Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1PzJQwKlS4y1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Alphathon, Nordwestern, Roke~commonswiki, licencja: CC BY-SA 4.0.
RQqGgoBthQwnL
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Zaznacz pytanie, które zostało zadane autorce poniższej wypowiedzi.

Fragment wywiadu Wojciecha Kozłowskiego z prof. Zofią Zielińską

W wojnie z Turcją, jaka toczyła się od 1768 roku, Rosja z myślą o przyszłym pokoju zgłosiła tak wielkie roszczenia terytorialne do ziem na Bałkanach, że gwałtownie wystąpiła przeciw temu Austria. Jej niezadowolenie było na rękę Prusom, bo kłopoty Rosji – obok wojny tureckiej, konfederacja barska w Polsce – bardzo chciały one wykorzystać dla swych celów, czyli dobić zgody na rozbiór Polski. Chęć zażegnania konfliktu z Austrią i Prusami była niewątpliwie najważniejszą przyczyną zgody Rosji na rozbiór, proponowany przez Prusy. […] Dla Austrii zasadniczą datą jest rok 1740 – napad Prus na Śląsk. Austria nawet bez Śląska pozostała mocarstwem, lecz jego strata dała początek śmiertelnej rywalizacji z Prusami o przewagę w Rzeszy. Osłabiony Wiedeń teoretycznie powinien być zainteresowany wzmocnieniem Polski – potencjalnego sojusznika przeciw Prusom. Realpolitik [polityka realistyczna, uwzględniająca rzeczywisty stosunek sił] dyktowała jednak patrzenie nie na Polskę, a na Rosję jako na mocarstwo, które może skutecznie wspomóc Habsburgów w odzyskaniu Śląska. […] Wiedeń podejmował decyzję przez cały rok, zakładając – słusznie – że bez niego Rosja i Prusy i tak rozbioru by dokonały, a państwo Fryderyka II stałoby się relatywnie jeszcze silniejsze.

zielinska Źródło: Fragment wywiadu Wojciecha Kozłowskiego z prof. Zofią Zielińską, dostępny w internecie: muzhp.pl.
RzDXWcFJ43bPu
Możliwe odpowiedzi: 1. Czy aneksja części terytorium jakiegoś państwa w wyniku wzajemnego porozumienia krajów sąsiednich, jak to się stało z Rzecząpospolitą, była wydarzeniem bezprecedensowym i czy należy uznać ją za polityczne novum?, 2. Czym można wytłumaczyć zgodną współpracę trzech na co dzień rywalizujących ze sobą potęg – Prus, Austrii i Rosji – w dziele demontowania Rzeczypospolitej?, 3. Czy można w jakiś sposób wyjaśnić, dlaczego państwa ościenne potrzebowały aż trzech kroków do całkowitego demontażu Polski?
21
Ćwiczenie 3

Zaznacz przyczyny I rozbioru Polski: kolorem czerwonym – zewnętrzne, niebieskim – wewnętrzne.

RPbAfXR4qAdu6
Źródło A Projekt [rozbioru] niewątpliwie narodził się w gabinecie pruskim, choć nie był projektem ani króla, ani jego ministrów. Inicjatorem jego był zdolny i przewidujący brat króla, książę Henryk, który najpierw koncepcję rozważył, przemyślał i opracował w głębokiej tajemnicy, a dopiero potem przedstawił Fryderykowi. […]
[…] wszystkich nieszczęść narodowych [Polaków i Litwinów] należy szukać w odrażającym i chylącym się do upadku stanie ich państwowości. Czegóż zresztą innego można się było właściwie spodziewać po kraju, w którym szlachta jest niezależna, niekontrolowana i tyrańska, lud zaś pogrążony w niewoli, ciemnocie, ucisku i ubóstwie? Należy się raczej dziwić temu, że w czasach postępu, znamionującego obecne stulecie, Polska tak długo utrzymała swój byt niezależny, niż temu, że znajduje się w obliczu ruiny i zbliżającej się zagłady. Źródło B Józef II, przypuszczony przez matkę swą do rządów, niespokojny, wyniosły, chciwy zdobyczy, niecierpliwy wsławienia się, pierwszy – jak mówią – w zjeździe z Fryderykiem II w Neiss [Nysie], napomknął projekt zaborów na Polszcze. Chwycił się Fryderyk tej myśli i wraz brata swego, księcia Henryka, z napomknieniem jej do carowej Katarzyny II wysłał. Nie odrzuciła go Katarzyna ani całkiem przyjęła, zostawiając spełnienie projektu czasowi i okolicznościom. […] By bardziej jeszcze zastraszyć Katarzynę i chciwym tym zaborom przymusić, Austria przymierze z Turkami zaczęła negocjować i już je posunęła daleko. […] Katarzyna w negocjacjach o pokój [z Turcją] wyniosłe swe odkryła pretensje; zatrwożyły one dwory wiedeński i berliński; w łupach na Polszcze postanowili szukać wynagrodzenia dla siebie. […] Nieszczęśliwy Stanisław August, zbyt za późno postrzegłszy, do czego go ślepe Moskwie posłuszeństwo zwiodło, do wszystkich dworów zagranicznych wysłał posłów z protestacją. Obojętność, niedbalstwo jednych, słabość drugich, małe poważanie Stanisława Augusta odradziły mocarstwom mieszać się w ciężką walkę z tak przeważnymi mocarstwy.

