Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przekleństwo [...] nieraz lubi zataić się w rzeczach – odpowiedz, jak rozumiesz ten przesąd wypowiedziany przez matkę Piotra? W swojej odpowiedzi odwołaj się do przywołanych fragmentów powieści (sekcja: Przeczytaj).

R15azhEJrYfm4
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Przypomnij historię zgubionego buta. Uzupełnij plan wydarzeń związany z tym epizodem z dzieciństwa bohatera.

RCVqA5g5iEkJm
1. Wysiedlenie całej rodziny: dziadków, wujostwa i rodziców głównego bohatera ze wsi, przez którą przechodził front wojenny. 2. (Uzupełnij) 3. Piesza wędrówka rodziny: matki, ojca i syna do sąsiedniej gminy w celu objęcia przez ojca posady sekretarza. 4. (Uzupełnij) 5. Postój i postanowienie matki o zdjęciu chłopcu butów. 6. (Uzupełnij) 7. Dotarcie do sąsiedniej gminy i rozpacz z powodu zagubienia jednego buta. 8. (Uzupełnij) 9 Ponowna przeprawa przez San i powrót do wsi wyjściowej. 10. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym fragmentem i odnieś się do kontekstu cytatu w powieści. Określ, czy podane zdania są poprawne i zgodne z treścią książki, czy nie.

Wiesław Myśliwski Widnokrąg

Najlepiej więc zacząć od sygnetu. Od sygnetu rozmowa sama toczyłaby się dalej, nie musiałbym wiele mówić, to ona czułaby się w obowiązku wyrazić żal, a ten żal byłby częściowo i nade mną (...).

2 Źródło: Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Kraków 2019, s. 463.
R1eUJpi3F5Csr
Rozmowa odbyła się pomiędzy Anną i Piotrem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przedstawiona w cytacie wypowiedź miał miejsce na zabawie szkolnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sygnet był spuścizną po ojcu, wygraną podczas gry w karty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohater otrzymał na zabawę pierścień od matki jako talizman na szczęście. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Matka obawiała się zguby, ponieważ zachowała sygnet i własne obrączki na czarną godzinę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sygnet był za mały, więc Piotr trzymał go na małym palcu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Całą zabawę bohater powieści zginał sztywno rękę, żeby nie zgubić cennej biżuterii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. O życzeniowym charakterze wypowiedzi świadczy tryb orzekający czasowników zastosowany w cytacie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wyrażony żal dziewczyny dotyczyłby śmierci ojca i sieroctwa chłopca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Młodzieniec chciał pochwalić się tym, że ojciec był oficerem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozmowa była wydumana i nigdy do niej nie doszło. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Co historia zgubionego buta mówi o losie matki oraz innych Polaków podczas II wojny światowej? Sformułuj odpowiedź, odnosząc się do odpowiednich fragmentów powieści

R1PWuHwpCdxnv
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Wiesław Myśliwski Widnokrąg

Spodnie miałem rzeczywiście już mocno zniszczone, poprzecierane, tak że wciąż je matka to tu, to tam cerowała. Uprasowałem je na mokro w kant, a kanty przed prasowaniem nasączyłem osłodzoną wodą, żeby lepiej trzymały. Ale nie na wiele to się zdało przy takiej jesiennej pogodzie, raz dwa zrobiły się z nich rury. […] Ręce mi grabiały, bo nie miałem rękawiczek, w butach też zrobiło mi się zaraz mokro, bo podeszwy były już przetarte, a nie było za co podzelować. A już palto, pożal się Boże, za szerokie w ramionach, za długie, prawie że do kostek, szedłem, to poły majtały mi się wokół nóg, wskutek czego miałem zawsze u dołu obryzgane. W dodatku kieszenie, naszyte na wierzchu, znajdowały się poniżej bioder, a za długie rękawy zakrywały mi ręce aż za końce palców. Dostałem to palto od wujka Stefana, po nim, a wujek Stefan był wysoki jak topola, barczysty i ile przecież starszy ode mnie.

3 Źródło: Wiesław Myśliwski, Widnokrąg, Kraków 2019, s. 91.

Zapoznaj się z fragmentem opisującym wygląd Piotra i odpowiedz na pytanie.

RXPMHMO3aE1Ir
Co rzeczy mówią o sytuacji chłopca w okresie powojennym? Zaznacz poprawną odpowiedź i dopisz wyjaśnienie: Możliwe odpowiedzi: 1. Ubrania świadczą o zaniedbaniu chłopca i jego opłakanej sytuacji materialnej., 2. Piotr i jego matka w okresie powojennym są bardzo biedni, nie mogą związać końca z końcem., 3. Rodzina pomagała sobie i pożyczała ubrania na różne ważne okoliczności., 4. Nie szata zdobi człowieka, liczy się to co jest w głowie, a nie na zewnątrz.
Rd1NZzbaA7h6w
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń

