W przedstawionym algorytmie n jest nieujemną liczbą całkowitą, mod to operator reszty z dzielenia, div to operator dzielenia całkowitego.
Linia 1. w ← 0.
Linia 2. dopóki n ≠ 0 wykonuj.
Linia 3. w ← w plus otwórz nawias okrągły n mod 10 zamknij nawias okrągły.
Linia 4. n ← n div 10.
w ← 0
dopóki n ≠ 0 wykonuj
w ← w + (n mod 10)
n ← n div 10
R1OMzBBLayCAn1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawdziwe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Po wykonaniu algorytmu dla zmienna w przyjmuje wartość ., 2. Po wykonaniu algorytmu dla liczby n wartością zmiennej w jest suma cyfr liczby w zapisie dziesiętnym., 3. Podczas wykonywania algorytmu dla w kolejnych iteracjach pętli dopóki, zmienna w przyjmuje wartości , , , ., 4. Po wykonaniu algorytmu dla zmienna w przyjmuje wartość .
Schemat przyznawania punktów:
– za poprawną odpowiedź.
– za odpowiedź niepełną lub niepoprawną albo za brak odpowiedzi.
Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w czerwcu roku (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
1
Ćwiczenie 2
ROqQieUshVZij
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Po wykonaniu algorytmu dla n = 45778 zmienna w przyjmuje wartość 30.
Po wykonaniu algorymtu dla tej liczby zmienna w przyjmuje wartość 31.
Podczas wykonywania algorytmu dla n = 1234 w kolejnych iteracjach pętli dopóki zmienna w przyjmuje wartości 1, 3, 6, 10.
Ponieważ cyfry liczby n sumowane są od końca, w kolejnych iteracjach pętli dopóki zmienna w przyjmuje wartości 4, 7, 9, 10.
Praca domowa
R12SM6EXzh9qF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Zadanie 5: Analiza algorytmu
Rozważamy następujący algorytm:
Specyfikacja problemu:
Dane:
n – liczba całkowita dodatnia
Wynik:
p – liczba całkowita dodatnia
Linia 1. p ← 1.
Linia 2. q ← n.
Linia 3. dopóki p otwórz nawias ostrokątny q wykonuj.
Linia 4. s ← otwórz nawias okrągły p plus q zamknij nawias okrągły div 2.
Linia 5. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły jeżeli s asterysk s asterysk s otwórz nawias ostrokątny n wykonaj.
Linia 6. p ← s plus 1.
Linia 7. w przeciwnym wypadku.
Linia 8. q ← s.
p ← 1
q ← n
dopóki p < q wykonuj
s ← (p + q) div 2
(*) jeżeli s*s*s < n wykonaj
p ← s + 1
w przeciwnym wypadku
q ← s
Uwaga: zapis div oznacza dzielenie całkowite.
2
Ćwiczenie 3
Podaj wynik działania algorytmu dla wskazanych w tabeli wartości n:
R1KO9dogXnJPj
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Schemat przyznawania punktów:
– za prawidłową odpowiedź w trzech wierszach.
– za prawidłową odpowiedź w dwóch wierszach.
– za prawidłową odpowiedź w jednym wierszu.
– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.
2
Ćwiczenie 4
Rs2nW88y7qZ8v
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Schemat przyznawania punktów:
– za dwie poprawne odpowiedzi.
– za jedną poprawną odpowiedź.
– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.
R1VtNzqTQMqF72
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1DuVRGDBHvmo3
Ćwiczenie 6
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Schemat przyznawania punktów:
– za poprawną odpowiedź.
– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.
Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w maju roku (poziom rozszerzony, część ). Cały arkusz można znaleźć na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Zadanie 6: Sitko
Rozważmy następującą procedurę, której parametrem jest dodatnia liczba całkowita n.
Linia 1. Procedura Sitko otwórz nawias okrągły n zamknij nawias okrągły.
Linia 2. Czyjest otwórz nawias kwadratowy 1 kropka kropka n zamknij nawias kwadratowy.
Linia 3. dla i znak równości 1 przecinek 2 przecinek kropka kropka kropka przecinek n wykonuj.
Linia 4. Czyjest otwórz nawias kwadratowy i zamknij nawias kwadratowy ← fałsz.
Linia 5. j ← 1.
Linia 6. dopóki n zamknij nawias ostrokątny j asterysk j wykonuj.
Linia 7. j ← j plus 1.
Linia 8. dla i znak równości 2 przecinek 3 przecinek kropka kropka kropka przecinek j wykonuj.
Linia 9. kw ← i asterysk i.
Linia 10. poz ← kw.
Linia 11. dopóki poz ≤ n wykonuj.
Linia 12. otwórz nawias okrągły asterysk zamknij nawias okrągły Czyjest otwórz nawias kwadratowy poz zamknij nawias kwadratowy ← prawda.
Linia 13. poz ← poz plus kw.
Procedura Sitko(n)
Czyjest[1..n]
dla i = 1, 2, ..., n wykonuj
Czyjest[i] ← fałsz
j ← 1
dopóki n > j * j wykonuj
j ← j + 1
dla i = 2, 3, ..., j wykonuj
kw ← i * i
poz ← kw
dopóki poz ≤ n wykonuj
(*) Czyjest[poz] ← prawda
poz ← poz + kw
RFUMyVebIQqxq3
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Uwaga, w kolumnie Czyjest[k] należy wpisać prawda lub fałsz. Inne zapisy odpowiedzi zostaną uznane za błędne.
Schemat przyznawania punktów:
– za poprawnie wypełnioną tabelę.
– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.
3
Ćwiczenie 8
RWO2RpmSRdfh6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1ZLnOaCmNRaq3
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Schemat przyznawania punktów:
– za poprawnie wskazane wartości.
– za podanie odpowiedzi błędnej albo brak odpowiedzi.
Zadanie zostało opracowane przez CKE i pojawiło się na egzaminie maturalnym z informatyki w czerwcu roku (poziom rozszerzony, część ).