Indeks dolny Źródło tekstu A: Nathaniel Wraxall, Wspomnienia z Polski 1778, w: Polska Stanisławowska w oczach cudzoziemców, red. W. Zawadzki, t. 1, Biblioteka Pamiętników Polskich i Obcych, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963, s. 495‑496.
> > Źródło tekstu B: Julian Ursyn Niemcewicz, Pamiętniki czasów moich, red. J. Dihm, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1957, s. 67–68. Indeks dolny koniec

Notki biograficzne:

Nathaniel William Wraxall (1751–1831) – brytyjski dyplomata i agent handlowy. W latach 1777–1779 podróżował po stolicach Europy Środkowej i Wschodniej, zbierając informacje o stanie gospodarki tych krajów dla swoich mocodawców w Londynie.

Julian Ursyn Niemcewicz (1757–1841) – absolwent Szkoły Rycerskiej, pisarz, pamiętnikarz, działacz polityczny i społeczny. Od lat 80. XVIII w. działał w antyrosyjskim Stronnictwie Patriotycznym (był zwolennikiem Konstytucji 3 maja) i współredagował „Gazetę Narodową i Obcą”. Brał udział w powstaniu kościuszkowskim, w czasie którego trafił do rosyjskiej niewoli. Po upadku państwa polskiego wyjechał na kilka lat do Stanów Zjednoczonych. W Księstwie Warszawskim, a potem w Królestwie Polskim udzielał się politycznie i społecznie. W 1833 r., po klęsce powstania listopadowego, osiadł w Paryżu. Pod koniec życia spisał pamiętniki.

R1dmNbCnkNsDF
Źródło A Możliwe odpowiedzi: 1. Na jego antyrosyjską postawę mogły mieć wpływ przekonania polityczne i doświadczenia z młodości., 2. Kładzie nacisk na wewnętrzne problemy Rzeczpospolitej., 3. Przedstawił perspektywę osoby z zewnątrz., 4. Był nastolatkiem, kiedy doszło do I rozbioru Polski., 5. Podkreśla przede wszystkim ekspansjonizm sąsiadów Rzeczpospolitej., 6. Krytykuje stosunki społeczne (feudalizm). Źródło B Możliwe odpowiedzi: 1. Na jego antyrosyjską postawę mogły mieć wpływ przekonania polityczne i doświadczenia z młodości., 2. Kładzie nacisk na wewnętrzne problemy Rzeczpospolitej., 3. Przedstawił perspektywę osoby z zewnątrz., 4. Był nastolatkiem, kiedy doszło do I rozbioru Polski., 5. Podkreśla przede wszystkim ekspansjonizm sąsiadów Rzeczpospolitej., 6. Krytykuje stosunki społeczne (feudalizm).
R1VjRbHp4ujfW
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 4

Zaznacz odpowiednie miejsce w tabeli, w zależności od tego, czy podana przyczyna I rozbioru Polski była pośrednia („PP”), czy bezpośrednia („PB”).