Jerzy Pilch Wiele demonów

Nigdy pod żadnym pozorem żadnych rękawów się nie obcina. Obcięcie sznura na paczce czy nawet w ogrodzie w porównaniu z obcięciem rękawa to jest psińco. Rękawy się ewentualnie zagina, zawija, podwija – tam gdzie są zagięte, tworzy się masywny mankiet, jest cieplej, materiał mniej się niszczy, można wpuścić do środka i wypuścić na zewnątrz, można zaprasować albo umocnić fastrygą, w ostateczności w takim zagiętym rękawie jest naturalny zapas tkaniny, jakby – nie daj Boże – potrzebna była jaka łata. Rękawów się nigdy i pod żadnym pozorem nie obcina... A już obcinanie rękawów w dziecięcych przyodziewkach to jest łamanie praw człowieka. To jest zbrodnia przeciw ludzkości. To jest rzeź. Kto obcina sznur w ogrodzie, albowiem pragnie się na nim powiesić, godzien jest potępienia, ale w jego zamiarze jest logika – kto chlasta Bogu ducha winien rękaw, uprawia czystą anarchię, ślepy terror, krystaliczny nihilizm. Z nogawkami tak samo. Przecież za rok to, co teraz fest za długie, będzie tylko trochę za długie, za dwa lata w sam raz, a za trzy za krótkie – z czego wtedy nadstawiać? Młody Wzmożek nawet jak już nie rośnie, lada chwila grubnąć zacznie, przybywać go będzie. Tak czy tak: wciąż dzieckiem jest, a dziecku nigdy nic ani się nie kupuje, ani nie obstalowuje na miarę. Zawsze na wyrost. Na pamięć znaliśmy takie nauki, we krwi mieliśmy takie zasady. We krwi i na sobie. Wszyscy chodziliśmy w za obszernych płaszczach, za dużych marynarkach, za długich spodniach. Buty za wielkie o dwa, a nieraz i trzy numery zawsze się wypychało gazetami, rękawy koszul podwijało i podpinało gumkami; swetry do kolan, kapoty do kostek. [...]
Mówcie, co chcecie, a ja zaprawdę powiadam wam: w klasie maturalnej mieć na sobie te same szaty, co na początku podstawówki – nie jest złą rzeczą. W tym samym czasie i w tym samym odzieżowym aspekcie przebyć cały – od kamienia łupanego do dziś – rozwój ludzkości jest rzeczą jeszcze lepszą.

4 Źródło: Jerzy Pilch, Wiele demonów, Warszawa 2013, s. 124–125.
21
Ćwiczenie 6

Przedmioty lub rzeczy np. ubiory mogą wiele powiedzieć o człowieku: jego sytuacji życiowej i panujących warunkach. Wiele zależy od intencji pisarza i jego stylu. Porównaj fragment z ćwiczenia 5 z narracją książki Jerzego Pilcha Wiele demonów.

W którym z dwóch tekstów występuje ironiaironiaironia? Zaznacz zdania ironiczne.

R1O1TdSP95i2l
Możliwe odpowiedzi: 1. Spodnie miałem rzeczywiście już mocno zniszczone, poprzecierane, tak że wciąż je matka to tu, to tam cerowała., 2. Ręce mi grabiały, bo nie miałem rękawiczek, w butach też zrobiło mi się zaraz mokro, bo podeszwy były już przetarte, a nie było za co podzelować., 3. Dostałem to palto od wujka Stefana, po nim, a wujek Stefan był wysoki jak topola, barczysty i ile przecież starszy ode mnie., 4. A już obcinanie rękawów w dziecięcych przyodziewkach to jest łamanie praw człowieka., 5. […] – kto chlasta Bogu ducha winien rękaw, uprawia czystą anarchię, ślepy terror, krystaliczny nihilizm., 6. Wszyscy chodziliśmy w za obszernych płaszczach, za dużych marynarkach, za długich spodniach., 7. Mówcie, co chcecie, a ja zaprawdę powiadam wam: w klasie maturalnej mieć na sobie te same szaty, co na początku podstawówki – nie jest złą rzeczą.
21
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na czym polega ironia w powieści Jerzego Pilcha i dlaczego unika jej autor Widnokręgu.

RnGkeur6iUjgb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Coraz częściej wirtualna rzeczywistość zastępuje realne rzeczy, np. e‑booki zastępują książki, spotify wypiera CD i gramofonowe płyty, Word zapisuje w pamięci na twardym dysku nasze słowa, funkcja googlea zachowuje w tzw. chmurze zdjęcia itp.

Czy istnieje zagrożenie, że pamięć człowieka będzie działać inaczej? Czy nadal z taką drobiazgowością uda się odtworzyć minione wydarzenia na podstawie przedmiotów i opisujących je słów? Przedyskutuj te kwestie w klasie w odniesieniu do powieści Wiesława Myśliwskiego.

R1NOxCsCFdDk7
(Uzupełnij).
ironia
ironia

(gr. eironeía – przestawienie, pozorowanie) – drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną