 mol jonów SO42-/S2-.
21
Ćwiczenie 4

Azotany(V) mają silne właściwości utleniające, np. azotan(V) sodu w trakcie ogrzewania ulega rozkładowi z wydzieleniem azotanu(III) sodu oraz tlenu. Zapisz równanie zachodzącej reakcji. Wskaż zarówno atom, który pełni rolę utleniacza, jak i reduktor.

Rb3j5qYcKMPro
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1FvDhYHhHfRi
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Puszki stalowe na konserwy są pokryte warstwą antykorozyjną. Jednak w czasie otwierania puszki warstwa ta często ulega uszkodzeniu i żelazo, będące głównym składnikiem puszki, ulega utlenieniu z wytworzeniem m.in. tlenków żelaza. Dlatego po otwarciu puszki jedzenie powinno się przenieść do innego pojemnika.

Czy korozja żelaza wchodzącego w skład stali polega na jego utlenieniu, czy redukcji? Odpowiedź uzasadnij.

Rl8J55y7yXlSZ
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R4cqGRhKRm2nZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapisz reakcje chemiczne zachodzące w każdej z probówek. Wskaż, które pierwiastki zmieniają swoje stopnie utlenienia, oraz zapisz, w jaki sposób zmieniają się te wartości przy użyciu równań procesów utleniania i redukcji.

RhaexGfoVYizC
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Iq7UZj6BrRy
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1RTuD3Bt2Ca9
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Azotany(III) mogą pełnić funkcję reduktorów. Przeprowadzono reakcję, w której 2 mole manganianu(VII) potasu reagują z 3 molami azotanu(III) potasu w obecności 1 mola cząsteczek wody, tworząc 2 mole tlenku manganu(IV), 3 mole azotanu(V) potasu oraz 2 mole wodorotlenku potasu. Zapisz równanie zachodzącej reakcji.  Wskaż wzór związku pełniącego rolę utleniacza oraz wzór związku pełniącego rolę reduktora.

RvGju0sUJt6MI
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1AhXGcQAbFw5
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz, w których probówkach, przedstawionych na poniższym rysunku, zachodzą reakcje chemiczne. Zapisz ich równania.

Wybierz, w których opisanych probówkach zachodzą reakcje chemiczne. Zapisz ich równania.

R1a7KnGWgM7zN
Schemat doświadczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RDvAkbu1uUFAK
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R13Gd4e5EaQsv
(Uzupełnij).