Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RBg8taiv5qSmo1
Ćwiczenie 1
Zaznacz błędne dokończenie zdania. Geny sprzężone... Możliwe odpowiedzi: 1. dziedziczą się niezależnie od siebie., 2. leżą na tym samym chromosomie., 3. dziedziczą się niezgodnie z drugim prawem Mendla.
RpQWjE3rBXtcN1
Ćwiczenie 2
W wyniku krzyżówki testowej podwójnej heterozygoty z podwójną homozygotą recesywną powstaną... Możliwe odpowiedzi: 1. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny są sprzężone., 2. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny nie są sprzężone., 3. 2 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny są sprzężone., 4. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 2 klasy, jeśli geny są sprzężone.
R14szDtCrTLJ61
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
W wyniku krzyżówki testowej podwójnej heterozygoty z podwójną homozygotą recesywną powstaną... Możliwe odpowiedzi: 1. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny są sprzężone., 2. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny nie są sprzężone., 3. 2 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 4 klasy, z czego 2 dużo bardziej liczne, jeśli geny są sprzężone., 4. 4 klasy osobników potomnych w stosunku 1 : 1 : 1 : 1, jeśli analizowane geny nie są sprzężone, lub 2 klasy, jeśli geny są sprzężone.
1
Ćwiczenie 3
RwboDKMBSFvR6
Para chromosomów homologicznych z zaznaczonymi niektórymi genami.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVSKcGzQlyE6I
Przeanalizuj powyższą ilustrację i wykonaj polecenia, w których puste pola należy uzupełnić cyfrą arabską: od 0 do 9. Podaj liczbę powstałych rodzajów gamet, gdy nie doszło do zjawiska crossing-over pomiędzy przedstawionymi chromosomami: Tu uzupełnij
R9MEbAMUk3Hqd
Podaj liczbę wszystkich możliwych rodzajów gamet powstałych w przypadku, gdy w różnych miejscach doszło do zjawiska crossing-over pomiędzy przedstawionymi chromosomami: Tu uzupełnij
R1lAhxGp3MT6z1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższy tekst tak, aby przedstawiał prawdziwe informacje. W każdym zdaniu wybierz odpowiednie wyrażenie. Aby potwierdzić, że analizowane cechy są sprzężone, należy wykonać (tu wybierz: krzyżówkę testową / rekombinację) osobników będących podwójnymi heterozygotami z podwójną homozygotą (tu wybierz: recesywną / dominującą). Jeżeli w jej wyniku otrzymamy znacznie (tu wybierz: większą / mniejszą) liczbę osobników o fenotypach rodzicielskich niż nierodzicielskich, to analizowane geny są ze sobą sprzężone i dziedziczą się zależnie od siebie. Wynika to z faktu, że heterozygota wytworzy (tu wybierz: 2 / 4) typy gamet z różnym prawdopodobieństwem, ponieważ analizowane geny leżą na (tu wybierz: tych samych / różnych chromosomach).
21
Ćwiczenie 5
RaosG8vsnKPPZ
Uproszczona mapa genetyczna dwóch chromosomów muszki owocowej (Drosophila melanogaster).
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R77JaGeLR3sF3
Na podstawie schematu przedstawiającego ułożenie genów muszki owocowej na chromosomach określ, czy geny warunkujące długość odnóży oraz długość skrzydeł są ze sobą sprzężone. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
RzPGLTWPRw1mi2
Ćwiczenie 6
Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Krzyżówka testowa jest zawsze dwugenowa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krzyżówkę testową można wykonać jedynie dla organizmów zwierzęcych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krzyżówka testowa może ujawnić, czy geny leżą na tym samym chromosomie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 7
R1ZbnPyboFPAp
Wyjaśnij, dlaczego w przypadku sprzężenia cech po skrzyżowaniu dwóch heterozygot w pokoleniu potomnym obserwowana jest niewielka liczba osobników o cechach zrekombinowanych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R140lIe7Oq1Gp
Wykonano krzyżówkę testową muszki owocowej (Drosophila melanogaster) będącej potrójną heterozygotą ABC/abc. Zakładając, że crossing-over zaszło we wszystkich możliwych miejscach, określ jak liczne będą powstałe klasy osobników potomnych. (Uzupełnij).
R11OOd4HiIB1f
Wykonano krzyżówkę testową muszki owocowej (Drosophila melanogaster) będącej potrójną heterozygotą duże A, duże B, duże C, ukośnik, małe a, małe b, małe c. Zakładając, że crossing-over zaszło we wszystkich możliwych miejscach, określ jak liczne będą powstałe klasy osobników potomnych. (Uzupełnij).