Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Sl6kimK6tNt2
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 2

Rozstrzygnij, który z systemów irygacyjnych – w Dolinie Nilu czy w dolinie Tygrysu i Eufratu – wymagał większych nakładów ludzkiej pracy. Odpowiedź uzasadnij.

RrgU4CT23yC0N
Rozstrzygnięcie: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 3

Rozstrzygnij, czy opisana w tekście kampania wojenna miała związek z wydarzeniami, przedstawionymi na mapie. Odpowiedź uzasadnij.

Inskrypcja Ramzesa III

Ujścia rzek otoczyłem okrętami wojennymi, galerami, brzegi były uzbrojone, niby silny mur. Załogi na okrętach składały się z bohaterskich wojowników – łuczników i marynarzy. Byli oni podobni do ryczących na wierzchołkach gór lwów. Obsługa rydwanów bojowych [składała się] z biegaczy, oszczepników i bardzo zdolnych żołnierzy. Konie w każdej swej części były opancerzone, by zdeptać swymi kopytami obce ziemie. Ja, podobny do potężnego Montu – stanąłem na czele tego wojska, by popatrzeć ono mogło na podbój dokonany moją ręką. Tamci, gdy doszli do mojej granicy – wyginęli na wieczne czasy. Gdy bowiem posuwali się naprzód, pożoga przed nimi rozgorzała u ujścia rzek. Palisady moich oszczepników otoczyły ich nad brzegiem. Otoczonych zwalczano i powalano na ziemię przybrzeżną, zabito ich i włócząc głowami po ziemi, ułożono na stosach. Okręty natomiast zostały zatopione wraz z majątkiem znajdującym się na nich.

ramzes Źródło: Inskrypcja Ramzesa III, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, red. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 21.
Rr6g708uAJqb9
Inwazja Ludów Morza i upadek systemu regionalnego na Bliskim Wschodzie
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Bosyantek, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R19mjfkbSyjZo
Rozstrzygnięcie: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Na podstawie tekstu źródłowego z ramki uzupełnij tekst brakującymi słowami.

Inskrypcja Ramzesa III

Ujścia rzek otoczyłem okrętami wojennymi, galerami, brzegi były uzbrojone, niby silny mur. Załogi na okrętach składały się z bohaterskich wojowników – łuczników i marynarzy. Byli oni podobni do ryczących na wierzchołkach gór lwów. Obsługa rydwanów bojowych [składała się] z biegaczy, oszczepników i bardzo zdolnych żołnierzy. Konie w każdej swej części były opancerzone, by zdeptać swymi kopytami obce ziemie. Ja, podobny do potężnego Montu – stanąłem na czele tego wojska, by popatrzeć ono mogło na podbój dokonany moją ręką. Tamci, gdy doszli do mojej granicy – wyginęli na wieczne czasy. Gdy bowiem posuwali się naprzód, pożoga przed nimi rozgorzała u ujścia rzek. Palisady moich oszczepników otoczyły ich nad brzegiem. Otoczonych zwalczano i powalano na ziemię przybrzeżną, zabito ich i włócząc głowami po ziemi, ułożono na stosach. Okręty natomiast zostały zatopione wraz z majątkiem znajdującym się na nich.

Indeks górny Źródło: Inskrypcja Ramzesa III, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, red. G. Chomicki,S. Sprawski, Kraków 1999, s. 21. Indeks górny koniec

RQYFcw8iOb6WH
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R13sj2Xc6h4bE2
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się mapie i opisz, jaki wpływ miały warunki naturalne na powstanie cywilizacji starożytnego Egiptu.

R1NYoXlMwge3L
Mapa starożytnego Egiptu
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1esYrrAvIbAv
Twoja odpowiedź: (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R8n8fP2RtyqUA
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Snz7fF92Yhi21
Ćwiczenie 6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 6
RnTTQPWArhYsG
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 7

Podaj nazwy obiektów na ilustracjach.

RsolS0q1tfHbZ
Obiekt A
Źródło: Marten van Heemskerck, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1diG2nFtWZOO
Obiekt przedstawiony na powyższej ilustracji to Tu uzupełnij Tu uzupełnij
R12e2W8GHhzwL
Obiekt B
R4USnf8rQiT9N
Obiekt przedstawiony na powyższej ilustracji to Tu uzupełnij Tu uzupełnij
R1enX1xR8ylLY
Obiekt C
Źródło: Marten van Heemskerck, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1JG8oieyzoq1
Obiekt przedstawiony na powyższej ilustracji to Tu uzupełnij Tu uzupełnij
Rkbw4C9A5PhxV3
Ćwiczenie 8
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 8
RnpB9qCEH72GG
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.