1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RELFb8BYCUn7O
Wskaż grupę społeczną, z której wywodzą się twórcy kultury ludowej opisywani przez Oskara Kolberga w jego dziele Lud. Możliwe odpowiedzi: 1. chłopstwo, 2. mieszczaństwo, 3. inteligencja, 4. burżuazja, 5. szlachta, 6. kler
1
Ćwiczenie 2
RADBLXqgE0Fja
Wskaż cechy kultury ludowej. Możliwe odpowiedzi: 1. stosowanie przekazu ustnego, 2. wyposażenie czynności związanych z organizacją życia codziennego na wsi w wątki religijne (mityczne), 3. anonimowe autorstwo treści i wytworów kultury, 4. konsumpcjonizm, 5. komercjalizacja, 6. umasowienie przekazu między nadawcą a odbiorcą
2
Ćwiczenie 3
RFuWVlWuPpjvl
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Powodem izolacji wsi od miasta w dawnej Polsce była gwara używana na wsi, niezrozumiała dla mieszczaństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kultura ludowa rozwijała się w Polsce jako kontestacja kultury religijnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Święto Matki Bożej Siewnej to inne określenie Święta Matki Bożej Zielnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Początki kultury ludowej w Polsce liczymy od czasów feudalizmu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie da się określić autorów przyśpiewek zgromadzonych przez Kolberga w dziele pt. Lud. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Istotnymi cechami międzygeneracyjnego przekazu treści kultury symbolicznej w obrębie kultury ludowej były spontaniczność i ekspresja. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

(…) świadomość inteligencka dała się zwieść tak zwanej ludowości jako rzekomemu synonimowi owej kultury chłopskiej. Nie tyle nawet zwieść. To produkt inteligenckiego stosunku do chłopa i jego kultury, rezultat inteligenckiego samopoczucia, inteligenckich urazów, przypisania sobie przez inteligencję polską wyłączności na tworzenia narodowej kultury, czego prostą konsekwencją stało się zubożenie czy wręcz zafałszowanie perspektywy w widzeniu roli innych. I tak w ambicjach poznawczych nowa perspektywa ogranicza się na ogół do etnograficznego opisu objawów chłopskiej kultury i świątecznej widowiskowości, obrzędowości i obyczajowości, a w ambicjach animatorskich sprowadza się do seryjnego powielania wzorów tej kultury i poddawania ich estetyzującym procedurom. Mówiąc dobitniej, tak zwana ludowość jest niczym innym jak zredukowaniem owej perspektywy do pojęcia folkloru.

/Źródło: Wiesław Myśliwski, Kres kultury chłopskiej, [w:] Ciągłość i zmiana. Sto lat rozwoju polskiej wsi, M. Halamska, M. Stanny, J. Wilkin (red.),  t. 1, Warszawa 2019, s. 523./

RGsdYDEYVfUP8
Zdjęcie 1. przedstawia starą, drewnianą chatę wiejską, stojącą na polu i ogrodzoną drewnianym płotem. W jej pobliżu znajduje się ozdobny, ale nieużytkowy mały wiatrak. Zdjęcie 2. przedstawia zespół w strojach ludowych. Zdjęcie 3. przedstawia niewielką, przydrożną kapliczkę. Zdjęcie 4. przedstawia drewniany, zadaszony wóz, który pomalowany jest we wzory ludowe.
Zdjęcia: M. Klag (MIK, 2001), CC BY-SA 2.0; Ankalima2, CC BY-SA 4.0; andrzej_b, CC 0; Silar, CC BY-SA 3.0
R2kprlRjEFsdP
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.

Zacznijmy od uściślenia pojęć. Zjawisko, które możemy nazwać dawną sztuką ludową, związane jest z istnieniem kultury chłopskiej, jest jej emanacją. Zależy ono od otaczającej przyrody, wierzeń, systemu wartości, stosunków społecznych. Nikt w tej kulturze nie tworzył sztuki, nie znał nawet tego pojęcia, ale wrodzone człowiekowi poczucie rytmu, harmonii, symetrii sprawiało, że nawet wytwarzając przedmioty domowego użytku, czynił je ładnymi. W zdobieniu, nawet tak prostym, wręcz elementarnym, jak sypanie piaskiem w dzień świąteczny wzorów na glinianej podłodze lub dekorowaniu wielkanocnych jajek, nawiązywano do symboliki słońca, księżyca, do obrazu wszechświata.