R1ZsRhMlEAQJc
Łączenie par. . Dążenie Fryderyka II do przyłączenia Prus Królewskich z Gdańskiem i Toruniem do Prus. Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Wadliwy ustrój polityczny (anarchia, liberum veto). Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Dobrze rozwinięty system klientalny. Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Utracenie przez Katarzynę II kontroli nad Rzeczpospolitą (konfederacja barska, opór Stanisława Augusta Poniatowskiego i Czartoryskich). Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Zły stan gospodarki Rzeczpospolitej; słabość handlu i miast. Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Kapitulacja konfederatów barskich. Możliwe odpowiedzi: PP, PB. „Niezdrowa” rywalizacja między partiami politycznymi o władzę. Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Niezdolność szlachty do osiągnięcia kompromisu na sejmach (skrajnie różne przekonania i postawy). Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Przestarzałe stosunki społeczne (feudalizm). Możliwe odpowiedzi: PP, PB. Ocieplenie relacji między Austrią a Prusami w związku ze zwycięstwami Rosji w wojnie z Turcją. Możliwe odpowiedzi: PP, PB
ROb1iDEgXZquM
Podaj co najmniej dwie przyczyny I rozbioru Polski, których nie uwzględnia powyższa tabela. Twoja odpowiedź (Uzupełnij) Wybierz trzy przyczyny, które przesądziły o I rozbiorze Polski. Odpowiedź uzasadnij. Przyczyna 1. (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij) Przyczyna 2. (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij) Przyczyna 3. (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Uporządkuj informacje dotyczące ryciny, łącząc kategorie z odpowiadającymi im opisami.

ReHZLMOyQcVns
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R12Fpp6gkBHe7
Typ obiektu Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Tytuł Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Data powstania Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Autor Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Technika Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Materiał Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Wymiary zabytku Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier Właściciel Możliwe odpowiedzi: 1. akwaforta, 2. Anonimowy, 3. Biblioteka Narodowa w Warszawie, 4. 113 x 177, 5. Obraz Europy w lipcu 1772 r. (org. Picture of Europe for July 1772), 6. 1772, 7. rysunek satyryczny, 8. papier
R1V5ZSccnXRI5
Uzupełnij opis ryciny, przeciągając imiona władców w odpowiednie miejsca. Rycina przedstawia ośmiu władców. Trzech z nich siedzi przy stole i studiuje mapę z napisem „Mapa Królestwa Polskiego”. Są to: caryca 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II, król pruski 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II i cesarz Austrii 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II. Z lewej strony, przed nimi, siedzi władca ze złamaną koroną. Ręce ma związane za plecami, bezradnie pochylił głowę. Postać ta to 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II. Na drugim planie, za osobami dyskutującymi przy stole, znajdują się królowie Francji i Hiszpanii: odpowiednio 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II i 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II. Z niepokojem obserwują rozgrywającą się scenę. Z prawej strony, na krześle z napisem „Brit…”, siedzi przysypiający 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II – król Wielkiej Brytanii. Za Stanisławem Augustem, z lewej strony, stoi brodaty mężczyzna z turbanem na głowie; jego nadgarstki i kostki są skute łańcuchami; najprawdopodobniej jest to turecki sułtan, 1. Jerzy III, 2. Karol III, 3. Ludwik XV, 4. Stanisław August Poniatowski, 5. Jerzy II, 6. Mustafa III, 7. Ludwik XIV, 8. Maria Teresa, 9. Fryderyk Wilhelm I, 10. Fryderyk II, 11. Katarzyna II, 12. Józef II. Nad mapą Polski wisi waga z napisem „równowaga sił”; na lżejszej szali autor umieścił etykietę z napisem „Wielka Brytania”.
311
Ćwiczenie 6

Podpisz postacie oznaczone na ilustracji.

Rxa1LVR1je50C
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Merlin, brytyjska rycina satyryczna, opublikowana w „Westminster Magazine”, grudzień 1773 r.

„Magazyn westminsterski lub Panteon smaku” (Westminster Magazine: or the Pantheon of Taste) – czasopismo wydawane w Londynie przez Williama Goldsmitha w latach 1773–1785; ukazywały się w nim treści o różnej tematyce: historycznej, politycznej, literackiej, rozrywkowej itp.

R6ND34HjakBwO
Wyjaśnij, dlaczego Mustafa III zaciska ręce w geście rozpaczy, a władcy Austrii i Prus idą wspólnie, prowadząc rozmowę (najprawdopodobniej na jakiś ważny temat). (Uzupełnij) Uzasadnij, dlaczego autor rysunku umieścił papieża Klemensa XIV w tle, na chwiejącym się krześle. (Uzupełnij).
R1ce12VWiyzXq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z ilustracją i informacjami zawartymi poniżej, a następnie wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i informacjami zawartymi poniżej, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

R1GlW2yshNYae
John Lodge, The Polish Plumb Cake [rodzaj ciasta], sierpień 1774, rysunek opublikowany w „Westminster Magazine”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podpis pod ilustracją: „Twoje królestwo, Stanisławie, jest zagrożone. Dla czterech takich żołądków to prawdziwy plumb cake”. Komentarz dołączony do ilustracji: „Król [pruski jest] bardziej dziki niż Indianin; pozwala cesarzowi Niemiec [monarchii Habsburgów] i cesarzowej Rosji zajadać się przekąskami, podczas gdy on oferuje królowi Francji udział, aby powstrzymać go przed atakiem na Niemcy. Demon mówi, że chociaż wykonali jego projekt, nie będą długo cieszyć się rabunkiem!”.

