Do cech dziennika osobistego pisarza należą m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. subiektywność przedstawienia rzeczywistości., 2. odwołania do autentycznych wydarzeń., 3. chronologiczny układ zapisu., 4. zapis wydarzeń dzień po dniu.
Do cech dziennika osobistego pisarza należą m.in.:
subiektywność przedstawienia rzeczywistości.
odwołania do autentycznych wydarzeń.
chronologiczny układ zapisu.
zapis wydarzeń dzień po dniu.
RXU9ti5DXFmby11
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj wskazanym gatunkom ich cechy charakterystyczne. pamiętnik Możliwe odpowiedzi: 1. chronologiczny porządek czasowy, 2. dowolny porządek czasowy, 3. swoboda kompozycyjna, 4. kompozycja uporządkowana, 5. zapis przeszłości narratora, 6. zapis teraźniejszości narratora dziennik Możliwe odpowiedzi: 1. chronologiczny porządek czasowy, 2. dowolny porządek czasowy, 3. swoboda kompozycyjna, 4. kompozycja uporządkowana, 5. zapis przeszłości narratora, 6. zapis teraźniejszości narratora
Przyporządkuj wskazanym gatunkom ich cechy charakterystyczne. pamiętnik Możliwe odpowiedzi: 1. chronologiczny porządek czasowy, 2. dowolny porządek czasowy, 3. swoboda kompozycyjna, 4. kompozycja uporządkowana, 5. zapis przeszłości narratora, 6. zapis teraźniejszości narratora dziennik Możliwe odpowiedzi: 1. chronologiczny porządek czasowy, 2. dowolny porządek czasowy, 3. swoboda kompozycyjna, 4. kompozycja uporządkowana, 5. zapis przeszłości narratora, 6. zapis teraźniejszości narratora
Przyporządkuj wskazanym gatunkom ich cechy charakterystyczne.
kompozycja uporządkowana, zapis przeszłości narratora, dowolny porządek czasowy, zapis teraźniejszości narratora, swoboda kompozycyjna, chronologiczny porządek czasowy
pamiętnik
dziennik
11
Ćwiczenie 3
Do epok literackich dopisz po jednym przykładzie pisarza tworzącego w tym czasie dzienniki.
RromGdfPMJIBo
Młoda Polska – (Uzupełnij)
Dwudziestolecie międzywojenne – (Uzupełnij)
II wojna światowa – (Uzupełnij)
Okres powojenny – (Uzupełnij).
Młoda Polska –
Dwudziestolecie międzywojenne –
II wojna światowa –
Okres powojenny –
Młoda Polska – Stefan Żeromski Dwudziestolecie międzywojenne – Zofia Nałkowska / Jarosław Iwaszkiewicz / Maria Dąbrowska II wojna światowa – Zofia Nałkowska / Jarosław Iwaszkiewicz / Maria Dąbrowska Okres powojenny – Witold Gombrowicz, Jan Lechoń, Gustaw Herling‑Grudziński, Jerzy Andrzejewski
RuFWc3BOyaMiW1
Ćwiczenie 4
Pokoloruj te z podanych słów, które odpowiadają postawie twórcy wyrażonej w czterokrotnym powtórzeniu zaimka „Ja.” na początku dziennika Gombrowicza z lat 1953 – 1956. egocentryzm, egoizm, narcyzm, subiektywizm, autentyzm, szczerość, autotematyczność, autobiografizm
Pokoloruj te z podanych słów, które odpowiadają postawie twórcy wyrażonej w czterokrotnym powtórzeniu zaimka „Ja.” na początku dziennika Gombrowicza z lat 1953 – 1956. egocentryzm, egoizm, narcyzm, subiektywizm, autentyzm, szczerość, autotematyczność, autobiografizm
1
Ćwiczenie 4
R1aMseNFYw9uG
(Uzupełnij).
R1aIUd1aFaqWb2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj charakterystyczne cechy analizowanych fragmentów dzienników Gombrowicza i Tyrmanda. Dziennik Gombrowicza Możliwe odpowiedzi: 1. eseistyczność, 2. krytyka komunizmu, 3. faktograficzność, 4. mity narodowe, 5. temat polskości, 6. temat społeczeństwa Dziennik Tyrmanda Możliwe odpowiedzi: 1. eseistyczność, 2. krytyka komunizmu, 3. faktograficzność, 4. mity narodowe, 5. temat polskości, 6. temat społeczeństwa
Przyporządkuj charakterystyczne cechy analizowanych fragmentów dzienników Gombrowicza i Tyrmanda. Dziennik Gombrowicza Możliwe odpowiedzi: 1. eseistyczność, 2. krytyka komunizmu, 3. faktograficzność, 4. mity narodowe, 5. temat polskości, 6. temat społeczeństwa Dziennik Tyrmanda Możliwe odpowiedzi: 1. eseistyczność, 2. krytyka komunizmu, 3. faktograficzność, 4. mity narodowe, 5. temat polskości, 6. temat społeczeństwa
Przyporządkuj charakterystyczne cechy analizowanych fragmentów dzienników Gombrowicza i Tyrmanda.
