Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1cNvxz9L5cPN1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Od kogo wywodzi się idea stopni bytu pojawiająca się w filozofii św. Tomasza? Możliwe odpowiedzi: 1. od Platona, 2. od Plotyna, 3. od św. Augustyna, 4. od św. Anzelma
RhbCrsf00bOZ71
Ćwiczenie 2
Uporządkuj stopnie bytu według koncepcji przedstawionej przez Platona. Świat umysłowy Możliwe odpowiedzi: 1. idee, 2. cienie (zjawiska), 3. byty matematyczne, 4. rzeczy zmysłowe, 5. idea Dobra Świat zmysłowy Możliwe odpowiedzi: 1. idee, 2. cienie (zjawiska), 3. byty matematyczne, 4. rzeczy zmysłowe, 5. idea Dobra

Tekst A

św. Tomasz Summa teologii

Czwarta droga wzięta jest ze stopni, które się w rzeczach znajduje. Znajduje się bowiem w rzeczach coś więcej lub mniej dobrego i prawdziwego, i szlachetnego, itp. Lecz „więcej” i „mniej” mówi się o rzeczach o tyle, o ile się w różny sposób przybliżają do czegoś, co jest „najwięcej”, tak jak bardzo ciepłym jest to, co się więcej przybliża do najcieplejszego. Jest przeto coś, co jest najprawdziwsze, najlepsze i najszlachetniejsze, a stąd najbardziej bytem: te rzeczy bowiem, które są najprawdziwsze, są najbardziej bytami. […] Lecz co w obrębie pewnego gatunku ma w najwyższym stopniu jego cechy istotnościowe, to jest przyczyną wszystkich rzeczy tego gatunku, tak jak ogień, który jest najgorętszy, jest przyczyną wszystkich rzeczy gorących. […] Przeto coś jest przyczyną bytu wszystkich bytów, dobroci i wszelkiej doskonałości, a to nazywamy Bogiem.

summa Źródło: św. Tomasz, Summa teologii. Cytat za: Barbara Markiewicz, Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów, WSiP, Warszawa 1999, s. 130-131.
R1EzQmD5jLvMP1
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, czy poniższe stwierdzenia, która odnoszą się do tekstu źródłowego, są prawdziwe czy fałszywe. Bóg jest ostateczną miarą dla wszystkiego, co istnieje. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg jest jedynym punktem odniesienia dla realnie istniejących hierarchii. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg jest przyczyną tylko najwyższego stopnia bytu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bóg jest przyczyną wszystkiego, co istnieje. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 4

Lecz ‘więcej’ i ‘mniej’ mówi się o rzeczach o tyle, o ile się w różny sposób przybliżają do czegoś, co jest ‘najwięcej’, pisze św. Tomasz. Na podstawie tekstu A odpowiedz, w jaki sposób człowiek odróżnia dobro od zła, piękno od brzydoty i porządkuje byty.

Ru0ERmQ2EgJQJ
(Uzupełnij).
R1e7N7rswYr282
Ćwiczenie 5
Na podstawie tekstu A zdecyduj, które stanowisko etyczne łączy się z koncepcją Boga, jaką przedstawia Tomasz. Możliwe odpowiedzi: 1. Absolutyzm - pogląd, zgodnie z którym wartości mają charakter absolutny, powszechny i niezmienny; są zatem niezależne od subiektywnego nastawienia i poglądów jednostki, kontekstu, okoliczności, itd., 2. Relatywizm - pogląd, zgodnie z którym wartości (moralne, poznawcze, estetyczne) są względne, a zatem nie mają absolutnego, niezmiennego i powszechnego charakteru, 3. Konwencjonalizm - pogląd, zgodnie z którym znaczenie wartości jest umowne i zależy od kontekstu historycznego, geograficznego, społecznego, itd.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem tekstu dialogu Platona, w którym wypowiada się sofista Protagoras. Następnie odpowiedz na pytania.

Platon Protagoras

Znam wiele rzeczy, które są dla ludzi nieużyteczne, także potrawy i napoje i lekarstwa, a także mnóstwo innych rzeczy, inne znowu są pożyteczne. Inne znowu są dla ludzi obojętne, a tylko dla koni. Inne znowu tylko dla wołów, inne dla psów, a inne ani dla tych, ani dla tamtych, tylko dla drzew, a inne znowu dla korzeni drzew dobre, ale dla liści najgorsze. Jak na przykład i gnój: dla korzeni wszystkich roślin dobry, jeśli go podłożyć, ale jeżelibyś chciał obłożyć nim pędy i młode gałązki, przepadnie wszystko. […] Dobro to jest coś, co się tak dalece mieni różnymi barwami, coś tak różnorodnego, że i to tutaj dla zewnętrznych części ciała ludzkiego jest dobre, a dla wewnętrznych bardzo szkodliwe.

Platon Źródło: Platon, Protagoras, tłum. W. Witwicki. Cytat za: Adam Chmielewski, „Relatywizm protagorejski”, Nowa Krytyka, 9, 1998, s. 6.
R8lYyUP5pvjCu
Czy według Protagorasa istnieje jedna, uniwersalna miara dobra i innych wartości? Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
RuGtibBLMsMLm
Jak nazywa się stanowisko filozoficzne, które prezentuje w tym fragmencie Protagoras? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Arystotelesa. Następnie odpowiedz na pytania.

Arystoteles O świecie

Tak więc w wyniku pomieszania przeciwstawnych elementów powstała harmonia jednocząca wszystko, co istnieje: niebo, Ziemię i cały wszechświat. […]
Przyczyną zachowania świata jest więc zgoda żywiołów, przyczyną zaś zgody – ich równowaga, co znaczy, że żaden nie jest silniejszy od drugiego. Istnieje bowiem jedna miara dla tego, co lekkie i ciężkie, tego, co ciepłe i zimne. Natura poucza nas na przykładzie owych wielkich rzeczy, że równość utrzymuje zgodę, zgoda zaś jest warunkiem istnienia przedziwnego w swej piękności świata, rodziną wszystkich tych rzeczy.
W istocie jakaż bowiem rzeczywistość mogłaby być doskonalsza od świata? Nawet jeśliby taką wskazano, zawsze byłaby to jedynie jego część.

aryst Źródło: Arystoteles, O świecie. Cytat za: Barbara Markiewicz, Od filozofów jońskich do Pascala. Wybór tekstów, WSiP, Warszawa 1999, s. 53-54.
Rv6tt3doiMKKy
Podobnie jak św. Tomasz, Arystoteles uważa, że istnieje „jedna miara dla tego, co lekkie i ciężkie” oraz innych własności. Co, według ciebie, różni jego stanowisko od poglądów Tomasza w tej sprawie? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Gdyby Bóg nie istniał, świat byłby chaosem, w którym brakowałoby miary dobra, piękna i innych wartości. Napisz esej, w którym odpowiesz na pytanie, czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem. Odwołaj się do znanych ci koncepcji filozoficznych.

RaGtl3FS0LXIz
(Uzupełnij).