Źródło B

Europejscy władcy we wrześniu 1774 r. (w nawiasie lata panowania)

Austria – Maria Teresa (1740–1780) i Józef II (1765–1790)
Francja – Ludwik XVI (1774–1793); w związku małżeńskim z Marią Antoniną Habsburg
Prusy – Fryderyk II Wielki (1740–1786)
Rosja – Katarzyna II Wielka (1762–1796)
Rzeczpospolita – Stanisław August Poniatowski (1764–1795)
Turcja – Abdülhamid I (1774–1789)

R1UTRWRSAkR5Y
Opisz rysunek i zinterpretuj jego przesłanie, odwołując się do elementów graficznych. Opis (Uzupełnij) Interpretacja (Uzupełnij).
R2dSk5TNmvi27
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Wskaż co najmniej trzy podobieństwa między ilustracjami z ćwiczeń 5‑7.

R11Dj0zX1GH0g
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Po 1772 r. Lwów stał się stolicą administracyjną zaboru austriackiego, nazywanego Królestwem Galicji i Lodomerii (w skrócie Galicją). Porównaj plany miasta sprzed I rozbioru Polski (około połowy XVIII w.) i po kilkudziesięciu latach przynależności do Austrii (z końca XVIII w.). Następnie przeciągnij stwierdzenia w odpowiednie miejsca.

Po 1772 r. Lwów stał się stolicą administracyjną zaboru austriackiego, nazywanego Królestwem Galicji i Lodomerii (w skrócie Galicją). Porównaj opisy planów miasta sprzed I rozbioru Polski (około połowy XVIII w.) i po kilkudziesięciu latach przynależności do Austrii (z końca XVIII w.). Następnie przeciągnij stwierdzenia w odpowiednie miejsca.

Źródło A

RnEpeJLlrgKFJ
Plan miasta Lwowa, jakim był w XVIII w. do roku 1775 (druk 1858), na podstawie: TOPOGRAPHIA Urbis Leopolis cum suis adiacentibus Suburbis, circa A 1770.
Źródło: Biblioteka Narodowa, domena publiczna.

Źródło B

R14dU8b0Iva1W
Plan miasta Lwowa z ostatnich lat XVIII w., ok. 1802 r.
Źródło: Biblioteka Narodowa, domena publiczna.

Universität und Gymnasium – Uniwersytet i Gimnazjum
Normal Schulen – Szkoły normalne
Theater und Redoutenhaus – Teatr i Dom redut (maskarad)
Polizei Direction – Dyrekcja Policji
Bibliotheke – Biblioteka
Kirche – kościół
Kloster – klasztor
Gasse – ulica
Zeughaus – zbrojownia, arsenał