krytyka komunizmu, faktograficzność, eseistyczność, temat polskości, mity narodowe, temat społeczeństwa
Dziennik Gombrowicza
Dziennik Tyrmanda
21
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, w jaki sposób Gombrowicz, w cytowanym fragmencie Dziennika, rozumie wielkość narodu.
Witold GombrowiczDziennik 1953-1956
Gdybyście nawet byli narodem tak ubogim w wielkość, że największym artystą waszym byłby Tetmajer lub Konopnicka, lecz gdybyście umieli mówić o nich ze swobodą ludzi duchowo wolnych, z umiarem i trzeźwością ludzi dojrzałych, gdyby słowa wasze obejmowały horyzont nie zaścianka, lecz świata… wówczas nawet Tetmajer stałby się wam tytułem do chwały.
cw6 Źródło: Witold Gombrowicz, Dziennik 1953-1956, Kraków 1989, s. 13.
RTubKifMGBQfg
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na zestawienie: twórcy kultury - umiejętność mówienia o nich.
Gombrowicz wielkości narodu upatruje nie w wielkości przedstawicieli jego dawnej kultury, ale w swobodzie, wolności, dojrzałości myśli, szerokich horyzontach poznawczych jego aktualnych przedstawicieli.
31
Ćwiczenie 7
Określ wskazywane przez Tyrmanda trudności, jakie wywołuje pisanie dziennika, interpretując użyte przez pisarza metafory.
Leopold TyrmandDziennik 1954
Dziennik to opukiwanie złożoności szczegółu, tego co drobne. Tak powiedziałby pisarz wrażliwy i subtelny. Zupełnie nie wiem, skąd mi się wzięło to zdanie. Ale wiem, że nikt, kto nie brał się do pisania dziennika, nie może pojąć trudności. Jest to trudność praktyczna. Jak zapisać mikrobiologię dnia? Albo naszą własną psycho‑magmę? Jak egzystencja zrasta się w codzienność, niezwykłość naszego istnienia w zwykłość? Ale, że nie sposób bez selekcji – bo w ogóle bez selekcji nikt niczego nie robi, mimo że niektórzy bardzo chcą – więc tekst ulega organizacji. Dziennik przestaje być spowiedzią, poczyna dawać świadectwo.
R1brkt9TeiGIS
(Uzupełnij).
cw7 Źródło: Leopold Tyrmand, Dziennik 1954, Warszawa 2009, s. 9.
Zwróć uwagę na sensy wyrażeń: „opukiwanie złożoności szczegółu”, „mikrobiologia dnia”, „nasza własna psycho‑magma”, zrastanie się egzystencji w codzienność i niezwykłości w zwykłość.
Tyrmand wskazuje na trudności związane z: uchwyceniem szczegółu codzienności, drobiazgowym ujęciem przeżyć każdego dnia, złożonością i niejasnością codziennych psychicznych doznań, wyborem i uporządkowaniem tych doznań, a także z odróżnieniem tego, co zwykłe od niezwykłego.
31
Ćwiczenie 8
Określ, jakie cechy komunistycznej rzeczywistości ukazuje w poniższym fragmencie swego dziennika Leopold Tyrmand.
Leopold TyrmandDziennik 1954
Sylwester u nich to dzisiejsza warszawska ekskluzywność i snobizm: wycofani z placówek dyplomaci, plastycy, literaci, aktorzy, trochę komunistycznych możnowładców prasy i propagandy, potentaci biur oraz bliżej nie sprecyzowani dandysi gospodarki planowej i niedobitki walk klasowych. Elita. (Elita?) Prawdziwa władza i wpływy, czyli partia, rząd i starannie dobrany proletariat.
cw8 Źródło: Leopold Tyrmand, Dziennik 1954, Warszawa 2009, s. 10–11.
RugEXoS3a8SDT
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na postawy elit i cechy ówczesnej władzy.
Tyrmand ukazuje snobizm i poczucie wyższości ówczesnych elit; ujawnia arogancję i wszechmoc władzy, a także pozorność jej robotniczej reprezentatywności.