RKYl1EkjJmgF11Sprawdź swoją wiedzę na temat Immanuela Kanta, biorąc udział w grze.155100Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Test
Sprawdź swoją wiedzę na temat Immanuela Kanta, biorąc udział w grze.
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Sprawdź swoją wiedzę na temat Immanuela Kanta, biorąc udział w grze.
Pytanie:
1/5
Pozostało czasu:
0:00
Twój ostatni wynik:
-
Co zdaniem Kanta jest niezbędne do poznania? Możliwe odpowiedzi: 1. tylko rozum, 2. tylko zmysły, 3. oba te źródła są niezbędne do poznania
Co zdaniem Kanta jest niezbędne do poznania?
tylko rozum
tylko zmysły
oba te źródła są niezbędne do poznania
Które z dzieł Kanta powstało w okresie krytycyzmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Uzasadnienie metafizyki moralności, 2. Religia w obrębie czystego rozumu, 3. Krytyka czystego rozumu, 4. Krytyka praktycznego rozumu
Które z dzieł Kanta powstało w okresie krytycyzmu?
Uzasadnienie metafizyki moralności
Religia w obrębie czystego rozumu
Krytyka czystego rozumu
Krytyka praktycznego rozumu
Kant postawił hipotezę na temat powstania systemu słonecznego dzięki... Możliwe odpowiedzi: 1. skupianiu się rozproszonych cząstek materii., 2. wielkiego wybuchu., 3. przemian we wszechświecie związanych z powstawaniem materii.
Kant postawił hipotezę na temat powstania systemu słonecznego dzięki...
skupianiu się rozproszonych cząstek materii.
wielkiego wybuchu.
przemian we wszechświecie związanych z powstawaniem materii.
Czego dotyczy Krytyka czystego rozumu? Możliwe odpowiedzi: 1. teorii poznania, 2. etyki, 3. estetyki, 4. filozofii świata organicznego
Czego dotyczy Krytyka czystego rozumu?
teorii poznania
etyki
estetyki
filozofii świata organicznego
Kim był Immanuel Kant? Możliwe odpowiedzi: 1. lekarzem, 2. filozofem, 3. teologiem
Kim był Immanuel Kant?
lekarzem
filozofem
teologiem
R1IBBojIGpUT61
Ćwiczenie 2
W fazie „przedkrytycznej” Kant zajmował się: Możliwe odpowiedzi: 1. naukami przyrodniczymi, 2. kwestią nieśmiertelności człowieka oraz istnieniem Boga, 3. próbami obalenia metafizyki, 4. badaniem sądów
W fazie „przedkrytycznej” Kant zajmował się:
naukami przyrodniczymi
kwestią nieśmiertelności człowieka oraz istnieniem Boga
próbami obalenia metafizyki
badaniem sądów
Rldviuxqx6CLw1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary. sądy empiryczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej sądy analityczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej sądy syntetyczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej
Połącz w pary. sądy empiryczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej sądy analityczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej sądy syntetyczne Możliwe odpowiedzi: 1. poszerzające wiedzę, 2. uzyskane dzięki doświadczeniu, 3. odnoszące się do wiedzy już posiadanej
Połącz w pary.
uzyskane dzięki doświadczeniu, poszerzające wiedzę, odnoszące się do wiedzy już posiadanej
sądy empiryczne
sądy analityczne
sądy syntetyczne
R9HmpO5F7WrmY1
Ćwiczenie 4
Czym dla Kanta transcendentalnie są przestrzeń i czas? Możliwe odpowiedzi: 1. czymś realnym, 2. istnieją obiektywnie i są relatywne, 3. są idealnymi formami umysłu
Czym dla Kanta transcendentalnie są przestrzeń i czas?
czymś realnym
istnieją obiektywnie i są relatywne
są idealnymi formami umysłu
R1WEYIV51q9tR2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst słowami. Pamiętamy, że Kopernik „zatrzymał słońce i ruszył ziemię”, podczas gdy wcześniej sądzono, że to ziemia jest nieruchoma, a słońce wokół niej się porusza. Podobnego przewrotu dokonuje Kant w obszarze 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, a zmiana ta dotyczy stosunku 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu i 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu. To doprowadziło Kanta do 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu w filozofii. Badanie, w którym Kant udziela odpowiedzi na pytanie o możliwość sądów syntetycznych 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, nazywa „1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu”. Transcendentalny w terminologii Kanta to innymi słowy przekraczający to, co bezpośrednio dane w doświadczeniu, czyli 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, i odnoszący się do 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu form poznania, a więc stałych i niezmiennych struktur poznania, które nie zależą od wyników 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu i sprawiają, że doświadczenie ma uporządkowany charakter. Innymi słowy, w badaniu transcendentalnym trzeba rozpatrzeć, co sprawia, że chaotyczne spostrzeżenia w systematyczny sposób się ze sobą wiążą, dzięki czemu możemy je naprawdę poznawać.
