Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z fragmentem Żywotu Pitagorasa Porfiriusza, a następnie odpowiedz na pytanie, jaką słynną metaforę i czyjego autorstwa przypomina opowieść o filozofie z Samos.

1
Porfiriusz Żywot Pitagorasa

Powiadał, że filozofia ma na celu wyrwanie naszego umysłu jakby z więzów i kajdan i przywrócenie mu wolności; bez niego bowiem nikt nie może nauczyć się niczego słusznego ani prawdziwego, ani też posługiwać się zmysłami; umysł bowiem, jak twierdził, wszystko postrzega i wszystko słyszy, wszystko inne zaś jest ślepe i głuche. Gdy zaś umysł zostanie oczyszczony, trzeba mu następnie ukazać to, co niesie pożytek.

Gajda3 Źródło: Porfiriusz, Żywot Pitagorasa, [w:] Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996, s. 155.
RqjSJiLw7Mvv7
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z fragmentem Świętego poematu z Żywotu Pitagorasa Porfiriusza. Następnie odpowiedz na pytania:
Zapoznaj się z fragmentem Świętego poematu z Żywotu Pitagorasa Porfiriusza. Następnie odpowiedz na pytania:
  1. Czy przedstawiona we fragmencie wizja życia ludzkiego jest optymistyczna czy pesymistyczna?

  2. Dzięki czemu człowiek może poprawić swój los?

1
Porfiriusz Żywot Pitagorasa

Taki już los nami włada, a my jak zwoje okrągłe,
W tę to w tamtą toczymy się stronę, ból w sobie wlokąc niezmierny;
Gorzka rozterka w nas mieszka wrodzona i ta nam przejada
Duszę; tę z siebie wyrwać potrzeba i przed nią uciekać.
Zeusie Ojcze, zaprawdę, zbawiłbyś nas ode złego,
Gdybyś każdemu pokazał, jakiego ducha ma w sobie.
Bądź dobrej myśli, człowiecze; wszak boska w tobie krew płynie!
Święta Przyroda cię uczy, odsłania ci tajnie wszech rzeczy.
Zbliż się do Niej choć trochę a wtedy, mym radom posłuszny,
Ciałem zdołasz owładnąć, duch zdrowy cierpień pozbędzie.
Wstrzymuj się tylko od złego pokarmu, o którym słyszałeś;
Rozważ, czym duszę oczyszczasz i czym ją z więzów wyzwalasz.
Wszystko rozumem oceniaj; niech rozum ci będzie woźnicą.

