Sprawdź się
Rozstrzygnij, czy opisany w tekście incydent oznaczał koniec politycznej kariery Korneliusza Scypiona Nazyki. Odpowiedź uzasadnij.
Waleriusz Maksymus o rzymskim politykuZ kolei Publiusz Korneliusz Scypion Nazyka, najwspanialsza ozdoba rzymskiej siły, (...) senat przez kilka lat chlubił się nim jako princepsem; otóż gdy ubiegał się o edylat kurulny jako młodzieniec, mocno uścisnął, zwyczajem kandydatów, stwardniałą od pracy rękę jakiegoś wieśniaka i dla żartu spytał go, czy ma zwyczaj chodzić na rękach. Powiedzonko to, podchwycone przez stojących dookoła, przeciekło do ludu i stało się przyczyną porażki (...) Scypiona. Albowiem wszystkie tribus, sądząc, iż wytykał im on biedę, skierowały swój gniew przeciw jego obelżywemu żartowi.
Źródło: Waleriusz Maksymus o rzymskim polityku, [w:] Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. S. Chankowski, Warszawa 1995, s. 136.
Publiusz Korneliusz Scypion Nazyka Korkulum – rzymski polityk, wybrany cenzorem w 159 roku, dwukrotny konsul (162 i 155), pontifex maximus.
Wyjaśnij propagandowy cel emisji monet z wizerunkiem Augusta, odwołując się do elementów graficznych i treści inskrypcji.

Treść inskrypcji: „CAESAR AVGVSTVS DIVI F PATER PATRIAE”, tłumaczenie: „Cezar August Syn Boga Ojciec Ojczyzny”
Wyjaśnij, jaką funkcję spełniały umocnienia przedstawione na fotografii.

Rozstrzygnij, czy widowiska, do jakich odnosi się Seneka, były organizowane w obiektach, których przykład umieszczono poniżej.

Listy moralne do LucyliuszaTeraz bowiem, pozostawiwszy na boku wszelkie pozory, odbywają się zwyczajne morderstwa. [Uczestnicy walk] nie mają czym się zasłonić i, wystawieni całym ciałem na wzajemne ciosy, nigdy rąk nie podnoszą na próżno. Większość obecnych przedkłada to ponad zwyczajne pojedynki i ponad walki dodatkowe, odbywające się na żądanie widowni. Bo i dlaczegóż nie mieliby przedkładać? Ni hełm, ni tarcza nie broni tu przed ciosem miecza! Po co środki ochronne? Po co umiejętność walki? Wszystko to tylko odwleka śmierć. Z rana więc wydaje się ludzi na pastwę lwom i niedźwiedziom, a w południe – widzom. Każą zbójcom rzucić się na tych, którzy mają być zabici, a zwycięzców zachowują do dalszych morderstw. Bo przeznaczeniem walczących jest śmierć. (…) Trwa zaś to tak długo, póki arena nie zostaje pusta.
Źródło: Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, red. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 313.
Uzasadnij tezę, iż architektura rzymska uległa głębokiej hellenizacji.

Scharakteryzuj geograficzne, społeczne i kulturowe aspekty rozprzestrzeniania się chrześcijaństwa.
