Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
(…) świadomość inteligencka dała się zwieść tak zwanej ludowości jako rzekomemu synonimowi owej kultury chłopskiej. Nie tyle nawet zwieść. To produkt inteligenckiego stosunku do chłopa i jego kultury, rezultat inteligenckiego samopoczucia, inteligenckich urazów, przypisania sobie przez inteligencję polską wyłączności na tworzenia narodowej kultury, czego prostą konsekwencją stało się zubożenie czy wręcz zafałszowanie perspektywy w widzeniu roli innych. I tak w ambicjach poznawczych nowa perspektywa ogranicza się na ogół do etnograficznego opisu objawów chłopskiej kultury i świątecznej widowiskowości, obrzędowości i obyczajowości, a w ambicjach animatorskich sprowadza się do seryjnego powielania wzorów tej kultury i poddawania ich estetyzującym procedurom. Mówiąc dobitniej, tak zwana ludowość jest niczym innym jak zredukowaniem owej perspektywy do pojęcia folkloru.
/Źródło: Wiesław Myśliwski, Kres kultury chłopskiej, [w:] Ciągłość i zmiana. Sto lat rozwoju polskiej wsi, M. Halamska, M. Stanny, J. Wilkin (red.), t. 1, Warszawa 2019, s. 523./
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.
Zacznijmy od uściślenia pojęć. Zjawisko, które możemy nazwać dawną sztuką ludową, związane jest z istnieniem kultury chłopskiej, jest jej emanacją. Zależy ono od otaczającej przyrody, wierzeń, systemu wartości, stosunków społecznych. Nikt w tej kulturze nie tworzył sztuki, nie znał nawet tego pojęcia, ale wrodzone człowiekowi poczucie rytmu, harmonii, symetrii sprawiało, że nawet wytwarzając przedmioty domowego użytku, czynił je ładnymi. W zdobieniu, nawet tak prostym, wręcz elementarnym, jak sypanie piaskiem w dzień świąteczny wzorów na glinianej podłodze lub dekorowaniu wielkanocnych jajek, nawiązywano do symboliki słońca, księżyca, do obrazu wszechświata.
/Źródło: Aleksander Jackowski, Sztuka ludowa – kultura chłopska, pismofolkowe.pl [online, dostęp: 21.01.2020]./
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.
Wieś Kolberga to już nawet nie wieś spokojna i wesoła, ale rozśpiewana i roztańczona do skretynienia, której obce wszelkie uciążliwości życia codziennego, nie mówiąc już o jakichkolwiek problemach społecznych, głodzie, upokorzeniach etc.
/Źródło: Ludwik Stomma, Polskie złudzenia narodowe, Poznań 2006, s. 57./
Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem źródła i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.
„(…) Przez tydzień uczestnicy będą mieli szansę poznać kulturę, historię oraz tradycję kraju gospodarza, zaprezentują również swoje rejony. W tym roku gospodarzem jest Polska. Nasze środowisko naukowe przygotowuje warsztaty i szkolenia dla międzynarodowego środowiska, nie zapominając o atrakcjach. W programie znajdzie się spływ w Szczawnicy, zwiedzanie Krakowa, wycieczka do Bochni, możliwość poznania naszej kultury ludowej i oczywiście regionalnych produktów.
Tygodniowe Europejskie Forum Młodzieży Wiejskiej poprzedzi międzynarodową konferencję naukową «Produkt regionalny i kultura ludowa największym skarbem każdej wsi», która odbędzie się w Łącku pod Krakowem 18 sierpnia. Swój udział w forum zgłosiło 50 osób z Niemiec, Francji, Norwegii, Anglii, Hiszpanii, Turcji, Gruzji, Czech i Węgier. W konferencji będą uczestniczyli studenci, doktoranci i pracownicy naukowi.
Organizatorem wydarzenia jest Fundacja ALUMNO, przy udziale Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Akademii Ignatianum w Krakowie oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej i Uniwersytetu Gdańskiego.
Integracja europejskiej młodzieży wiejskiej, promowanie turystyki wiejskiej, propagowanie rozwoju kultury wiejskiej to niektóre z celów, jakie stawiają sobie organizatorzy. ERYF chce promować wiedzę, wzajemne zrozumienie i szacunek między przedstawicielami różnych religii, kultur i narodów. Stawia na współpracę kulturalną pomiędzy krajami z całej Europy i nie tylko.
Uczestnicy konferencji chcą poruszyć m.in. takie tematy, jak: wsparcie produktów lokalnych i regionalnych w ramach polityki rolnej prowadzonej przez UE i USA; zespół folklorystyczny jako reprezentant kultury wsi polskiej; produkt regionalny jako instrument kształtowania tożsamości i wizerunku społeczności lokalnych czy krytyczne uwagi na temat ochrony nazw żywności w UE na przykładzie oscypka”.
/Źródło: Agata Wodzień, Pokaż swoją kulturę ludową i produkt regionalny, a powiem ci, jakim jesteś Europejczykiem, pomorska.pl, 16.07.2014 [online, dostęp: 31.01.2020]./