Sprawdź się
Wskaż zdania prawdziwe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Definicje realne dotyczą relacji między znaczeniami. | □ | □ |
Istnieją definicje klasyczne finalne. | □ | □ |
Przykładem definicji równościowej jest klasyczna definicja przez wyliczenie. | □ | □ |
Warunki klasycznej definicji sformułował Arystoteles. | □ | □ |
Cechy akcydentalne nie powinny być ujęte w poprawnej definicji. | □ | □ |
Połącz wybrane definienda z odpowiednimi definiensami.
rodzaj krzesła bez oparcia., lekarz kierujący oddziałem szpitalnym., polska państwowa jednostka organizacyjna sektora finansów realizująca zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych., ropne zapalenie okołomieszkowe z wytworzeniem czopa martwiczego.
Ordynator jest to | |
Taboret jest to | |
Czyrak jest to | |
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest to |
Przeczytaj fragment z Logiki praktycznejZ. Ziembińskiego. Następnie odpowiedz na pytanie: w jakim sensie można uznać rozumność za konstytutywną cechę człowieka?
Zapoznaj się z fragmentem z Logiki praktycznej Z. Ziembińskiego. Następnie odpowiedz na pytanie: w jakim sensie można uznać rozumność za konstytutywną cechę człowieka?
Logika praktycznaDefinicja realna jest to zdanie podające taką charakterystykę pewnego przedmiotu czy też przedmiotów jakiegoś rodzaju, którą tym i tylko tym przedmiotom można przypisać. Przy tym żąda się zwykle, by ta charakterystyka „ujmowała istotę” tych przedmiotów, to jest by była tak dobrana, aby można było na jej podstawie wnioskować o możliwie wszystkich uznawanych za ważne cechach tych przedmiotów. Tak pojmowana definicja ma być najzwięźlejszym ujęciem wiedzy o przedmiotach danego rodzaju. Stwarza to okazję do sporów, czy charakterystyka zawarta w tak pojmowanej definicji wymienia cechy „istotne” czy „nieistotne” dla przedmiotów danego rodzaju. Z tego punktu widzenia uznaje się za wadliwą np. definicję: ,,Człowiek to istota dwunoga nieopierzona’’, albo: ,,Człowiek to istota zdolna do śmiechu’’, bo choć takie cechy ma tylko człowiek, nie uznaje się ich za ,,ważne’’ cechy człowieka. Za takie bowiem cechy uznaje się to, że człowiek jest istotą rozumną, istotą zdolną do abstrakcyjnego myślenia, czy istotą umiejącą wytwarzać narzędzia, itp.
Przeczytaj fragment bajki L. Kołakowskiego Garby, następnie wskaż dwa zjawiska, których charakterystyka wynika z przyjętych definicji zawierających błędne koło oraz błąd ignotum per ignotum.
Zapoznaj się z fragmentem bajki L. Kołakowskiego Garby, następnie podaj dwa zjawiska, których charakterystyka wynika z przyjętych definicji zawierających błędne koło oraz błąd ignotum per ignotum.
GarbyKiedy Ajio, kamieniarz pracujący przy budowie dróg, zachorował na garb, zebrało się czterech lekarzy, aby radzić nad jego chorobą. Nie należy wcale przypuszczać, że w Lailonii zawsze tak się zdarzało, że ilekroć jakiś kamieniarz zachorował, zbierało się czterech lekarzy; nie, przeważnie nie zbierał się ani jeden. Tym razem było ich aż czterech nie dlatego, że Ajio zachorował, ani tym bardziej że był kamieniarzem. Po prostu choroba Ajio była dziwna, a lekarze chętnie oglądają dziwne rzeczym podobnie jak wszyscy ludzie. Dziwność choroby, z kolei, nie polegała na garbie, bo garb nie jest wcale dziwny, ale bardzo zwyczajny. Polega na tym, że nie był to właśnie garb zwyczajny, ale garb‑dziwoląg, garb‑osobliwość, garb‑jaki‑tylko‑raz‑na‑sto‑osiem‑lat‑zdarza‑się‑w-całej‑Lailonii‑a-może‑nawet‑rzadziej. Mianowicie, garb, rosnąć i pęczniejąc, zaczął obrastać w różne nadzwyczajne odrośle i rozgałęzienia, które z biegiem czasu jęły się upodabniać do różnych części ciała – rąk, nóg, głowy, szyi, brzucha i pupy. (Był to, trzeba dodać, tak zwany garb kryptogenny; nazwa ta oznacza pewną szczególną własność garbu, polegającą na tym, że lekarze nie mają pojęcia, skąd się wziął).
Uzupełnij definienda w tabelce definiensami z ramki tak, by odpowiednio powstały definicje za szerokie i definicje za wąskie.
Student to, Zapałka to, Lordoza to, osoba ucząca się w przedszkolu, osoba ucząca się na wyższej uczelni, cienki, krótki patyczek zakończony łebkiem z masy zapalającej się przy potarciu, łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę brzuszną, łukowate wygięcie kręgosłupa w stronę grzbietową
DEFINICJE ZA SZEROKIE | DEFINICJE ZA WĄSKIE | |
---|---|---|
Student to | ||
Zapałka to | ||
Lordoza to |
Zapoznaj się z poniższymi neologizmami, które powstały jako żartobliwe złożenia pochodzące od dwóch innych słów; ich definicje charakteryzują określone zjawiska.
Mrocznica to ponury jubileusz.
Żebrat to brat po klęsce finansowej.
Łkanina to chusteczka do ocierania łez.
Następnie wymyśl analogiczne neologizmy‑złożenia, które będą nazywały pewne zjawiska, i sformułuj definicje tych zjawisk. Dobierz zjawiska i neologizmy tak, by powstały definicje klasyczne: naturalna, genetyczna i finalna.