Uzupełnij tekst słowami. Pamiętamy, że Kopernik „zatrzymał słońce i ruszył ziemię”, podczas gdy wcześniej sądzono, że to ziemia jest nieruchoma, a słońce wokół niej się porusza. Podobnego przewrotu dokonuje Kant w obszarze 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, a zmiana ta dotyczy stosunku 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu i 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu. To doprowadziło Kanta do 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu w filozofii. Badanie, w którym Kant udziela odpowiedzi na pytanie o możliwość sądów syntetycznych 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, nazywa „1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu”. Transcendentalny w terminologii Kanta to innymi słowy przekraczający to, co bezpośrednio dane w doświadczeniu, czyli 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu, i odnoszący się do 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu form poznania, a więc stałych i niezmiennych struktur poznania, które nie zależą od wyników 1. a priori, 2. przedmiotu poznania, 3. porzucenia racjonalizmu, 4. doświadczenia, 5. badaniem transcendentalnym, 6. przedmiot doświadczenia, 7. apriorycznych, 8. przewrotu kopernikańskiego, 9. empiryzmu, 10. a posteriori, 11. słusznym dowodzeniem, 12. przedmiot poznania, 13. działania umysłu, 14. podmiotu, 15. epistemologii, 16. możliwych, 17. podmiotu poznającego, 18. przedmiotu i sprawiają, że doświadczenie ma uporządkowany charakter. Innymi słowy, w badaniu transcendentalnym trzeba rozpatrzeć, co sprawia, że chaotyczne spostrzeżenia w systematyczny sposób się ze sobą wiążą, dzięki czemu możemy je naprawdę poznawać.
Uzupełnij tekst słowami.
przedmiotu, przedmiot doświadczenia, podmiotu poznającego, przedmiot poznania, doświadczenia, badaniem transcendentalnym, empiryzmu, a posteriori, przewrotu kopernikańskiego, apriorycznych, możliwych, przedmiotu poznania, porzucenia racjonalizmu, podmiotu, działania umysłu, a priori, słusznym dowodzeniem, epistemologii
Pamiętamy, że Kopernik „zatrzymał słońce i ruszył ziemię”, podczas gdy wcześniej sądzono, że to ziemia jest nieruchoma, a słońce wokół niej się porusza. Podobnego przewrotu dokonuje Kant w obszarze ......................................................, a zmiana ta dotyczy stosunku ...................................................... i ....................................................... To doprowadziło Kanta do ...................................................... w filozofii. Badanie, w którym Kant udziela odpowiedzi na pytanie o możliwość sądów syntetycznych ......................................................, nazywa „......................................................”. Transcendentalny w terminologii Kanta to innymi słowy przekraczający to, co bezpośrednio dane w doświadczeniu, czyli ......................................................, i odnoszący się do ...................................................... form poznania, a więc stałych i niezmiennych struktur poznania, które nie zależą od wyników ...................................................... i sprawiają, że doświadczenie ma uporządkowany charakter. Innymi słowy, w badaniu transcendentalnym trzeba rozpatrzeć, co sprawia, że chaotyczne spostrzeżenia w systematyczny sposób się ze sobą wiążą, dzięki czemu możemy je naprawdę poznawać.
RPge4sOnMHP8G2
Ćwiczenie 6
W jaki sposób zawartość orzeczenia i podmiotu wpłynęła na podział sądów stworzony przez Kanta? Możliwe odpowiedzi: 1. powstał podział sądów logicznych i psychologicznych, 2. powstał podział sądów analitycznych i syntetycznych, 3. powstał podział sądów empirycznych, uzyskanych na podstawie doświadczenia i sądów niezależnych od doświadczenia – a priori
W jaki sposób zawartość orzeczenia i podmiotu wpłynęła na podział sądów stworzony przez Kanta?
powstał podział sądów logicznych i psychologicznych
powstał podział sądów analitycznych i syntetycznych
powstał podział sądów empirycznych, uzyskanych na podstawie doświadczenia i sądów niezależnych od doświadczenia – a priori
31
Ćwiczenie 7
Przedstaw przykłady sądów analitycznych dotyczących przedmiotów, o których na ilustracji mówi Kant.
R1dTSkkigZXnk
Obraz przedstawia Immanuela Kanta. W dymkach wokół jego głowy są: dwa żelowe misie, niebieski kwadrat oraz pies.
RnKYeAqVrxi7e
(Uzupełnij).
Przykład sądu analitycznego według Kanta to np: każdy prostokąt ma cztery boki.
Praca domowa
3
Ćwiczenie 8
Na czym polega Kantowski „przewrót kopernikański”? Rozwiń swoją wypowiedź ukazując miejsce Kanta na tle poprzedzającej go filozofii. Weź pod uwagę jej główne problemy i sposoby ich rozwiązania.