Sprawdź się
Połącz konstytucje z informacjami na temat ich uchwalania.
Została przyjęta wbrew woli magnatów, którzy w większości nie wzięli udziału w jej uchwalaniu., Zastąpiła przyjętą 5 lat wcześniej małą konstytucję., Uchwalił ją pierwszy w polskiej historii sejm, w którego wyborze uczestniczyły kobiety., Usankcjonowała rządy obozu sanacyjnego.
Konstytucja 3 maja | |
---|---|
Konstytucja marcowa | |
Konstytucja kwietniowa | |
Konstytucja PRL |
Uzupełnij tabelę.
Konstytucja marcowa, Konstytucja kwietniowa, 1832, 1921, 1952, nadanie przez cara Mikołaja I, uchwalenie przez sejm ustawodawczy, 1938, uchwalenie przez lud, uchwalenie przez prezydenta, Konstytucja majowa
nazwa aktu prawnego | rok | okoliczności nadania |
---|---|---|
1832 | nadanie przez cara Mikołaja I | |
Konstytucja marcowa | 1921 | |
Konstytucja kwietniowa | ||
1952 | uchwalenie przez sejm ustawodawczy |
Zapoznaj się z dwoma fragmentami ustaw zasadniczych i wykonaj ćwiczenie.
Fragment A
(…)1. Kadencja Sejmu trwa 4 lata od dnia wyborów.
2. Prezydent zarządza wybory do Sejmu i Senatu w dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu miesiąca poprzedzającego upływ kadencji.
3. Sejm może zostać rozwiązany mocą własnej uchwały podjętej większością 2/3 głosów ustawowej liczby posłów.
4. Prezydent może rozwiązać Sejm w wypadkach określonych w niniejszej ustawie, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu.
5. W dniu ogłoszenia uchwały Sejmu lub zarządzenia Prezydenta o rozwiązaniu Sejmu kończy się kadencja Sejmu i Senatu. 6. W razie rozwiązania Sejmu przez Prezydenta lub mocą uchwały Sejmu, Prezydent zarządza wybory w dzień wolny od pracy, przypadający nie wcześniej niż w trzy miesiące i nie później niż w cztery miesiące od zakończenia kadencji Sejmu.
Fragment B
(…)1. Sejm i Senat są wybierane na czteroletnie kadencje. Kadencje Sejmu i Senatu rozpoczynają się z dniem zebrania się Sejmu na pierwsze posiedzenie i trwają do dnia poprzedzającego dzień zebrania się Sejmu następnej kadencji.
2. Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu, wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu.
3. Sejm może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby posłów. Skrócenie kadencji Sejmu oznacza jednoczesne skrócenie kadencji Senatu. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i Marszałka Senatu, może w przypadkach określonych w Konstytucji zarządzić skrócenie kadencji Sejmu. Wraz ze skróceniem kadencji Sejmu skrócona zostaje również kadencja Senatu.
5. Prezydent Rzeczypospolitej, zarządzając skrócenie kadencji Sejmu, zarządza jednocześnie wybory do Sejmu i Senatu i wyznacza ich datę na dzień przypadający nie później niż w ciągu 45 dni od dnia zarządzenia skrócenia kadencji Sejmu. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu nie później niż na 15 dzień po dniu przeprowadzenia wyborów.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
O powołaniu naszych czasów do uchwalania konstytucjiPodjęcie prac konstytucyjnych powinno zaowocować stworzeniem ustawy zasadniczej zdolnej zarówno do wypełniania funkcji nowoczesnej konstytucji, jak i do uzyskania możliwie szerokiej legitymizacji w społeczeństwie. Dwa założenia wyjściowe wydają się, w tej perspektywie, najważniejsze. Po pierwsze, nowa konstytucja, niezależnie od jej treści merytorycznych, powinna być rozumiana jako instrument prawny – najwyższe prawo Rzeczypospolitej, wiążące – także i przede wszystkim – dla aktualnego obozu rządzącego. Konstytucja nie może być traktowana jako ugruntowanie nieusuwalności tworzącego ją układu politycznego. Jej sensem jest – z jednej strony, wyznaczanie granic dla treści i sposobu sprawowania władzy, a – z drugiej strony, ustalenie ram permanentnej wymiany ugrupowań politycznych tą władzę sprawujących. Innymi słowy, musi być zbudowana wokół zasady konstytucjonalizmu i zasady pluralizmu. (…) Drugim założeniem wyjściowym, jest, by nowa konstytucja była tworzona jako wyraz możliwie szerokiego konsensusu społecznego. Ma to być bowiem instrument ponadformacyjny w tym sensie, że kolejne zamiany większości rządzącej i opozycji, nie powinny mieć wpływu ani na poszanowanie konstytucji i gotowość do jej lojalnego przestrzegania, ani na funkcjonalność tego aktu w wyznaczaniu ram procesu sprawowania władzy. Tym, między innymi, konstytucje różnią się od ustawodawstwa zwykłego, które – w założeniu – odzwierciedla program polityczny aktualnej większości i nie oczekuje pełnej akceptacji ze strony opozycji. Natomiast tworzenie konstytucji jako jednostronnego manifestu politycznego albo – co jeszcze bardziej niebezpieczne – jako instrumentu petryfikacji aktualnego układu sił politycznych, nie tylko nie gwarantuje jej szansy długowieczności, ale też sprzeciwia się naturze ustawy zasadniczej jako instrumentu prawnego.