Porfiriusz Źródło: Porfiriusz, Żywot Pitagorasa, [w:] Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996, s. 158.
R14ZQgGi4hNNX
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
1
RVVjPpcYvlHTC11
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem poniżej, a następnie wskaż, w który ze scharakteryzowanych przez T. Kotarbińskiego sposób pitagorejczycy używają hasła życia zgodnie z naturą. „Od setek, a nawet już od tysięcy lat rozlega się z ust wielu myślicieli hasło życia zgodnego z naturą. Co o nim sądzić? Już w samym postawieniu tego pytania zdradza się przyjęty milcząco sąd, iż niesie ono ze sobą treść w pełni określoną, sąd mylny oczywiście. Albowiem i to hasło dzieli los wspólny krótkich sentencji obiegowych: zaletę zwięzłości okupują one wadą wieloznaczności, w danym przypadku nader wyraźnej. Kto mianowicie szerzy hasło życia zgodnego z naturą, ten bądź domaga się uzgodnienia działań z tokiem procesów wszechświata, bądź namawia do tego, by się wzorować na trybie żywota stworów przyrody pozaludzkiej, bądź żąda przystosowania działań do natury człowieka jako takiego, do istoty tkwiącego w nim człowieczeństwa.”
(Tadeusz Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986, s. 39.)
1
Ćwiczenie 3
RLZIOgbg5uwfv
Od setek, a nawet już od tysięcy lat rozlega się z ust wielu myślicieli hasło życia zgodnego z naturą. Co o nim sądzić? Już w samym postawieniu tego pytania zdradza się przyjęty milcząco sąd, iż niesie ono ze sobą treść w pełni określoną, sąd mylny oczywiście. Albowiem i to hasło dzieli los wspólny krótkich sentencji obiegowych: zaletę zwięzłości okupują one wadą wieloznaczności, w danym przypadku nader wyraźnej. Kto mianowicie szerzy hasło życia zgodnego z naturą, ten bądź domaga się uzgodnienia działań z tokiem procesów wszechświata, bądź namawia do tego, by się wzorować na trybie żywota stworów przyrody pozaludzkiej, bądź żąda przystosowania działań do natury człowieka jako takiego, do istoty tkwiącego w nim człowieczeństwa. (Uzupełnij).
R1E3E4LBGy6Hh11
Ćwiczenie 4
Wstaw w tekst odpowiednie słowa. „Działanie i istotę liczby należy oceniać według siły, jaka jest w dziesiątce: siła dziesiątki jest bowiem wielka, wszystko obejmująca i wszystko sprawiająca, początek i 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem, wódz i sternik życia boskiego, niebiańskiego i ludzkiego. Bez niej bowiem wszystko byłoby nieograniczone, niejasne, niejawne. w naturze liczby leży to, iż darzy 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem, prowadzi i poucza każdego o każdej rzeczy wątpliwej i nieznanej. Dla nikogo bowiem nic z rzeczy nie mogłoby być 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem, ani samo przez się, ani w stosunku do innego, gdyby nie istniała liczba i jej istota. Tak jednak liczba, 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem w duszy z postrzeżeniem zmysłowym, czyni wszystko poznawalnym i odpowiadającym sobie nawzajem, zgodnie z naturą miary, ucieleśniając i wyodrębniając wszystkie stosunki i relację między rzeczami tak ograniczonymi, jak i nieograniczonymi. Możesz zaś zobaczyć naturę i działanie siły liczby nie tylko w sprawach nadludzkich i boskich, lecz wszędzie, we wszystkich umiejętnościach i w 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem. (…) Fałsz nie ogarnia nigdy liczby swym tchnieniem, jest bowiem wrogi i obcy jej naturze, prawda zaś – pokrewna i wrodzona całej rodzinie 1. ukryte, 2. odłączając się, 3. zestrajając się, 4. muzyce, 5. matematyce, 6. geometrii, 7. liczby, 8. jawne, 9. racja, 10. zasada, 11. poznaniem, 12. bytem”.
Fr. aut. Theona ze Smyrny (filozofa i matematyka żyjącego na przełomie I i II w. n.e., pozostającego pod dużym wpływem pitagoreizmu), tłum. J. Gajda. Podane za: J. Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996, s. 163.
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z fragmentem Historii estetyki Władysława Tatarkiewicza poświęcony pitagorejczykom. Następnie wybierz dwa pochodzące z różnych tradycji kulturowych tańce i wskaż ich  potencjał.
Zapoznaj się z fragmentem Historii estetyki Władysława Tatarkiewicza poświęcony pitagorejczykom. Następnie wybierz dwa pochodzące z różnych tradycji kulturowych tańce i wskaż ich  potencjał.
1
Władysław Tatarkiewicz Historia estetyki

Pitagorejczycy zapisali się w dziejach estetyki drugą jeszcze teorią. I ta również była związana z muzyką, ale miała całkowicie odmienny charakter. Tamta pierwsza mówiła: muzyka polega na proporcji, a ta druga: jest potęgą działającą na duszę. Była odpowiednikiem ekspresyjnej sztuki Greków, owej „trójjedynej chorei”, działającej słowem, gestem, muzyką. (…) Z tego wypływa wniosek: można muzyką działać na dusze. Dobrą muzyką można je ulepszać, ale także złą można je psuć. Grecy używali tu wyrażenia psychagogia (psiupsilonchialfagammaomegagammaίalfa), czyli kierowanie duszami. Otóż taniec, a jeszcze więcej muzyka miały w przekonaniu ich moc psychagogiczną. Można — jak się wyrażali — wprowadzać duszę w dobry lub zły „éthos” (ἦϑomicronς). Na tym tle wytworzyła się nauka o ethosie muzyki, czyli o jej psychagogicznym i wychowawczym działaniu, która stała się trwałym składnikiem greckiego rozumienia muzyki, jeszcze bardziej popularnym niż jej rozumienie matematyczne.