/Źródło: Aleksander Jackowski, Sztuka ludowa – kultura chłopska, pismofolkowe.pl [online, dostęp: 21.01.2020]./

R1GIyd8kXl91p
Rozważ, czy powiązanie kultury (sztuki) ludowej z klasą chłopską wyczerpuje definicję kultury ludowej jako kultury klas niższych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.

Wieś Kolberga to już nawet nie wieś spokojna i wesoła, ale rozśpiewana i roztańczona do skretynienia, której obce wszelkie uciążliwości życia codziennego, nie mówiąc już o jakichkolwiek problemach społecznych, głodzie, upokorzeniach etc.

/Źródło: Ludwik Stomma, Polskie złudzenia narodowe, Poznań 2006, s. 57./

RbO8nLaNhlNEb
Wykaż, że opinia wyrażona w powyższym tekście nie pasuje do Chłopów Reymonta. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj ćwiczenie.

Zapoznaj się z opisem źródła i wykonaj ćwiczenie.

R1SJS0gICQ6Gm
Zespół Tulia w swoim repertuarze ma m.in. reinterpretację utworu Nothing Else Matters zespołu Metallica.
Źródło: Silar, licencja: CC BY-SA 4.0.
RiuXr1zBsHOLr
Wykaż sprzeczność między odmiennymi typami kultury, do których odwołuje się zespół. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj ćwiczenie.

„(…) Przez tydzień uczestnicy będą mieli szansę poznać kulturę, historię oraz tradycję kraju gospodarza, zaprezentują również swoje rejony. W tym roku gospodarzem jest Polska. Nasze środowisko naukowe przygotowuje warsztaty i szkolenia dla międzynarodowego środowiska, nie zapominając o atrakcjach. W programie znajdzie się spływ w Szczawnicy, zwiedzanie Krakowa, wycieczka do Bochni, możliwość poznania naszej kultury ludowej i oczywiście regionalnych produktów.

Tygodniowe Europejskie Forum Młodzieży Wiejskiej poprzedzi międzynarodową konferencję naukową «Produkt regionalny i kultura ludowa największym skarbem każdej wsi», która odbędzie się w Łącku pod Krakowem 18 sierpnia. Swój udział w forum zgłosiło 50 osób z Niemiec, Francji, Norwegii, Anglii, Hiszpanii, Turcji, Gruzji, Czech i Węgier. W konferencji będą uczestniczyli studenci, doktoranci i pracownicy naukowi.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja ALUMNO, przy udziale Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Akademii Ignatianum w Krakowie oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej i Uniwersytetu Gdańskiego.

Integracja europejskiej młodzieży wiejskiej, promowanie turystyki wiejskiej, propagowanie rozwoju kultury wiejskiej to niektóre z celów, jakie stawiają sobie organizatorzy. ERYF chce promować wiedzę, wzajemne zrozumienie i szacunek między przedstawicielami różnych religii, kultur i narodów. Stawia na współpracę kulturalną pomiędzy krajami z całej Europy i nie tylko.

Uczestnicy konferencji chcą poruszyć m.in. takie tematy, jak: wsparcie produktów lokalnych i regionalnych w ramach polityki rolnej prowadzonej przez UE i USA; zespół folklorystyczny jako reprezentant kultury wsi polskiej; produkt regionalny jako instrument kształtowania tożsamości i wizerunku społeczności lokalnych czy krytyczne uwagi na temat ochrony nazw żywności w UE na przykładzie oscypka”.

/Źródło: Agata Wodzień, Pokaż swoją kulturę ludową i produkt regionalny, a powiem ci, jakim jesteś Europejczykiem, pomorska.pl, 16.07.2014 [online, dostęp: 31.01.2020]./

RquXp93SHgBIU
Na podstawie zacytowanego fragmentu materiału prasowego uzasadnij twierdzenie, że współcześnie kultura ludowa jest wykorzystywana komercyjnie. (Uzupełnij).