Sprawdź się
Kolorem zielonym zaznacz zachowania niewyuczone, a fioletowym – wyuczone.
{zielony}Ssanie piersi przez niemowlę{/zielony}
{fioletowy}Jazda samochodem{/fioletowy}
{zielony}Przędzenie sieci przez pająka{/zielony}
{zielony}Otrzepywanie wody z futra przez psa{/zielony}
{zielony}Przemieszczanie się młodych żółwi morskich w kierunku oceanu{/zielony}
{fioletowy}Skakanie przez skakankę{/fioletowy}
Przyporządkuj podane informacje do odpowiednich rodzajów warunkowania.
Dzięki temu warunkowaniu można uzyskać reakcję wydzielania śliny na dowolny sygnał., Wymaga aktywnego udziału uczącego się., Jednym z jego badaczy był Burrhus F. Skinner., Inna nazwa tego warunkowania to warunkowanie Pawłowa., Nie wymaga czynnej aktywności ruchowej uczącego się., Przykładem może być uczenie psów wykonywania komend.
| Warunkowanie klasyczne | |
|---|---|
| Warunkowanie instrumentalne |
Wybierz prawidłowe dokończenie zdania.
Uczenie się to stosunkowo trwała zmiana zachowania, która…
- jest wrodzona.
- występuje tylko u ludzi.
- może zachodzić przez obserwowanie innych.
Zaznacz wszystkie czynniki zwiększające skuteczność warunkowania.
- Brak dystraktorów
- Obecność silnej motywacji
- Duża liczba powtórzeń
- Stałe warunki przy przeprowadzaniu powtórzeń
- Jak najszybsze podanie bodźca apetytywnego lub awersyjnego
- Odroczenie podania bodźca apetytywnego lub awersyjnego
- Zmieniające się warunki przy przeprowadzaniu powtórzeń
- Jak najmniejsza liczba powtórzeń
Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
| Prawda | Fałsz | |
| Warunkowanie klasyczne to nabywanie nowych reakcji warunkowych dzięki kojarzeniu dwóch powtarzających się bodźców, które wcześniej nie były ze sobą skojarzone. | □ | □ |
| Bodziec apetytywny to bodziec wywołujący stan fizycznego bólu lub negatywnych odczuć psychicznych. | □ | □ |
| Uczenie się poprzez nabywanie odruchów warunkowych znajduje najlepsze zastosowanie u małych dzieci lub zwierząt. | □ | □ |
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania.
Odruchy warunkowe to {#nabyte}{wrodzone} reakcje organizmu. Ich powstanie wynika z {niepowtarzalności}{#powtarzalności} pewnych sytuacji oraz integracyjnej funkcji mózgowia. Proces ich powstawania, zwany {uwarunkowaniem}{#warunkowaniem}, prowadzi do wyuczenia reakcji korzystnych i eliminacji zachowań niekorzystnych. Reakcja warunkowa pełni funkcję adaptacyjną i przygotowuje organizm do przyjęcia bodźca {warunkowego}{#bezwarunkowego}. Odruchy warunkowe są {#zmienne}{niezmienne} i {nie mogą}{#mogą} zostać zapomniane. Warunkowanie należy do {synestetycznego}{#asocjacyjnego} typu uczenia się.
