Sprawdź się
Tylko jedna z polskich konstytucji została zatwierdzona... Możliwe odpowiedzi: 1. bez udziału senatu., 2. przez monarchę., 3. w referendum.
Wybierz poprawne zakończenie zdania.
Tylko jedna z polskich konstytucji została zatwierdzona...
- bez udziału senatu.
- przez monarchę.
- w referendum.
Połącz konstytucje z informacjami na temat ich uchwalania.
Została przyjęta wbrew woli magnatów, którzy w większości nie wzięli udziału w jej uchwalaniu., Zastąpiła przyjętą 5 lat wcześniej małą konstytucję., Uchwalił ją pierwszy w polskiej historii sejm, w którego wyborze uczestniczyły kobiety., Usankcjonowała rządy obozu sanacyjnego.
| Konstytucja 3 maja | |
|---|---|
| Konstytucja marcowa | |
| Konstytucja kwietniowa | |
| Konstytucja PRL |
Spośród niżej wymienionych konstytucji zaznacz te, które zostały przyjęte bez udziału senatorów.
- Konstytucja Królestwa Polskiego
- Konstytucja marcowa
- Konstytucja kwietniowa
- Konstytucja III RP
- Konstytucja PRL
Uzupełnij tabelę.
Konstytucja marcowa, Konstytucja kwietniowa, 1832, 1921, 1952, nadanie przez cara Mikołaja I, uchwalenie przez sejm ustawodawczy, 1938, uchwalenie przez lud, uchwalenie przez prezydenta, Konstytucja majowa
| nazwa aktu prawnego | rok | okoliczności nadania |
|---|---|---|
| 1832 | nadanie przez cara Mikołaja I | |
| Konstytucja marcowa | 1921 | |
| Konstytucja kwietniowa | ||
| 1952 | uchwalenie przez sejm ustawodawczy |
Uzupełnij tekst.
1935, PRL, 1952, III RP, majowej, marcowej, 1921, 3 maja, 1 maja, kwietniowej, majowa, kwietniowa, marcowa, 1947
Nie wszystkie polskie konstytucje były przyjmowane z zachowaniem odpowiednich procedur prawnych i parlamentarnych. Konstytucja ...................... została uchwalona na posiedzeniu sejmu, podczas którego większość posłów była nieobecna. Konstytucja ...................... została przyjęta ze zlekceważeniem prawnego wymogu głosowania w sejmie nie wcześniej niż po 15 dniach od dnia złożenia projektu. Z kolei Konstytucja ...................... została uchwalona przez sejm wybrany w warunkach terroru politycznego i zastraszania opozycji. W historii Polski funkcjonowało ponadto kilka małych konstytucji, które miały obowiązywać tymczasowo. Niektóre z nich utrzymały w mocy lub przywróciły przepisy starszych ustaw zasadniczych. Tak było w przypadku Małej konstytucji z ...................... roku, która przywracała niektóre przepisy Konstytucji ......................, a także Małej konstytucji z 1992 roku, która zachowała część przepisów konstytucji z ...................... roku.
Uporządkuj chronologicznie konstytucje, których fragmenty zostały zamieszczone w tabeli.
- Sejm czyli stany zgromadzone na dwie izby dzielić się będą: na izbę poselską i na izbę senatorską pod prezydencją króla. Izba poselska, jako wyobrażenie i skład wszechwładztwa narodowego, będzie świątynią prawodawstwa.
- Ustawy uchwalone przez Sejm podpisują Przewodniczący Rady Państwa i jej sekretarz. Ogłoszenie ustawy w Dzienniku Ustaw zarządza przewodniczący Rady Państwa.
- Prezydent Rzeczypospolitej, jako czynnik nadrzędny w Państwie, harmonizuje działania naczelnych organów państwowych.
- Prezydenta Rzeczypospolitej wybierają na lat siedem bezwzględną większością głosów Sejm i Senat połączone w Zgromadzenie Narodowe. Zgromadzenie Narodowe zwołuje Prezydent Rzeczypospolitej w ostatnim kwartale siedmiolecia swego urzędowania.
- Korona książęca warszawska jest dziedziczną w osobie króla saskiego, jego potomków, dziedziców i następców podług porządku następstwa ustanowionego w domu saskim.
Zapoznaj się z dwoma fragmentami ustaw zasadniczych i wykonaj ćwiczenie.
