Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RWeKgivfGkJFz1
Ćwiczenie 1
Zaznacz cechy charakterystyczne dla mięczaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Mają ciało o symetrii promienistej., 2. Ich ciało podzielone jest na głowę, worek trzewiowy i nogę., 3. Ich muszla jest wytworem płaszcza (u niektórych gatunków nie występuje)., 4. Mają segmentowane ciało., 5. Mają silnie zredukowaną celomę.
RA8tcEpqeyU361
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj cechy charakterystyczne dla poszczególnych grup mięczaków. ślimaki Możliwe odpowiedzi: 1. Występują dodatkowe serca skrzelowe., 2. Mózg otoczony jest chrzęstną puszką., 3. Mają dwuklapową muszlę., 4. Silnie ukrwiona jama płaszczowa jest narządem wymiany gazowej., 5. Nie mają wyodrębnionej głowy., 6. Noga przekształcona została w ramiona i lejek., 7. Są filtratorami., 8. Pęcherzykowate oczy posiadają zdolność akomodacji., 9. Posiadają gruczoł bisiorowy., 10. Spiralnie skręcona muszla jest przyczyną asymetrycznej budowy ciała. małże Możliwe odpowiedzi: 1. Występują dodatkowe serca skrzelowe., 2. Mózg otoczony jest chrzęstną puszką., 3. Mają dwuklapową muszlę., 4. Silnie ukrwiona jama płaszczowa jest narządem wymiany gazowej., 5. Nie mają wyodrębnionej głowy., 6. Noga przekształcona została w ramiona i lejek., 7. Są filtratorami., 8. Pęcherzykowate oczy posiadają zdolność akomodacji., 9. Posiadają gruczoł bisiorowy., 10. Spiralnie skręcona muszla jest przyczyną asymetrycznej budowy ciała. głowonogi Możliwe odpowiedzi: 1. Występują dodatkowe serca skrzelowe., 2. Mózg otoczony jest chrzęstną puszką., 3. Mają dwuklapową muszlę., 4. Silnie ukrwiona jama płaszczowa jest narządem wymiany gazowej., 5. Nie mają wyodrębnionej głowy., 6. Noga przekształcona została w ramiona i lejek., 7. Są filtratorami., 8. Pęcherzykowate oczy posiadają zdolność akomodacji., 9. Posiadają gruczoł bisiorowy., 10. Spiralnie skręcona muszla jest przyczyną asymetrycznej budowy ciała.
2
Ćwiczenie 3
RVGXnuQavYid7
Schemat przedstawia budowę wewnętrzną ślimaka.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RCHT8vhsyLksa
Określ, które elementy ciała ślimaka mogą umożliwiać mu przeprowadzanie wymiany gazowej: u gatunków wodnych: 1. 7, 2. 9, 3. 3, 4. 8, 5. 10, 6. 1, 7. 2, 8. 6, 9. 4, 10. 5
u gatunków lądowych: 1. 7, 2. 9, 3. 3, 4. 8, 5. 10, 6. 1, 7. 2, 8. 6, 9. 4, 10. 5
2
Ćwiczenie 3
R9LwjoZ1f3CQZ
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Tarka u mięczaków to: Możliwe odpowiedzi: 1. narząd znajdujący się w jamie gębowej mięczaków na powierzchni języka, zbudowany z rzędów chitynowych ząbków, 2. część ciała mięczaków, w której znajdują się narządy wewnętrzne, 3. fałd tkanki okrywający worek trzewiowy mięczaków i wydzielający substancję budującą muszlę, 4. przestrzeń (jama) znajdująca się między fałdem płaszcza a workiem trzewiowym mięczaków
ROMbjnA1qyVrC2
Ćwiczenie 4
Spójrz na schemat w zadaniu nr 3. Uzupełnij tekst odpowiednimi wyrażeniami. Na schemacie przedstawiono ciało ślimaka wodnegolądowego, o czym świadczy element oznaczony cyfrą 561. Numerem 14 oznaczono płaszczmuszlęworek trzewiowy. Struktura ta chroni delikatne ciało przed uszkodzeniami, przed wysychaniemprzed chłodem i zabezpiecza przed atakami drapieżników. Zbudowana jest m.in. ze sponginy z konchioliny.
R1Gbn0TtEuXjc2
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj cechom budowy głowonogów odpowiednie znaczenie. dodatkowe serca skrzelowe Możliwe odpowiedzi: 1. rozwinięte zdolności uczenia się i adaptacji do nowych warunków., 2. sprawne odbieranie bodźców, wczesne wykrywanie zagrożenia lub ofiary., 3. przyspieszony przepływ krwi przez skrzela, co zwiększa sprawność transportu gazów oddechowych., 4. chwytanie ofiar, sprawne poruszanie się. silnie rozwinięty mózg otoczony chrzęstną puszką Możliwe odpowiedzi: 1. rozwinięte zdolności uczenia się i adaptacji do nowych warunków., 2. sprawne odbieranie bodźców, wczesne wykrywanie zagrożenia lub ofiary., 3. przyspieszony przepływ krwi przez skrzela, co zwiększa sprawność transportu gazów oddechowych., 4. chwytanie ofiar, sprawne poruszanie się. pęcherzykowate oczy Możliwe odpowiedzi: 1. rozwinięte zdolności uczenia się i adaptacji do nowych warunków., 2. sprawne odbieranie bodźców, wczesne wykrywanie zagrożenia lub ofiary., 3. przyspieszony przepływ krwi przez skrzela, co zwiększa sprawność transportu gazów oddechowych., 4. chwytanie ofiar, sprawne poruszanie się. noga przekształcona w ramiona Możliwe odpowiedzi: 1. rozwinięte zdolności uczenia się i adaptacji do nowych warunków., 2. sprawne odbieranie bodźców, wczesne wykrywanie zagrożenia lub ofiary., 3. przyspieszony przepływ krwi przez skrzela, co zwiększa sprawność transportu gazów oddechowych., 4. chwytanie ofiar, sprawne poruszanie się.
2
Ćwiczenie 6

