Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R17X5uy8V5pyf1
Ćwiczenie 1
Zaznacz cechy monady Leibniza. Możliwe odpowiedzi: 1. Monada jest substancją prostą., 2. Monada nie może zostać utworzona, lecz może zginąć., 3. Monada ma charakter duchowy, a nie cielesny., 4. Monada w pojedynkę nie jest zdolna do działania., 5. Monada jest niepodzielna., 6. Monada posiada kształt, lecz brak jej rozciągłości.
RuAqG3bTFNdkJ1
Ćwiczenie 2
Czym się różni monada od innych monad? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Jakością swych czynności wewnętrznych., 2. Aktualnym stanem aktywności., 3. Sposobem przechodzenia z jednego stanu w drugi., 4. Stopniem dążenia do połączenia się z inną monadą.
RIq3EEQhsP1021
Ćwiczenie 3
Czym jest apercepcja? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to świadomość polegająca na refleksyjnym rozpoznawaniu swego wewnętrznego stanu., 2. Jest to stan nazywany przez Leibniza również postrzeżeniem, polegający na pogłębionej percepcji., 3. Jest to określenie procesów czuciowych i wegetatywnych., 4. Jest to aktualny stan aktywności monady i usiłowanie przejścia od jednego do drugiego postrzeżenia.
RPQxhDG0lIlkg21
Ćwiczenie 4
Dopasuj elementy w taki sposób, aby odróżnić duszę od monady. dusza Możliwe odpowiedzi: 1. znajomości praw logiki, 2. odpowiedzialność za procesy rozumowania, 3. występuje u ludzi, zwierząt a nawet roślin, 4. odpowiedzialność za poziom procesów czuciowych duch Możliwe odpowiedzi: 1. znajomości praw logiki, 2. odpowiedzialność za procesy rozumowania, 3. występuje u ludzi, zwierząt a nawet roślin, 4. odpowiedzialność za poziom procesów czuciowych
R1MptSw9ecigQ2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Leibniza. Monady najbardziej czynne są (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem, gromadzącymi monady (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem. W ten sposób tworzą agregaty zwane (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem. (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem monada danego agregatu cielesnego jest jego (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem. Jej (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem są wyraźniejsze od postrzeżeń innych monad i obejmują (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem – chociaż tylko mętnie i niewyraźnie. Tylko (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem zna wszystko w sposób wyraźny, ponieważ jest źródłem (tu wybierz) 1. przedmiotami, 2. duszą, 3. Bóg, 4. zmiennymi, 5. wszechświat, 6. zachowania, 7. wszystkiego, 8. Supermonada, 9. cały agregat, 10. innych monad, 11. mniej czynne, 12. Centralna, 13. Zmiennokształtna, 14. postrzeżenia, 15. ośrodkami, 16. bliskie rozpadowi, 17. ciałami, 18. duchem.
2
Ćwiczenie 6

Jak to możliwe, że między dynamicznie zmieniającym się monadami, które nie wchodzą ze sobą w interakcje, nie powstaje chaos?

Odpowiedz na pytanie: jak to możliwe, że między dynamicznie zmieniającym się monadami, które nie wchodzą ze sobą w interakcje, nie powstaje chaos?

Rn8Kl7VhqnFX6
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na jakie cechy monady wskazuje Leibniz w poniższych słowach. Do jakiej późniejszej koncepcji możemy porównać tę myśl?

Wyjaśnij, na jakie cechy monady wskazuje Leibniz w poniższych słowach. Odpowiedz na pytanie: do jakiej późniejszej koncepcji możemy porównać tę myśl?

Gottfried Wilhelm Leibniz Monadologia

Tak więc jeden Bóg jest jednością pierwotną, czyli pierwszą substancją prostą, której wytworami są wszystkie stworzone, czyli pochodne monady; a rodzą się one – rzec by można – niczym bijące ustawicznie z Bóstwa błyskawice […].

lei Źródło: Gottfried Wilhelm Leibniz, Monadologia, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 1969.
R1PsLVMELDG2s
(Uzupełnij).

Praca domowa

31
Ćwiczenie 8

Napisz esej, w którym rozwiniesz myśl Leibniza: Teraźniejszość obciążona jest przeszłością i brzemienna w przyszłość.

Rn8Kl7VhqnFX6
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 9
Rcp0qrCOUSYzL
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
3
Ćwiczenie 9
R1KdrI0a0iRE2
(Uzupełnij).