Fragment A
(…)1. Kadencja Sejmu trwa 4 lata od dnia wyborów.
2. Prezydent zarządza wybory do Sejmu i Senatu w dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu miesiąca poprzedzającego upływ kadencji.
3. Sejm może zostać rozwiązany mocą własnej uchwały podjętej większością 2/3 głosów ustawowej liczby posłów.
4. Prezydent może rozwiązać Sejm w wypadkach określonych w niniejszej ustawie, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu.
5. W dniu ogłoszenia uchwały Sejmu lub zarządzenia Prezydenta o rozwiązaniu Sejmu kończy się kadencja Sejmu i Senatu. 6. W razie rozwiązania Sejmu przez Prezydenta lub mocą uchwały Sejmu, Prezydent zarządza wybory w dzień wolny od pracy, przypadający nie wcześniej niż w trzy miesiące i nie później niż w cztery miesiące od zakończenia kadencji Sejmu.
Źródło: (…), dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 24.11.2020 r.].
Fragment B
(…)1. Sejm i Senat są wybierane na czteroletnie kadencje. Kadencje Sejmu i Senatu rozpoczynają się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwają do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji.
2. Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu.
3. Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Skrócenie kadencji Sejmu oznacza jednoczesne skrócenie kadencji Senatu. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu, może w przypadkach określonych w Konstytucji zarządzić skrócenie kadencji Sejmu. Wraz ze skróceniem kadencji Sejmu skrócona zostaje również kadencja Senatu.
5. Prezydent Rzeczypospolitej, zarządzając skrócenie kadencji Sejmu, zarządza jednocześnie wybory do Sejmu i Senatu i wyznacza ich datę na dzień przypadający nie później niż w ciągu 45 dni od dnia zarządzenia skrócenia kadencji Sejmu. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu nie później niż na 15 dzień po dniu przeprowadzenia wyborów.
Źródło: (…), dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 24.11.2020 r.].
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
O powołaniu naszych czasów do uchwalania konstytucjiPodjęcie prac konstytucyjnych powinno zaowocować stworzeniem ustawy zasadniczej zdolnej zarówno do wypełniania funkcji nowoczesnej konstytucji, jak i do uzyskania możliwie szerokiej legitymizacji w społeczeństwie. Dwa założenia wyjściowe wydają się, w tej perspektywie, najważniejsze. Po pierwsze, nowa konstytucja, niezależnie od jej treści merytorycznych, powinna być rozumiana jako instrument prawny – najwyższe prawo Rzeczypospolitej, wiążące – także i przede wszystkim – dla aktualnego obozu rządzącego. Konstytucja nie może być traktowana jako ugruntowanie nieusuwalności tworzącego ją układu politycznego. Jej sensem jest – z jednej strony, wyznaczanie granic dla treści i sposobu sprawowania władzy, a – z drugiej strony, ustalenie ram permanentnej wymiany ugrupowań politycznych tą władzę sprawujących. Innymi słowy, musi być zbudowana wokół zasady konstytucjonalizmu i zasady pluralizmu. (…) Drugim założeniem wyjściowym, jest, by nowa konstytucja była tworzona jako wyraz możliwie szerokiego konsensusu społecznego. Ma to być bowiem instrument ponadformacyjny w tym sensie, że kolejne zamiany większości rządzącej i opozycji, nie powinny mieć wpływu ani na poszanowanie konstytucji i gotowość do jej lojalnego przestrzegania, ani na funkcjonalność tego aktu w wyznaczaniu ram procesu sprawowania władzy. Tym, między innymi, konstytucje różnią się od ustawodawstwa zwykłego, które – w założeniu – odzwierciedla program polityczny aktualnej większości i nie oczekuje pełnej akceptacji ze strony opozycji. Natomiast tworzenie konstytucji jako jednostronnego manifestu politycznego albo – co jeszcze bardziej niebezpieczne – jako instrumentu petryfikacji aktualnego układu sił politycznych, nie tylko nie gwarantuje jej szansy długowieczności, ale też sprzeciwia się naturze ustawy zasadniczej jako instrumentu prawnego.
Źródło: Lech Garlicki, O powołaniu naszych czasów do uchwalania konstytucji, dostępny w internecie: ug.edu.pl [dostęp 25.02.2020 r.].