R17djvQplPcAn
Lwów około połowy XVIII w. Możliwe odpowiedzi: 1. Na straży porządku publicznego i bezpieczeństwa stał starosta, 2. Liczba mieszkańców: ok. 23 tys., 3. Dawne przedmieścia zostały „wchłonięte” przez miasto, 4. Liczba mieszkańców: ok. 38 tys., 5. Szerzeniem oświaty zajmowali się głównie duchowni – jezuici i pijarzy, 6. Część muru obronnego została rozebrana, 7. 12 ulic, 8. Przedstawienia teatralne odbywały się dla zamkniętego grona osób, głównie w pałacach magnackich, 9. O porządek i bezpieczeństwo w mieście dbała policja, której główna siedziba znajdowała się w sąsiedztwie teatru, 10. 22 ulice, 11. 2 cmentarze, 12. Na południowy-wschód od centrum miasta powstał duży park publiczny, 13. W mieście doszło do sekularyzacji szkolnictwa, 14. W obrębie murów miejskich znajdował się Arsenał Rzeczpospolitej, 15. Ponad 50 budynków sakralnych, 16. Zbrojownie należały do władz austriackich, 17. W mieście funkcjonował teatr publiczny, 18. Miasto było w całości otoczone murem obronnym, 19. Obok bibliotek uniwersyteckiej i przyszkonych, liczne były biblioteki prywatne, mieszczące się w pałacach magnackich i domach bogatych mieszczan, 20. 1 cmentarz, 21. Mniej niż 20 budynków sakralnych, 22. Tereny położone bezpośrednio za murami miejskimi miały charakter rolniczy, 23. Na południowy-wschód od centrum Lwowa swoją posiadłość mieli Czartoryscy, 24. Mieszkańcy mieli dostęp do biblioteki publicznej Lwów pod koniec XVIII w. i na początku w. XIX Możliwe odpowiedzi: 1. Na straży porządku publicznego i bezpieczeństwa stał starosta, 2. Liczba mieszkańców: ok. 23 tys., 3. Dawne przedmieścia zostały „wchłonięte” przez miasto, 4. Liczba mieszkańców: ok. 38 tys., 5. Szerzeniem oświaty zajmowali się głównie duchowni – jezuici i pijarzy, 6. Część muru obronnego została rozebrana, 7. 12 ulic, 8. Przedstawienia teatralne odbywały się dla zamkniętego grona osób, głównie w pałacach magnackich, 9. O porządek i bezpieczeństwo w mieście dbała policja, której główna siedziba znajdowała się w sąsiedztwie teatru, 10. 22 ulice, 11. 2 cmentarze, 12. Na południowy-wschód od centrum miasta powstał duży park publiczny, 13. W mieście doszło do sekularyzacji szkolnictwa, 14. W obrębie murów miejskich znajdował się Arsenał Rzeczpospolitej, 15. Ponad 50 budynków sakralnych, 16. Zbrojownie należały do władz austriackich, 17. W mieście funkcjonował teatr publiczny, 18. Miasto było w całości otoczone murem obronnym, 19. Obok bibliotek uniwersyteckiej i przyszkonych, liczne były biblioteki prywatne, mieszczące się w pałacach magnackich i domach bogatych mieszczan, 20. 1 cmentarz, 21. Mniej niż 20 budynków sakralnych, 22. Tereny położone bezpośrednio za murami miejskimi miały charakter rolniczy, 23. Na południowy-wschód od centrum Lwowa swoją posiadłość mieli Czartoryscy, 24. Mieszkańcy mieli dostęp do biblioteki publicznej
Dane liczbowe na podstawie: www.lvivcenter.org
RBwO5k1mzVIZe
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Na planie miasta znajdujemy wszystkie informacje, które powinna uwzględniać mapa topograficzna., 2. Miasto Lwów i jego okolice leżą na płaskim terenie., 3. Między połową, a końcem XVIII w. tereny wokół murów miejskich Lwowa uległy urbanizacji., 4. Część gruntów w sąsiedztwie murów miejskich została poddana osuszaniu., 5. Pod koniec XVIII w. gęstość zabudowy w poszczególnych częściach miasta była zbliżona., 6. Rzeka Pełtew pełniła funkcję fosy miejskiej., 7. Możemy podejrzewać, że w XVIII stuleciu Lwów był miastem wielokulturowym., 8. Odsetek mieszkańców mających dostęp do nauki i kultury nie zmienił się przez cały wiek XVIII., 9. Na planie Lwowa z końca XVIII w. widnieją nazwy ulic w języku niemieckim. Nawiązują głównie do mieszczących się przy nich budynków użyteczności publicznej i kościołów., 10. Władze austriackie zadbały o to, żeby w nazewnictwie ulic wytyczonych poza historycznym centrum Lwowa, nie można było dopatrzeć się śladów nazewnictwa stosowanego przed 1772 r.
R179E9FzHSKqZ
Wyjaśnij, dlaczego pod koniec XVIII w. liczba budynków sakralnych, pomimo rozrostu miasta, spadła o ponad połowę. (Uzupełnij) Wytłumacz, dlaczego pod koniec XVIII w. jedna z lwowskich ulic nazywała się „Exjesuiten gasse” („Ulica Ex-jezuitów”), jeden z kościołów „Exjesuiten Kirche” („Kościół Ex-jezuitów”), a w miejsce folwarku należącego niegdyś do zakonu jezuitów, powstał „Jesuiten Garten” („Ogród Jezuitów”). (Uzupełnij).