Żeglarek argo (Argonauta argo) jest ciekawym gatunkiem głowonoga. Samce żeglarka argo mają 1–2 cm długości. Nie budują muszli. Samice są znacznie większe. Mają silnie spłaszczone dwa górne ramiona, wyglądające jak cienka błona. Zawarte w niej chromatofory umożliwiają zwierzęciu zmianę ubarwienia (od srebrzystego po ciemnobrązowe). Nabłonek tych ramion wytwarza wapienną substancję, z której samica, po osiągnięciu dojrzałości płciowej, buduje cienkościenną muszlę. Samica wypełnia muszlę powietrzem atmosferycznym zaczerpniętym z powierzchni wody. Wypełniona gazem muszla ułatwia jej żeglowanie, przy czym ośmiornica potrafi precyzyjnie sterować pływalnością muszli (podobnie działa pęcherz pławny u ryb), a przy braku powietrza zwierzę ma problemy z utrzymaniem muszli w pionie. Muszla pełni też funkcję komory lęgowej. Wkrótce po wybudowaniu muszli samica jest gotowa, by przystąpić do rozrodu. Samiec umieszcza spermatofory w jamie płaszczowej samicy za pomocą hektokotylusa. Ta następnie składa jaja do wnętrza muszli, po czym wsuwa się do niej i siada na jajach.

R10eD5qUcO2Yj
Łączenie par. Na podstawie powyższego tekstu oceń prawdziwość niżej podanych stwierdzeń.. Żeglarek argo wykazuje wyraźny dymorfizm płciowy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. U opisanego gatunku możliwe jest zapłodnienie krzyżowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypełniona powietrzem muszla żeglarka jest narządem homologicznym do pęcherza pławnego ryb.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Muszla samicy żeglarka argo pełni funkcję komory lęgowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Mięczaki rozmnażają się wyłącznie płciowo. Jednak duża różnorodność tych zwierząt sprawia, że występuje wiele odmian tego rozmnażania. Większość ślimaków oraz część małży to obojnaki. Rozdzielnopłciowe są natomiast chitony, jednotarczowce, głowonogi i łódkonogi. U organizmów obojnaczych, np. ślimaków lądowych, występuje zapłodnienie krzyżowe.

RndcwrPTbXf63
Określ różnicę między samozapłodnieniem a zapłodnieniem krzyżowym. Dlaczego ten drugi proces jest korzystniejszy? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Rozród małży jest procesem bardzo skomplikowanym. Glochidia – larwy małży skójkowatych – są uwalniane przez syfon wyrzutowy z organizmu samicy i przyczepiają się do skrzeli, płetw lub powierzchni ciała ryb. Przez pewien czas dojrzewają i wchłaniają pokarm z tkanek żywiciela dyfuzyjnie, za pomocą komórek zawiązka płaszcza. Drobne małże opadają na dno i rozpoczynają samodzielne życie. Rozród małży jest ściśle uzależniony od występowania właściwych gatunków ryb, a przyczepianie się glochidiów oraz osiedlanie młodych małży na dnie zbiorników to krytyczne fazy cyklu życiowego, zaburzane przez niekorzystne zmiany środowiska.

Indeks dolny Na podstawie: M. Ożgo, Rola, zagrożenia i problemy ochrony małży skójkowatych, „Chrońmy Przyrodę Ojczystą” 2010, nr 66(3), s. 201–208. Indeks dolny koniec

R1B5x9dvtP03F
Określ zależność międzygatunkową opisaną w powyższym tekście. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).