Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RriH08mOkxnIU1
Ćwiczenie 1
Kolorem zielonym zaznacz zachowania niewyuczone, a fioletowym - wyuczone. Ssanie piersi przez niemowlę Jazda samochodem Przędzenie sieci przez pająka Otrzepywanie wody z futra przez psa Przemieszczanie się młodych żółwi morskich w kierunku oceanu Skakanie przez skakankę
Ćwiczenie 1
RwEVb96SMNkur
Zaznacz, które z tych zachowań są niewyuczone: Możliwe odpowiedzi: 1. Ssanie piersi przez niemowlę, 2. Jazda samochodem, 3. Przędzenie sieci przez pająka, 4. Otrzepywanie wody z futra przez psa, 5. Przemieszczanie się młodych żółwi morskich w kierunku oceanu, 6. Skakanie przez skakankę
Rr2fZ8DKinb441
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podane informacje do odpowiednich rodzajów warunkowania. Warunkowanie klasyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Jednym z jego twórców jest Burrhus Skinner, 2. Inna nazwa tego warunkowania to warunkowanie Pawłowa, 3. Nie wymaga czynnej aktywności ruchowej uczącego się, 4. Przykładem może być nauka psów wykonywania komend, 5. Dzięki temu warunkowaniu można uzyskać reakcję wydzielania śliny na dowolny obojętny sygnał, 6. Wymaga aktywnego udziału uczącego się Warunkowanie instrumentalne Możliwe odpowiedzi: 1. Jednym z jego twórców jest Burrhus Skinner, 2. Inna nazwa tego warunkowania to warunkowanie Pawłowa, 3. Nie wymaga czynnej aktywności ruchowej uczącego się, 4. Przykładem może być nauka psów wykonywania komend, 5. Dzięki temu warunkowaniu można uzyskać reakcję wydzielania śliny na dowolny obojętny sygnał, 6. Wymaga aktywnego udziału uczącego się
RwCUK4vC6SBbX1
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłowe dokończenie zdania: "Uczenie się to stosunkowo trwała zmiana zachowania, która... Możliwe odpowiedzi: 1. jest wrodzona.", 2. występuje tylko u ludzi.", 3. może zachodzić przez obserwowanie innych."
R1ekh5z3BOgxC1
Ćwiczenie 4
Zaznacz wszystkie czynniki zwiększające skuteczność warunkowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Brak dystraktorów, 2. Obecność silnej motywacji, 3. Duża ilość powtórzeń, 4. Stałe warunki przy przeprowadzaniu powtórzeń, 5. Jak najszybsze podanie bodźca apetytywnego lub awersyjnego, 6. Odroczenie podania bodźca apetytywnego lub awersyjnego, 7. Zmieniające się warunki przy przeprowadzaniu powtórzeń, 8. Jak najmniejsza ilość powtórzeń
R1DEWR2QR10d22
Ćwiczenie 5
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Warunkowanie klasyczne jest to nabywanie nowych reakcji warunkowych dzięki kojarzeniu dwóch powtarzających się bodźców, które wcześniej nie były ze sobą skojarzone.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bodziec apetytywny to bodziec wywołujący stan fizycznego bólu lub negatywnych odczuć psychicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Uczenie się poprzez nabywanie odruchów warunkowych znajduje najlepsze zastosowanie u małych dzieci lub zwierząt.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RHyB1dmxUg4ls2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania. Odruchy warunkowe to nabyte/wrodzone reakcje organizmu. Powstanie odruchów warunkowych wynika z niepowtarzalności/powtarzalności pewnych sytuacji oraz integracyjnej funkcji mózgowia. Powstają one w procesie zwanym uwarunkowaniem/warunkowaniem, który prowadzi do wyuczenia reakcji korzystnych i eliminacji zachowań niekorzystnych. Reakcja warunkowa pełni funkcje adaptacyjne i przygotowuje organizm do przyjęcia bodźca warunkowego/bezwarunkowego. Odruchy warunkowe są zmienne/niezmienne i nie mogą/mogą zostać zapomniane. Warunkowanie należy do synestetycznego/asocjacyjnego typu uczenia się.
31
Ćwiczenie 7
R1NbeDyqHaiit
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkEHVyue4Supu
Na ilustracji powyższej przedstawiono doświadczenie Pawłowa. Określ, jaki to typ warunkowania oraz co jest odruchem bezwarunkowym, a co odruchem warunkowym i bodźcem warunkowym. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RFV17bzBqhX5E
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1OsDxHTqdyTF
Osoby uzależnione od narkotyków czy alkoholu zazwyczaj sięgają po te używki w dobrze znanym otoczeniu, może to być np. pomieszczenie w domu. Miejsce to kojarzy się osobom uzależnionym ze spożywaniem substancji psychoaktywnych. Gdy znajdą się w tym otoczeniu ich organizm zaczyna reagować w konkretny sposób, pojawiają się objawy takie jak: wzmożona wrażliwość na ból, obniżona temperatura ciała czy ogólny dyskomfort. Są to reakcje przeciwne do tych pojawiających się po spożyciu substancji psychoaktywnych, powodują one chęć zażycia substancji i zazwyczaj do niego doprowadzają. Objawy te nie występują w miejscach, które nie są kojarzone przez człowieka z przyjmowaniem alkoholu czy narkotyków. Wyjaśnij, jaki mechanizm/proces powoduje wystąpienie objawów u osób uzależnionych w otoczeniu, gdzie zazwyczaj spożywają substancje psychoaktywne. (Uzupełnij).