Tatarkiewicz Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1, Warszawa 1988, s. 88–89.
R19DpXsLJfOGm
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij czym była harmonia (zgodnie z ustaleniami pitagorejczyków) i napisz jak wpłynęła ona na postrzeganie sztuki i estetyki.

Obejrzyj zdjęcie ornamentu nad wejściem do szpitala Khalifa w Abu Dhabi. Określ, jakie figury geometryczne są podstawą ornamentu.

RYZDNdD5ls0gL
Źródło: Mirosław Majewski, dostępny w internecie: symmetrica.wordpress.com, licencja: CC BY-SA 2.0.
RBIHVPzv5DYJq
(Uzupełnij).
1
RCPs1Qn83zR4a31
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, dlaczego pitagorejczycy poszukiwali zasady – arché.
Pomysł na ćwiczenie i rekonstrukcja poszczególnych etapów konstruowania ornamentu pochodzą z fragmentu książki M. Majewskiego, Szkice o Geometrii i Sztuce: gereh – geometria w sztuce islamu, Toruń 2017
3
Ćwiczenie 7
RxRpx0cTs6UeM
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem książki W. Welscha, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Następnie odpowiedz na pytanie: czy współczesna powszechna estetyzacja dowodzi sukcesu pitagorejskiego projektu poszukiwania harmonii i piękna natury, by na niej wzorować świat ludzkich działań?

1
Wolfgang Welsch Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki

Żyjemy dzisiaj w okresie niesłychanej estetyzacji realnego świata. Wszędzie widać upiększanie i styling, których zakres sięga od wizerunku jednostki po wygląd miast, od ekonomii po ekologię.

Jednostki poddają się stylingowi ciała, psychiki i zachowania. W salonach piękności i w klubach fitnessu uprawiają perfekcjonizację estetyczną ciała, na kursach medytacji i seminariach New Age estetyzację psychiki, a na kursach savoir vivre ćwiczą estetycznie pożądane zachowania. Homo aestheticus stał się nową figurą przewodnią. W przestrzeni miejskiej niemal wszystko przeszło w ostatnich latach zabieg face‑liftingu – przynajmniej w bogatych krajach zachodnich. Również ekonomia czerpie ogromne zyski z nowej tendencji konsumentów, którym w istocie nie chodzi o nabycie artykułu, lecz o wkupienie się za jego pośrednictwem w estetyczny life style, jaki z produktem tym skojarzyły strategie reklamowe. Nawet ekologia jest pod względem estetycznym partnerem ekonomii. Zmierza w kierunku branży upiększania i faworyzuje styling środowiska w sensie ideałów estetycznych, takich jak kompleksowość czy piękno natury. Gdyby zachodnie społeczeństwo przemysłowe mogło robić wszystko, na co ma ochotę, zapewne przekształciłoby środowisko – miejskie, przemysłowe i naturalne – in toto w hiperestetyczną scenerię. Technologia genetyczna, która łączy styling indywidualny i styling ekologiczny, jest kolejnym przykładem tego procesu. Dostosowuje wszelkie gatunki żywych istot do naszych potrzeb; potrafi nas zaopatrzyć nawet w dziecko takiego gatunku, jakiego zapragniemy na gruncie swych oczekiwań estetycznych. Technologię genetyczną można określić jako genetyczną chirurgię plastyczną.

estet Źródło: Wolfgang Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, tłum. K. Guczalska, Kraków 2004, s. 119–120.
R5X2wcQsz3GsI
(Uzupełnij).
psychagogiczny