Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1cdM7lzkX28x11
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvCVhQ2NxzUC5
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Wzory Fischera charakteryzuje: Możliwe odpowiedzi: 1. obecność przecinających się pod kątem prostym linii., 2. obecność klinów wskazujących na lokalizację podstawników względem płaszczyzny., 3. realistyczne odwzorowanie kątów pomiędzy podstawnikami w cząsteczce., 4. obecność pionowej linii, która reprezentuje łańcuch główny.
Ćwiczenie 2
RvAjP9AfRFcZZ1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15mwctAB5lGh
Przerywane kliny we wzorach cząsteczek oznaczają, że: Możliwe odpowiedzi: 1. wiązania leżą w płaszczyźnie., 2. wiązania skierowane są za płaszczyznę., 3. wiązania skierowane są przed płaszczyznę., 4. jest to stereoizomer S.
1
Ćwiczenie 3
R1MnBScbqlhkS1
W poniższym wzorze zaznacz asymetryczne atomy węgla.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1akLkXhX0z2e
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Równocenne atomy węgla: Możliwe odpowiedzi: 1. są to chiralne atomy węgla w danej cząsteczce, które posiadają identyczne podstawniki., 2. to chiralne atomy w danej cząsteczce, w których zestawy podstawników przy obu asymetrycznych atomach są różne.
2
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się poniższym wzorom Fischera i uzupełnij regułę.

Zapoznaj się z opisem wzorów Fischera i uzupełnij regułę.

RTXodbaRxbHqI
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16hexTFXw9I1
Podczas określania 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T, cząsteczkę ustawiamy w taki sposób, by podstawnik o 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T znalazł się jak najdalej od obserwatora. Gdy przejście od podstawnika o 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T pierwszeństwie do podstawnika o 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T pierwszeństwie (w kierunku 123) odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, to konfiguracja absolutna jest oznaczana literą 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T. Jeśli przejście odbywa się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara – konfiguracja absolutna oznaczana jest literą 1. S, 2. R, 3. konfiguracji absolutnej, 4. najniższym pierwszeństwie, 5. pionie, 6. najwyższym, 7. najwyższym, 8. przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, 9. poziomie, 10. najniższym, 11. T.
2
Ćwiczenie 5
RpiU0f5PoTuR62
Ustal hierarchię pierwszeństwa podstawników, wstawiając w puste pola cyfry 1-4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RzgxmJpWwknAo
Cząsteczka zbudowana jest z chiralnego atomu węgla podstawionego atomem bromu, grupą metylową, grupą etylową oraz grupą metylenową podstawioną grupą hydroksylową. Ustal hierarchię pierwszeństwa podstawników, wstawiając w puste pola cyfry od 1 do 4. Br - 1. 2, 2. 4, 3. 3, 4. 1
CH3 - 1. 2, 2. 4, 3. 3, 4. 1
CH2CH3 - 1. 2, 2. 4, 3. 3, 4. 1
CH2OH - 1. 2, 2. 4, 3. 3, 4. 1
31
Ćwiczenie 6

Poniżej przedstawiono cząsteczkę 2-chlorobutanu.

RWNXxqSqLdvnQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przedstaw związek zgodnie z projekcją Fischera, tak aby wzór przedstawiał (R)-2-chlorobutan. Odpowiedź uzasadnij, określając hierarchię pierwszeństwa podstawników.

RFK6d9Cpd5J1G
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R11EsFEVK4kP3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przedstaw poniższą strukturę, opisaną wzorem przestrzennym, za pomocą wzoru Fischera.

Opisz strukturę, przedstawioną wzorem przestrzennym, za pomocą wzoru Fischera. Zapoznaj się z opisem ilustracji.

RfdriRPmB2Px9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7aK8iUdZmReV
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RHUKKGJpE5JrH
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzupełnij rysunek, wstawiając w zaznaczone pola odpowiednie symbole pierwiastków, tak aby wzór przedstawiał (2R,3S)-2-bromo-3-chlorobutan.

R1SwkbhbCpdeS
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rv8MhzthYDfmD
Znając sposób tworzenia wzorów Fischera i przypisywania konfiguracji absolutnej w tych wzorach chiralnym atomom węgla, określ położenie w projekcji Fischera podstawników, wiedząc, iż wzór przedstawia
(2R,2S)-2‑bromo‑3-chlorobutan. Grupy metylowe zaznaczono zgodnie z zasadami na końcach pionowej linii wskazującej łańcuch główny cząsteczki. W projekcji Fischera (2R,3S)-2‑bromo‑3-chlorobutanu na górze po lewej stronie znajduje się atom 1. Cl, 2. Br, 3. H, 4. H, po prawej stronie na górze znajduje się atom 1. Cl, 2. Br, 3. H, 4. H. Natomiast przy dolnej poziomej linii znajdują się następujące podstawniki: po lewej stronie atom 1. Cl, 2. Br, 3. H, 4. H, a po prawej atom 1. Cl, 2. Br, 3. H, 4. H.